Inkontinensia Kencing: Kaedah Pemeriksaan

Dengan tekanan penderitaan yang semakin meningkat, lawatan ke doktor yang kompeten dapat membantu. Ini melakukan pemeriksaan menyeluruh untuk menjelaskan sebab-sebab inkontinensia kencing. Sekiranya perlu, rujukan kepada pakar kemudian dibuat.

Doktor mana yang bertanggungjawab untuk masalah kencing?

Untuk pemeriksaan awal, lawatan ke doktor keluarga atau, dalam kes penderita wanita, ke pakar sakit puan adalah dinasihatkan. Bila inkontinensia kencing penghidap berjumpa doktor, dia pertama kali akan mengambil sejarah (anamnesis) kelemahan pundi kencing dalam perundingan. Ini diikuti oleh a pemeriksaan fizikal untuk menentukan sebab-sebabnya. Sekiranya perlu, doktor akan menjalankan atau mengatur diagnosis lebih lanjut langkah-langkah. Sekiranya perlu, rujuk ke benua dan lantai pelvik pusat, ahli urologi khusus atau pakar uroginekologi akan mengikuti.

Pengesanan dan penyiasatan untuk ketidaksinambungan kencing.

Semasa temu ramah doktor, doktor mungkin akan mengemukakan soalan berikut:

  • Berapa lama anda mengalami kelemahan pundi kencing?
  • Berapa kerap anda kehilangan air kencing tanpa mahu? Berapa banyak air kencing yang anda hilang?
  • Adakah kehilangan air kencing berlaku dalam situasi tertentu, seperti semasa latihan fizikal?
  • Adakah anda sering merasa ingin membuang air kecil?
  • Berapa kerap anda perlu pergi ke tandas pada waktu siang dan malam?
  • Adakah anda merasakan bahawa anda tidak dapat mengosongkan pundi kencing anda sepenuhnya?
  • Adakah anda mengalami kesakitan ketika membuang air kecil?
  • Adakah air kencing berdarah?
  • Adakah anda pernah menjalani pembedahan sebelum kelemahan pundi kencing?
  • Adakah anda kini menderita keadaan perubatan lain?
  • Adakah anda mengambil ubat secara berkala? Sekiranya ya, yang mana?

Pemeriksaan fizikal

Selepas anamnesis, doktor membuat gambaran orientasi melalui umum pemeriksaan fizikal. Ini terutamanya merangkumi palpasi dan persempadanan pundi kencing dan organ sekitarnya. Pada wanita, penilaian mengenai lantai pelvik otot perlu, dan pada lelaki, dari prostat. Sampel air kencing diperiksa di makmal untuk bakteria, protein, merah atau putih darah sel. Sekiranya keadaan lain, seperti cystitis, ada, mereka mesti dirawat terlebih dahulu. Kanser pundi kencing tidak boleh diabaikan.

Pemeriksaan ultrabunyi untuk inkontinensia kencing

Ultrasound pemeriksaan (sonografi) adalah teknik pemeriksaan tanpa rasa sakit dan kesan sampingan yang telah menjadi rutin dan digunakan untuk menggambarkan organ dalaman pada monitor. Di sini, lokasi buah pinggang dan saluran kencing yang mengalir, penemuan seperti buah pinggang atau pundi kencing batu, tumor atau malformasi kongenital dapat ditentukan. Fungsi mengosongkan pundi kencing juga boleh diperiksa dengan mudah dengan bantuan ultrasound. Gambar pundi kencing yang diisi dan kemudian dikosongkan memberikan maklumat mengenai pengisiannya jumlah dan mengenai sisa air kencing; tetapi juga mengenai kontur pundi kencing, termasuk sebarang penyelewengan (kanser pundi kencing). Pemeriksaan mengenai prostat juga tersedia dengan ultrasound pemeriksaan melalui Rektal.

Pengukuran aliran air kencing

Semasa pengukuran aliran air kencing, pesakit mengosongkan pundi kencingnya ke corong pengukur atau di tempat duduk tandas khas. Alat pengukur yang disambungkan mencatatkan jumlah air kencing yang dikeluarkan setiap saat dan menentukan keluk aliran air kencing. Dengan bentuk lekukan ini, doktor menyedari gangguan pengosongan pundi kencing atau halangan aliran keluar yang disebabkan oleh uretra prostat pembesaran.

Diagnostik fungsi pundi kencing dan sfingter (urodinamik).

Dengan mengukur tekanan pada pundi kencing secara serentak melalui a kateter pundi kencing dan aliran air kencing sebagai fungsi pengisian pundi kencing, aktiviti pundi kencing dan fungsi sfinkter dapat diukur dan didokumentasikan. Pemeriksaan ini penting apabila terdapat perbezaan yang jelas antara tekanan dan inkontinens terdesak tidak mungkin dilakukan dengan pemeriksaan klinikal yang sederhana atau ketika pembedahan dirancang.

Pemeriksaan sinar-X

Media kontras diperlukan untuk memvisualisasikan buah pinggang, pundi kencing, dan saluran kencing x-Ray. Bergantung pada soalan, ini dapat diarahkan ke aliran darah melalui vena, diisi ke pundi kencing melalui kateter, atau diisi ke pelvis buah pinggang melalui ureter. Seorang x-Ray pemeriksaan jarang diperlukan.

Cystoscopy untuk ketidaksinambungan kencing.

Cystoscopy membolehkan pundi kencing dan prostat dilihat dari dalam melalui endoskopi yang dimasukkan melalui uretraDengan cara ini, doktor menilai keadaan pundi kencing mukosa (keradangan) dan menentukan sama ada terdapat batu, tumor atau kelainan. Keputusan mengenai keperluan pemeriksaan sedemikian harus dibuat oleh pakar (pakar urologi); sekiranya kanser pundi kencing disyaki, itu tidak dapat dielakkan.