Undang-undang asas mekanik klasik | Biomekanik dalam sukan

Undang-undang asas mekanik klasik

Hukum Inersia Tubuh tetap dalam keadaan bergerak seragam selagi tidak ada daya yang bertindak ke atasnya. Contoh: Sebuah kenderaan sedang dalam keadaan rehat di jalan raya. Untuk mengubah keadaan ini, daya mesti bertindak pada kenderaan.

Sekiranya kenderaan bergerak, daya aktif luaran bertindak di atasnya (rintangan angin dan geseran). Pasukan yang dapat mempercepat kenderaan adalah enjin dan daya lereng. Hukum Percepatan Perubahan gerakan sebanding dengan daya yang bertindak pada kendaraan dan terjadi pada arah di mana daya itu bertindak.

Undang-undang ini menyatakan bahawa kekuatan diperlukan untuk mempercepat badan. Hukum penentangan Suatu daya bertindak selalu menghasilkan daya yang berlawanan dengan kekuatan yang sama. Dalam kesusasteraan seseorang sering menemui istilah actio = reactio. Hukum ketiga mekanik klasik ini bermaksud bahawa daya yang berlaku di sekitar tubuh seseorang atau objek yang bergerak menghasilkan daya tindak balas.

Prinsip biomekanik

Secara umum, prinsip biomekanik difahami sebagai eksploitasi undang-undang mekanik untuk pengoptimuman prestasi sukan. Harus diingat bahawa prinsip biomekanik tidak digunakan untuk mengembangkan teknik, tetapi hanya untuk memperbaiki teknik (lihat Fosbury Flop dalam atletik). Prinsip biomekanik adalah:

  • Prinsip daya awal maksimum
  • Prinsip jalan pecutan optimum
  • Prinsip penyelarasan impuls separa
  • Prinsip timbal balik
  • Prinsip penolakan putaran
  • Prinsip pemeliharaan momentum

Definisi

Pusat graviti badan (CSP): Pusat graviti badan adalah titik fiksyen yang terletak di, di dalam atau di luar badan. Semua daya yang bertindak pada badan mempunyai kesan yang sama dalam CSF. Ia adalah titik tindakan graviti.

Dalam badan yang kaku CPG selalu berada di tempat yang sama. Walau bagaimanapun, ini tidak berlaku pada tubuh manusia kerana ubah bentuk. Inersia: Merupakan hak milik badan untuk menahan kekuatan menyerang.

(Sebuah kereta berat meluncur ke bawah lebih pantas daripada yang ringan untuk jumlah yang sama). Daya F = m * a: Daya bermaksud pecutan jisim x. Kekuatan yang bertindak pada badan menyebabkan perubahan lokasi.

Oleh itu, kereta yang lebih berat memerlukan enjin yang lebih kuat untuk mempercepat pada kelajuan yang sama. Impuls p = m * v: Dorongan adalah hasil jisim dan kelajuan. Ini menjadi jelas semasa berkhidmat di tenis.

Sekiranya jisim (berat raket) tinggi, kelajuan hentakan tidak harus setinggi dengan raket ringan untuk mencapai kesan yang sama. Tork M = F * r: Tork adalah kesan pada badan yang membawa kepada pecutan badan di sekitar paksi putaran. Momen inersia jisim I = m * r2: Menjelaskan inersia semasa menukar pergerakan putaran.

Momen putaran inersia L = I * w: Merupakan putaran keadaan badan. Momentum sudut dihasilkan oleh daya bertindak secara eksentrik dan hasil daripada momen inersia jisim dan halaju sudut. Kerja W = F * s: Untuk mempercepat badan, kerja adalah kompleks.

Ditakrifkan sebagai daya yang bertindak pada jarak tertentu. Tenaga kinetik: Merupakan tenaga yang terkandung dalam badan yang bergerak. Tenaga Posisi: Adakah tenaga yang terkandung dalam badan yang terangkat.