Vaginal Vault: Struktur, Fungsi & Penyakit

Vaginal vault (Fornix vaginae) adalah nama bahagian faraj yang terletak di hadapan uterus. Ia dibahagikan kepada peti besi faraj anterior dan posterior. Kadang-kadang ia dipanggil pangkal vagina. The serviks menonjol ke dalam peti besi seperti kon. Bilik kebal faraj posterior, yang agak lebih kuat daripada peti besi anterior, adalah tempat lelaki sperma diserap semasa melakukan seks. Oleh itu, kawasan ini juga disebut tempat mani. Keratan rentas faraj mempunyai lebar paling besar pada peti besi dan menjadi terkecil pada pertiga pertama di bawah lantai pelvik otot. Lokasi ini adalah apa yang disebut celah levator.

Apakah peti besi faraj?

Vagina adalah tiub berdinding nipis dan tegang, panjangnya lapan hingga dua belas sentimeter, diperbuat daripada tisu penghubung dan otot. Di dalam, vagina disilangkan oleh beberapa lipatan membujur dan melintang. Lipatan melintang biasanya merosot selepas kelahiran pertama. Lendir serviks bertanggungjawab untuk kelembapan vagina. Ia dihasilkan di serviks dan mempunyai penampilan yang telus. Lendir serviks membenarkan sperma untuk menembusi uterus serta tiub fallopio. Di tengah-tengah kitaran wanita, ia menjadi kurus dan boleh kipas seperti benang labah-labah. Di samping itu, yang disebut transudat memastikan vagina yang lembap. Cecair badan ini berasal dari kapal daripada vena plexus faraj. Rata-rata dua hingga lima mililiter dihasilkan setiap hari. Sekiranya berlaku gairah seksual, jumlah ini mencecah 15 mililiter. Faraj terus dijajah dengan baik oleh bakteria pelbagai jenis. Ini flora faraj perubahan semasa perkembangan biologi seorang wanita. Sehingga akil baligh, persekitaran alkali berlaku, yang kebanyakannya dihasilkan oleh staphylo- dan streptokokus. Seiring berjalannya waktu, ia kemudian berubah menjadi kawasan berasid kerana faraj kemudian dihuni oleh asid laktik bakteria (lactobacilli). Persekitaran berasid di dalam vagina memberikan perlindungan yang berkesan terhadap patogen kuman. Dengan cara ini, yang flora faraj juga mencegah penyakit menaik yang menembusi ke kawasan di uterus dan ovari. Fungsi lain dari vagina adalah untuk membuang haid darah. Semasa melakukan hubungan seksual, ia juga dilengkapi dengan kepanjangan yang luar biasa sebagai organ penyaluran. Akhirnya, ini memainkan peranan yang menentukan dalam proses melahirkan anak. Di sini, faraj boleh menyesuaikan diri dengan bayi kepala lilitan.

Anatomi dan struktur

Bilik kebal vagina, sebagai bahagian belakang faraj, digunakan oleh pakar untuk memeriksa apa yang disebut Ruang Douglas (excavatio rectouterina), yang segera bersebelahan dengannya. The Ruang Douglas adalah penonjolan seperti poket dari peritoneum. Contohnya, tusukan melalui faraj dan palpasi boleh berlaku di ruang ini. Oleh itu, lokasi vagina memberikan keadaan yang baik untuk mengesan kemungkinan keradangan atau kanser di kawasan jiran. Faraj itu sendiri juga boleh terkena penyakit ini. Seorang keradangan faraj juga dipanggil vaginitis. Ia boleh disebabkan oleh bakteria, kulat atau virus. Akibatnya sering berlaku, tidak menyenangkan membakar sensasi dan gatal-gatal. Di samping itu, dalam tempoh keradangan, kesakitan mungkin dirasakan semasa membuang air kecil dan semasa hubungan seksual. Kecederaan pada vagina juga boleh berlaku akibat hubungan seksual, tetapi juga akibat dari pemerkosaan atau penembusan badan asing. Cedera khas dari hubungan seks adalah terkoyaknya faraj di peti besi faraj posterior. Proses ini membawa kepada pendarahan yang ketara dan memerlukan rawatan pembedahan segera. Selepas pemerkosaan, dalam banyak kes, air mata berlaku di bilik kebal faraj lateral.

Fungsi dan tugas

Tidak jarang vagina terkena fistula. Ini adalah hubungan akut antara faraj dan organ berongga yang berdekatan (kencing) pundi kencing, uretra, Rektal). Mereka disebabkan oleh tekanan yang berlebihan, misalnya semasa mengandung atau selepas prosedur pembedahan. Daripada tumor di kawasan faraj, karsinoma vagina sangat ketara. Selalunya terjadi pada bahagian atas faraj dan hanya menunjukkan simptom pada tahap yang sangat lewat. Sebagai tambahan, karsinoma faraj metastasis dengan cepat melalui saluran limfa tempatan. Air mata di dinding faraj, pada gilirannya, adalah akibat daripada proses kelahiran. Cedera yang sangat serius adalah lengkap atau terkoyak sebahagiannya dari rahim (kolporrhexis). Pada keturunan faraj (descensus), vagina dan rahim lebih rendah. Ini biasanya berlaku kerana kelemahan lantai pelvik otot atau tisu penghubung dan peningkatan tekanan di bahagian perut. Dalam beberapa kes, vagina dan rahim sangat rendah sehingga menonjol ke luar. Ini kemudian disebut sebagai prolaps. Wanita yang terkena mengalami tekanan perasaan, belakang kesakitan dan kawalan kencing yang sukar (masalah lemah kawalan kencing). Prolaps semestinya dihilangkan dengan pembedahan.

Penyakit

Zon Gräfenberg ("G-spot"), yang terletak tiga hingga empat sentimeter di belakang pintu masuk ke faraj di dinding depan vagina, sangat sensitif dan mudah terangsang. Di sekitar zon ini terdapat kelenjar paraurethral yang disebut, yang mengeluarkan rembesan seksual sebagai tindak balas terhadap rangsangan yang sesuai dan dengan itu menimbulkan ejakulasi wanita. Kelenjar ini juga tepat disebut betina prostat. Tambahan pula, banyak wanita merasa sangat terangsang oleh sentuhan kuat badan klitoris, yang terletak di kawasan faraj pintu masuk. Penyelidikan saintifik telah menunjukkan bahawa 70 hingga 80 peratus wanita mengalami orgasme dengan jelas melalui rangsangan langsung dari kelentit mereka.