Pengurangan berat badan selepas kehamilan

Pengenalan

Kelahiran seorang anak itu indah dan dalam hampir semua keadaan, ia sangat menggembirakan ibu bapa. Selepas euforia pertama perlahan-lahan reda, inilah masanya untuk kembali ke realiti. Dan bagi banyak ibu baru ini bermakna kesedaran bahawa bayi ada di sana - tetapi bayi juga turun dari kehamilan!

Jadi apa yang perlu dilakukan jika anda ingin mendapatkan kembali angka pra-kehamilan anda? Bagaimana anda dapat menurunkan berat badan dengan sihat selepas hamil? Adakah ia berfungsi sama sekali?

Kekal dan sihat? Dan jika demikian, bagaimana? Semua soalan ini akan dijawab berikut.

Bilakah saya dibenarkan bersukan lagi selepas mengandung?

Apabila anda dibenarkan untuk bersukan lagi selepas itu mengandung sangat bergantung pada seberapa sesuai anda tinggal sepanjang kehamilan. Sekiranya anda aktif secara fizikal pada minggu-minggu terakhir mengandung, anda boleh mulakan dengan sederhana regangan senaman dan sukan ringan hanya beberapa hari selepas kelahiran. Selepas pembedahan Caesarean, adalah mustahak untuk berjumpa dengan doktor anda sebelum melakukan aktiviti fizikal.

Dalam beberapa minggu pertama setelah melahirkan, banyak wanita juga melakukan latihan selepas bersalin dan lantai pelvik senaman. Wanita yang belum melakukan apa-apa sukan semasa mengandung dan baru dalam sukan amnya mesti mula bersenam secara perlahan. Dianjurkan untuk berjalan-jalan dalam beberapa minggu pertama, yang dapat diperpanjang secara bertahap.

Cara paling mudah untuk menurunkan berat badan selepas mengandung adalah menganggap bahawa seorang wanita yang sebelumnya mempunyai berat badan normal telah memperoleh (disyorkan) jumlah berat badan semasa kehamilannya. Sebilangan besar berat badan yang diperoleh akibat kehamilan yang tidak rumit hilang dalam kes ini hampir dengan sendirinya. Dengan kelahiran anak, kira-kira 3 - 4 kg hilang.

. uterus menyusut lagi dan menurunkan berat badan selain dari ukuran. Payudara mendapati ukurannya sebelumnya setelah perubahan hormon selesai - wanita yang menyusu sering memperhatikan ini semasa tempoh penyusuan, wanita yang tidak menyusu sering memperhatikannya lebih awal. Sebarang penahan air tambahan juga secara beransur-ansur hilang sebaik sahaja estrogen semula jadi mengimbangi telah kembali normal.

Yang mungkin menarik minat anda: Hilang berat badan pada perut Tetapi bagaimana dengan baki berat badan? Bergantung pada berapa banyak berat badan anda dalam tempoh 9 bulan, masih ada kilo yang tersisa setelah semua ini berubah. Di sinilah pemakanan bayi yang baru lahir dan tujuan sebenarnya kenaikan berat badan semasa mengandung bermain: Sekiranya anda menyusui bayi anda, tubuh memerlukan - tanpanya sangat ketara - sejumlah besar tenaga untuk menghasilkan susu ibu.

Sebagai contoh, banyak wanita melihat keinginan yang tinggi untuk makanan ringan berkalori tinggi atau mereka makan secara keseluruhan berbanding sebelum kehamilan. Sebagai tambahan kepada penyesuaian seperti itu, tubuh juga menggunakan cadangan tenaga yang disimpan sebelumnya, iaitu pembalut lemaknya. Lemak yang disimpan dengan cara ini dipecah, diubah menjadi tenaga dan digunakan untuk menghasilkan susu untuk membekalkan bayi dengan berkhasiat susu ibu dan dengan itu memenuhi keperluan kalori hariannya.

Oleh itu, sesiapa yang menyusui secara automatik kehilangan berat badan kehamilan - dengan sekatan kecil. Pengecualian untuk peraturan ini adalah mereka yang mengambil lebih banyak kalori daripada yang diperlukan untuk penyusuan. Sekiranya semua kalori bahawa badan yang ditukar semasa penyusuan diserap dalam bentuk makanan, tubuh tidak perlu bergantung pada lemak depot untuk penghasilan tenaga dan berat badan tetap berterusan. Sekiranya pengambilan tenaga harian anda bahkan melebihi keperluan tenaga anda, anda akan menambah berat badan, tidak kira anda menyusu atau tidak. Oleh itu, jika anda memastikan, di sebalik kebahagiaan ibu baru dan tahap penyusuan, anda memakan kira-kira jumlah makanan yang normal sebelum kehamilan dan menyusukan anak anda, berat badan anda juga akan mengaturnya secara automatik.