Kekeringan Faraj - Mengapa Berlaku dan Apa yang Boleh Membantu: Punca, Rawatan & Bantuan

Ramai wanita menderita penyakit itu, tetapi sedikit bercakap pasal itu: Kekeringan faraj. Terutama pada usia tua, jumlah mereka yang terjejas meningkat - akibat daripada tahap estrogen yang lebih rendah. Tetapi vagina kering juga boleh berlaku pada wanita yang lebih muda dan membawa kepada masalah. Salah satu pencetus adalah, misalnya, penghapusan ovari, tetapi banyak wanita juga menderita kekeringan faraj semasa menyusu. Punca lain juga mungkin berlaku, seperti aspek fizikal seperti jangkitan, kulat faraj atau bahkan pundi kencing jangkitan. Walau bagaimanapun, kerana kerumitan vagina, perubahan hormon juga dapat terjadi membawa hingga kering. Begitu juga, ada kemungkinan faraj kering terjadi akibat dari sebab psikologi atau psikosomatik. Di sini, antara lain, masalah dalam perkongsian akan disebutkan, kegelisahan atau kekurangan keinginan seksual.

Apakah gejala kekeringan faraj?

Kelembapan faraj yang berbeza-beza biasanya normal. Hanya apabila faraj terasa kering dalam jangka masa yang panjang, ia dipanggil kekeringan faraj. Mereka yang mengalami kekeringan faraj kadang-kadang dapat mengalami pelbagai gejala. Ini berbeza dari orang ke orang, begitu juga penyebabnya. Gejala yang paling biasa termasuk:

  • Sensasi terbakar di kawasan intim
  • Kawasan intim gatal
  • Sakit semasa hubungan seksual
  • Pendarahan ringan selepas hubungan seksual
  • Sakit semasa membuang air kecil

Dalam keadaan normal, sel-sel faraj mukosa dan uterus mengeluarkan rembesan susu yang menjaga kelembapan vagina. Selain itu, rembesan melindungi dari pelbagai patogen. Semasa rangsangan seksual, kelenjar dan darah kapal menghasilkan kelembapan tambahan. Ini berfungsi sebagai pelincir semula jadi semasa melakukan hubungan seksual. Walau bagaimanapun, kekeringan vagina yang berpanjangan dapat membuatnya lebih berpori sampai tahap tertentu, dan risiko kecederaan juga meningkat. Begitu juga, risiko jangkitan kulat dan bakteria meningkat, begitu juga kemungkinan berkembang cystitis. Masalah interpersonal juga boleh timbul akibat kekeringan faraj. Dalam banyak kes, hubungan seksual kemudian dianggap tidak menyenangkan dan penembusan zakar menyebabkan kesakitan.

Apa yang boleh dilakukan terhadap kekeringan faraj?

Tampon adalah kapas atau kain kasa yang ditekan yang digunakan untuk menyerap cecair. Nasib baik, wanita yang mengalami kekeringan faraj mempunyai beberapa pilihan untuk melakukan sesuatu mengenainya. Berikut adalah beberapa petua dan nasihat mengenai cara mengatasi masalah tersebut dan, idealnya, membetulkannya:

  • Lakukan tanpa tampon: Sebaiknya lakukan tanpa tampon selama haid dan gunakan pad sebagai gantinya. Tampon dengan berkesan menyerap haid darah, tetapi mereka juga dapat menyerap rembesan vagina. Ini seterusnya, malah boleh memperburuk kekeringan faraj.
  • Hormon pada pandangan: Sekiranya seorang wanita menderita kekurangan estrogen dan oleh itu boleh keringkan faraj, sediaan bebas hormon dari farmasi atau kedai ubat. Di sini sekarang terdapat banyak pilihan.
  • Jangan berlebihan dengan kebersihan: masuk akal dalam kebanyakan kes untuk bertindak dengan berhati-hati dengan kebersihan di kawasan intim. Jelas air biasanya mencukupi, mungkin bersama dengan lembut dan kulit- losyen basuh neutral.

Petua ini boleh membantu sekurang-kurangnya untuk kekeringan faraj secara umum. Sekiranya terdapat masalah semasa hubungan seks kerana faraj yang kering, mereka berkali-kali tidak mencukupi. Tetapi, petua ini boleh membawa kepada peningkatan keadaan:

  • Pelincir krim dari farmasi: krim pelincir atau pelincir gel dapat mengimbangi kekeringan faraj sebelum melakukan hubungan seks. Ini mengurangkan geseran dan daya tahan, menyebabkan wanita yang terkena merasa kurang kesakitan. Produk bantuan terdapat di farmasi, tetapi semakin banyak juga di kedai ubat atau pasar raya. Semasa menggunakan kondom harus memastikan bahawa produk tersebut air-larut.
  • urut minyak juga dapat membantu: Begitu juga, sesetengah wanita bergantung pada minyak urut atau bahkan minyak bayi untuk meningkatkan pelinciran vagina. Bersama dengan kondom, bagaimanapun, minyak seperti itu tidak boleh digunakan.

Pada prinsipnya, kekeringan faraj tidak semestinya menjadi alasan untuk sepenuhnya meninggalkan hubungan seksual. Terutama semasa menopaus, hubungan seks secara berkala dapat membantu mengurangkan kekeringan faraj, kerana ini dapat meningkatkan darah bekalan di faraj. Mainan yang luas sering disarankan dalam konteks ini.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Pakar sakit puan menangani ginekologi, iaitu diagnosis dan rawatan penyakit saluran pembiakan dan seksual wanita. Di sebalik semua ketidakselesaan dan kesulitan itu, bahkan hari ini banyak wanita enggan meminta nasihat pakar sakit puan mereka. Malu sama sekali tidak sesuai di sini. Sesiapa yang merasakan bahawa mereka menderita faraj kering harus berjumpa dengan pakar sakit puan mereka. Bagaimanapun, dalam banyak kes kekeringan faraj dapat diatasi dengan baik. Di samping itu, persekitaran faraj yang terganggu sering menyebabkan patogen dapat menyelesaikan dengan lebih mudah dan peningkatan kejadian mycosis faraj atau penyakit lain - ini adalah sebab lain mengapa kekeringan faraj harus dijelaskan dalam apa jua keadaan. Pakar sakit puan akan melakukan beberapa pemeriksaan terlebih dahulu. Selepas sejarah perubatan telah diambil, soalan juga akan diajukan mengenai berapa lama masalah itu wujud dan sejauh mana masalahnya. Kemungkinan penyakit sebelumnya atau sebab untuk vagina kering juga berperanan. Kemungkinan penyebabnya kencing manis or tekanan darah tinggi, sebagai contoh, dan penggunaan ubat atau pil kontraseptif juga boleh menjadi pencetus. Doktor kemudian akan melakukan a pemeriksaan ginekologi untuk mengetahui sama ada patogen juga berperanan. Untuk tujuan ini, misalnya, nilai pH flora faraj diukur, yang seharusnya berada dalam julat berasid antara 3.5 dan 4.5. Sekiranya nilainya lebih tinggi, perubahan hormon dapat menyebabkan kekeringan pada vagina.

Inilah cara rawatan kekeringan faraj

Rawatan terakhir pada vagina kering bergantung kepada sebab tertentu. Oleh itu, penyataan menyeluruh tidak dapat dibuat mengenainya. Sekiranya tekanan darah tinggi or kencing manis dikenal pasti sebagai penyebabnya, keadaan ini mesti diatasi dengan betul. Sekiranya ubat sudah diambil untuk keadaan ini, mesti dipertimbangkan sama ada dosnya dapat disesuaikan atau apakah ubat lain dapat memperbaiki keadaannya. Sekiranya sebaliknya masalah psikologi dan mental membawa disarankan untuk mengeringkan faraj, rawatan psikologi atau kaunseling psikoterapi. Kaunseling seksual juga dapat membantu dalam kes-kes ini. Persediaan bebas hormon yang disebutkan di atas juga boleh dipertimbangkan untuk rawatan. Ini terutama berlaku sekiranya hormon tidak boleh diambil kerana alasan perubatan. Contohnya, asid hyaluronik digunakan, yang menyokong fungsi faraj mukosa. Ini sangat berguna sekiranya tidak hormon boleh diambil selepas kanser payudara terapi. Sekiranya terdapat kekurangan estrogen, persediaan yang sesuai yang mengandungi estrogen boleh diambil. Disana ada salap atau suppositori, dan kadang-kadang juga tablet. Walau bagaimanapun, semua kelebihan dan kekurangan harus dibincangkan dengan doktor yang hadir.