Faraj: Struktur, Fungsi & Penyakit

Vagina, vulva, sering disebut sebagai vagina, adalah bahagian organ seksual wanita dalaman. Faraj terletak di pelvis wanita dan merupakan sambungan ke uterus. Melalui faraj, dalam kelahiran semula jadi, bayi yang baru lahir dibawa masuk ke dunia.

Apa itu faraj?

Gambarajah skematik yang menunjukkan anatomi dan struktur organ pembiakan wanita dan organ seks. Klik untuk membesarkan. Faraj adalah salah satu organ pembiakan dalaman wanita dan merujuk kepada tiub otot yang memberikan hubungan antara faraj pintu masuk dan juga serviks. Selalunya, vagina juga disebut sebagai faraj atau saluran faraj. Faraj sangat lentur dan dicirikan oleh pelbagai fungsi yang canggih. Ini kerana faraj mempunyai lebih banyak tugas daripada hanya mengangkut bayi yang baru lahir dari badan wanita pada waktu kelahiran.

Anatomi dan struktur

Vagina adalah organ berongga yang disebut, yang terdiri daripada tiub otot licin dan fleksibel yang panjangnya sekitar sepuluh sentimeter. Faraj menghubungkan faraj pintu masuk (introitus vaginae) dan peralihan ke serviks (porti). Oleh kerana strukturnya yang berserabut dan fleksibel, faraj sangat mudah diregangkan, memungkinkannya untuk menyesuaikan diri dengan zakar semasa hubungan seksual dan ukuran anak semasa bersalin. Selain itu, kerana komposisi khas selaput lendir, kerana strukturnya (terdiri daripada beberapa lapisan nipis) dan kerana flora badan yang berasid, ia mempunyai proses penyembuhan diri yang agak cepat. Pada anak dara - wanita dan gadis yang belum melakukan hubungan seksual - faraj berhampiran faraj pintu masuk kawasan sering disempitkan oleh selaput dara (selaput dara).

Fungsi dan tugas

Faraj melakukan beberapa tugas. Untuk satu perkara, ia memberikan jalan keluar dari badan untuk haid darah, yang mesti dikeluarkan dengan permulaan tempoh setiap bulan. Kedua, ia membolehkan organ seks lelaki memasuki badan semasa melakukan hubungan seksual. Dengan cara ini, lelaki sperma secara khusus dapat memasuki bahagian dalam wanita dan mencari jalannya, dilindungi dan dipandu oleh rembesan vagina, ke dalam uterus dan ke telur matang. Sekiranya ini disenyawakan, mengandung berlaku dan pada bulan-bulan mendatang kesatuan sel tumbuh menjadi manusia baru. Sekiranya ini dapat dilaksanakan, atau jika timbul komplikasi, proses kelahiran dimulakan - dan di dalamnya vagina memainkan peranan yang sangat serius. Ini kerana ia bukan hanya sebahagian dari saluran kelahiran: Otot yang kuat pengecutan tenaga kerja, yang juga mempengaruhi otot dan serat otot tiub faraj, sengaja mengusir anak dari badan, sehingga boleh dikatakan.

Penyakit

Sebanyak fungsi dan tugas yang dapat ditunjukkan oleh faraj, begitu banyak keluhan, penyakit dan kecacatan yang dapat terjadi. Kecacatan seperti aliran melengkung tiub otot sangat biasa dan mungkin sedikit hingga sangat bermasalah, bergantung pada tahap kelengkungan. Walau bagaimanapun, faraj juga mungkin terlalu sempit, terlalu pendek atau tertutup sekiranya berlaku kerosakan. Dalam kes ini, pemeriksaan yang tepat mesti menentukan sama ada dan bagaimana kerosakan tersebut dapat dirawat secara pembedahan. Sudah tentu, vagina juga boleh cedera atau terkena penyakit. Kecederaan biasa adalah air mata di dinding faraj yang disebabkan, misalnya, oleh badan asing atau semasa hubungan seksual. Di sini juga, keputusan mesti dibuat berdasarkan tahap keparahan kecederaan sama ada rawatan perlu atau tidak. Kerana faraj mempunyai sistem penyembuhan diri yang sangat baik, kecederaan yang lemah sering sembuh dengan cepat dan sendiri. Penyakit yang sering berlaku adalah keradangan dan jangkitan seperti jangkitan kulat yang mempengaruhi membran mukus faraj. Ini biasanya mengganggu mengimbangi daripada flora faraj, bagaimanapun, juga boleh menjadi penyakit dengan sendirinya - misalnya, disebabkan oleh gangguan hormon. Jangkitan dan keradangan sering terlihat oleh gatal-gatal, kemerahan, keputihan atau kekuningan dan a membakar, menikam atau menarik kesakitan semasa membuang air kecil.

Keadaan biasa dan biasa

  • Jangkitan faraj (jangkitan faraj).
  • Kulat faraj (fungus faraj)
  • Keputihan
  • Faraj (keradangan faraj)
  • Pembakaran di faraj (pembakaran faraj).