Gimnastik air

Gimnastik air (aquafitness) merangkumi latihan gimnastik dan dilakukan secara normal berenang kolam renang dan juga di kolam bukan perenang. Ia sesuai untuk kanak-kanak, orang dewasa dan warga tua. Malah orang gemuk boleh mendapat keuntungan dari gimnastik aqua kerana pembakaran lemak dirangsang.

Keapungan air memungkinkan untuk dilakukan ketahanan dan latihan kekuatan dengan tekanan yang lebih sedikit, terutama berkaitan dengan sendi. Berat badan manusia di dalam air hanya sekitar 20 peratus daripada berat keseluruhannya. Oleh itu tulang, tendon dan sendi berasa lega.

Kerana ketahanan air yang tinggi, urutan pergerakan tertentu sering kali lebih berat daripada di darat dan dengan itu meningkatkan kesan pembinaan otot. Gimnastik air juga digunakan sehubungan dengan langkah-langkah pemulihan setelah operasi atau kemalangan dalam fisioterapi. Terutama orang yang mengalami kecederaan tulang belakang mendapat manfaat dari daya apung air, kerana melegakan cakera intervertebral dan struktur yang terlibat, sehingga memungkinkan latihan walaupun dengan kapasiti beban yang lebih rendah.

1. "berjoging di tempat ”Latihan ini melatih lantai pelvik otot dan melancarkan ketegangan badan. Semasa mandi, anda berjoging di tempat.

Anda boleh mengubah latihan dengan menarik permainan kaki lebih tinggi. Di samping itu, anda boleh menggunakan "mi" untuk menggerakkan tangan anda secara berirama di bawah air. Perhatikan cecair bernafas irama dan mengekalkan ketegangan badan tertentu.

2. mencangkung tanpa bersumpah Terutama otot perut dilatih dengan lembut semasa latihan ini. Anda berdiri di tempat mandi senaman; kaki anda berdekatan. Dengan kedua tangan anda memegang mi secara melintang di hadapan badan di permukaan air.

Sekarang anda menarik kedua kaki bersama-sama dan sampai sebentar ke posisi yang serupa dengan jongkok, kemudian anda meregangkan kaki anda lagi dan menyentuh bahagian bawah kolam dengan kaki anda. Latihan "sirtaki bawah air" ke-3 untuk melatih serong otot perut. Mereka berdiri dalam bulatan di kolam latihan dan saling berpegangan tangan.

Sekarang mereka mulai menari "Sirtaki" secara berirama dengan bergerak secara bergantian ke kiri dan kanan kaki membentang secara menyerong ke atas. Di antara mereka melangkah ke sebelah kiri. Lingkaran sekarang harus berpusing mengikut arah jam.

Sebaik sahaja anda kembali ke tempat di mana anda mula, buat langkah sampingan ke kanan. Lingkaran sekarang harus berpusing ke kanan. 4. push mi Latihan dari dada dan otot bahu dapat direalisasikan dengan sangat mudah dan berkesan.

Semasa berdiri anda mengambil mi pendek di bawah air dengan kedua tangan di hadapan badan atas anda. Sekarang tekan dan tarik mi di bawah air secara bergantian ke dada dan jauh dari dada. Lakukan latihan dengan menolak dan menarik mi secara selari, secara bergantian dan ke sisi.

Adalah mustahak bahawa mi selalu dipindahkan di bawah air, jika tidak, terdapat sedikit daya tahan untuk mencapai kesan latihan yang mencukupi. 1st "Toe dan tumit" Latihan yang menguatkan bahagian bawah kaki otot sangat baik adalah berikut. Semasa berdiri, bengkokkan lutut sehingga anda kepala masih di atas air.

Kemudian mereka hanya berdiri dengan tumit. Akhirnya, mereka berdiri di atas jari kaki dan meregangkan kaki mereka. Latihan ini berfungsi paling baik apabila mereka berdiri dalam bulatan dan saling berpegangan tangan.

Dengan mee di kedua tangan ia lebih stabil. Ulangi latihan bergantung pada perlembagaan anda untuk menyesuaikan latihan dengan keperluan individu anda. 2. langkah kecil dan besar ”Latihan ini mempromosikan penyelarasan dan otot.

Anda berpusing-pusing melalui mandian senaman. Pada mulanya anda mengambil langkah yang sangat kecil dan secara beransur-ansur meningkatkan kadarnya. Setelah kira-kira 2 minit anda mengambil langkah yang sangat besar, perlahan dan pekat selama 2 minit, kemudian langkah kecil lagi, cepat dan berirama.

Perhatikan sumbu kaki dan kaki anda mengimbangi semasa mengambil langkah-langkah ini. Sekiranya anda tidak seimbang, kurangkan langkahnya. "Balet" ke-3 Inilah paha otot dilatih dengan sangat intensif.

Anda berdiri dalam bulatan di kolam latihan dan saling berpegangan tangan. Sekarang mereka bergerak secara bergantian kaki kiri dan kanan terbentang selama 20 saat mengikut rentak ke depan dan ke belakang. Rehat sebentar (10 saat).

Sekarang biarkan kaki kanan melingkar selama 20 saat. Rehat sebentar (10 saat). Biarkan kaki kiri melingkar selama 20 saat dalam keadaan tegang.

Rehat sebentar (10 saat). 4. lari rintangan Latihan dari gimnastik air ini sangat menuntut dan hanya boleh dilakukan sekiranya anda dapat menangani beban / bergerak. Pelajar berdiri berturut-turut dengan punggung ke tepi kolam. Masing-masing memegang tiang di bawah air pada ketinggian lutut.

Sekarang seorang peserta berjalan dengan tiang di atas air dan harus menyeberangi tiang seperti halangan. Setelah lulus kursus, dia berdiri di hujung barisan dan seterusnya memegang tiang di bawah air sebagai rintangan. Kemudian peserta seterusnya berjalan di atas kursus.

Lakukan latihan ini hanya jika anda sudah mempunyai pergerakan yang cukup sendi lutut untuk melintasi rintangan tanpa kesakitan. Awak boleh cari latihan dari fisioterapi di darat di halaman Latihan fisioterapi lutut. "Rantai tertutup" pertama dalam posisi berdiri anda membengkokkan lutut sehingga anda kepala masih di atas air.

Kemudian perlahan-lahan meregangkan kaki anda. Akhirnya mereka berdiri berjinjit dan mengekalkan kedudukan ini untuk masa yang singkat. Latihan ini berfungsi paling baik apabila mereka berdiri dalam bulatan dan saling berpegangan tangan.

Ulangi latihan bergantung pada perlembagaan anda untuk menyesuaikan latihan secara individu. "Sideways" ke-2 Dalam latihan ini, tensor fasciae latae (lateral paha) diaktifkan untuk kestabilan pelvis lateral. Semasa berdiri, pegang mi di permukaan air dengan kedua tangan.

Sekarang anda secara bergantian menggerakkan kaki kanan dan kiri ke samping dari badan. Kaki diregangkan dan digerakkan tanpa putaran di sendi pinggul. Peningkatan mungkin dilakukan dengan berjalan kaki ke pinggul.

Sila buat langkah lateral kecil untuk mengelakkan terlalu kuat penambahan dalam sendi pinggul. 3. "manset kaki" otot perut, paha dan kaki bawah otot dikuatkan semasa gimnastik air ini.

Anda bersandar dengan punggung di pinggir pelvis, tangan anda memegang tepi pelvis. Tidak ada sentuhan tanah dengan kaki. Di sekitar kaki mereka mempunyai badan apung.

Anda sekarang menunggang basikal dengan kaki anda di dalam air. Penting untuk menjaga ketegangan batang supaya kaki tidak menyentuh tanah. 4 "Sokongan di dalam air" Untuk meningkatkan fungsi sokongan, latihan ini sesuai.

Semasa berdiri di bawah air, anda memegang mi pendek di kanan dan di tangan kiri. Sekarang hulurkan kedua-dua lengan ke hadapan di hadapan badan anda. Mie saling bersentuhan.

Kemudian putar tangan anda ke dalam dan gerakkannya ke belakang dan ke bawah, seolah-olah anda ingin berdiri dari kerusi berlengan dan menyokong diri anda. Ulangi latihan bergantung pada perlembagaan anda. Dalam artikel tersebut Latihan Hip-TEP, latihan selepas buatan sendi pinggul di darat digambarkan.

1) "Ada dan belakang" Latihan ini terutama menguatkan otot-otot batang tanpa meregangkan tulang belakang. Anda mengepit mi di bawah ketiak anda dan bergerak ke posisi terlentang. Lengan disebarkan ke sisi badan.

Sekarang mereka menarik kedua kaki ke arah badan dan kemudian meregangkan kaki dari badan. Seterusnya, mereka menyebarkan kaki yang diregangkan dan kemudian menyatukannya kembali. Akhirnya mereka menarik kaki ke arah badan dan meregangkannya dari badan.

Sekiranya mereka tidak mempunyai daya apung yang cukup, mereka juga boleh meletakkan dua mi di bawah ketiak. 2. perut dan punggung ”Seperti namanya, ini adalah latihan intensif untuk otot perut dan punggung bawah. Anda mengepit dua mee di bawah ketiak anda dan berdiri di dalam air.

Lengan disebarkan ke sisi badan. Sekarang mereka menarik kedua kaki ke arah badan, berbaring di punggung untuk waktu yang singkat dan kemudian meregangkan kaki ke hadapan dari badan. Pada langkah kedua, mereka menarik kaki ke belakang badan, sekejap ke posisi rawan dan kemudian meregangkannya ke belakang dari badan.

Kaki harus selalu digerakkan selari dan ditutup semasa latihan ini. Tork "Torque" ke-3 adalah latihan sederhana untuk menguatkan dada, otot belakang dan bahu belakang. Ambil a berenang papan di setiap tangan dan jepit di antara tangan anda lengan dan ketiak.

Peregangkan lengan anda ke arah bawah dari badan anda di bawah air. Sekarang putar bahagian atas badan anda secara bergantian ke kanan dan kiri dengan lengan yang terentang Sekiranya senaman terlalu sukar untuk anda, anda boleh mengambil dumbbell air di setiap tangan.

4. jumping jack anda berdiri di air dan mempunyai mi pendek di setiap tangan. Lengan dibentangkan ke sisi, mi berada di permukaan permukaan air. Sekarang mereka melunjurkan kaki pada masa yang sama dan pada masa yang sama menarik lengan yang dihulurkan ke badan.

Seterusnya, mereka menyebarkan lengan ke sisi lagi dan menarik kaki bersama-sama. Untuk meningkatkan latihan, anda juga boleh mengintegrasikan lompatan kecil sebelum melebarkan kaki ke dalam latihan. Latihan di darat setelah cakera herniated anda akan dapati di halaman. Latihan cakera herniated kesihatan syarikat insurans tidak hanya diwajibkan membayar kursus untuk orang kurang upaya atau sakit kronik orang untuk belajar gimnastik berfungsi yang ditunjukkan secara perubatan.

Mereka juga harus menanggung kos kursus penyegaran kemudian, kerana kesalahan dapat menjalar ketika melakukan latihan dengan betul semasa latihan diri. Tanya anda kesihatan insurans sama ada terdapat kursus atau kumpulan di kawasan anda untuk Bekhterev, rematik, osteoporosis atau penyakit serupa yang sesuai dengan gejala anda dan diberi subsidi. Unit kos adalah kesihatan syarikat insurans, agensi pekerjaan, insurans pencen dan insurans kemalangan.

Sukan Rehab adalah sukan dan permainan sukan, tetapi juga - bergantung kepada peserta - latihan terapi pergerakan yang diselaraskan. Berbagai jenis sukan dan latihan boleh dilakukan, bergantung kepada penyakit, penyakit dan kecacatan peserta kursus sebelumnya. Tujuannya adalah untuk menggabungkan orang kurang upaya atau orang yang berisiko hilang upaya ke dalam kehidupan kerja dalam jangka masa panjang dan untuk membolehkan mereka hidup dalam komuniti sosial.

Sukan Rehab selalu berlaku dalam kumpulan pada tarikh yang tetap, kerana ini juga mengenai pertukaran pengalaman antara pesakit, pengalaman kumpulan positif dan pertolongan diri. Sebagai sukan pemulihan, gimnastik air ditawarkan secara klasik selepas kemalangan dan operasi seperti TEP pinggul, TEP lutut atau TEP bahu. Terutama kumpulan sasaran ini sangat sesuai untuk gimnastik air, kerana kesan lembut sendi dari daya apung air dan kesan pembinaan otot dari daya tahan air setelah operasi sangat sesuai untuk melaksanakan langkah-langkah pemulihan tanpa risiko kecederaan.

Sementara itu terdapat peningkatan penggunaan alat latihan di gimnastik air. Peranti ini dimiliki misalnya trampolin bawah air, palang dinding, treadmill, stepper dan pelatih basikal. Dengan bantuan peranti ini, sangat spesifik pelan latihan dapat dilaksanakan yang disesuaikan dengan individu pesakit.