Ultrasound

Sinonim dalam erti kata yang lebih luas

Pemeriksaan ultrabunyi, sonografi, sonografi

definisi

Sonografi atau ultrasound - pemeriksaan adalah penerapan gelombang ultrasound untuk memeriksa tisu organik dalam perubatan. Sonogram / ultrasound adalah gambar yang dibuat dengan bantuan sonografi. Pemeriksaan berfungsi dengan gelombang suara yang tidak dapat didengar berdasarkan prinsip gema, setanding dengan echo sounder yang digunakan dalam pelayaran.

Secara fizikal, ultrasound merujuk kepada gelombang bunyi di atas julat pendengaran manusia. Telinga manusia dapat melihat bunyi hingga sekitar 16 -18. 000 Hz.

Julat ultrasonik terletak di antara 20. 000 Hz - 1000 MHz. Kelawar menggunakan gelombang ultrasonik untuk orientasi dalam kegelapan.

Nada frekuensi yang lebih tinggi disebut hipersonik. Di bawah suara yang didengar oleh manusia, kita berbicara tentang infrasound. Gelombang ultrasonik peranti sonografi dihasilkan dengan kristal piezoelektrik yang dipanggil.

Kristal piezoelektrik berayun apabila ultrasound diterapkan dengan voltan bergantian yang sesuai dan dengan demikian memancarkan gelombang ultrasound. Prasyarat untuk pemeriksaan ultrasound dalam perubatan adalah cair. Rongga yang dipenuhi udara seperti paru-paru dan usus tidak dapat diperiksa dan dinilai, atau hanya pada tahap yang terbatas.

Dalam pemeriksaan ultrasound, probe ultrasound, yang merupakan pemancar dan penerima, mengirimkan denyutan ultrasound ke dalam tisu. Sekiranya ini dicerminkan dalam tisu, nadi kembali dan didaftarkan oleh penerima. Kedalaman tisu yang dipantulkan dapat ditentukan oleh jangka masa impuls yang dipancarkan dan pendaftarannya oleh penerima.

Pengenalan diagnostik ultrasound dalam ortopedik kembali kepada Prof R. Graf pada tahun 1978. Graf mula menggunakan ultrasound pada anak sendi pinggul agar dapat mengesan displasia pinggul pada masa bayi, kerana sinar-X tidak memberikan maklumat kerana rangka yang hilang. Dalam jangka masa yang lebih jauh, petunjuk untuk penggunaan sonografi dalam ortopedik terus meningkat (lihat petunjuk).

Secara umum, mod-B yang disebut digunakan untuk pemeriksaan. Dalam mod ini, tidak satu pulsa dipancarkan, tetapi "dinding nadi" digunakan pada garis beberapa sentimeter. Akibatnya, sonografer mengira kepingan tisu yang sedang diimbas. Dalam ortopedik, bergantung pada kedalaman penembusan yang diperlukan, transduser dengan frekuensi antara 5 - 10 MHz digunakan untuk ultrasound.