Apa yang boleh dilakukan mengenai kesakitan semasa menyapih? | Menyapih - bagaimana saya boleh melakukannya dengan terbaik?

Apa yang boleh dilakukan mengenai kesakitan semasa menyapih?

Semasa menyapih, payudara sering terasa tegang dan sakit. Pada mulanya, anda boleh mendapatkan kelegaan dengan rawatan rumah yang sederhana. Kompas curd sejuk atau kubis daun boleh menyenangkan.

Ubat anti-radang seperti ibuprofen juga boleh membantu (lihat: Painkillers in mengandung). Phytolacca decandra ”sering digunakan secara homeopati. Kermes berry yang disebut boleh memberi kesan yang baik pada payudara yang meradang, sakit dan bengkak. Walau bagaimanapun, sekiranya kesakitan bertambah teruk atau keradangan menjadi ketara, anda harus berjumpa doktor secepat mungkin.

Masalah jem susu

Kesesakan susu adalah pengosongan payudara yang tidak lengkap dan menyakitkan. Ini boleh berlaku pada bila-bila masa semasa penyusuan. Penyebab yang paling biasa adalah fasa penyusuan terlalu pendek atau jarang atau penyumbatan aliran keluar.

Tekanan, kurang tidur, teknik penyusuan susu ibu yang salah atau pengeluaran susu yang berlebihan juga boleh menyebabkan kesesakan. Melalui air mata di puting, bakteria dapat menembusi kelenjar susu dan mudah membiak kerana kesesakan. Kesesakan susu oleh itu harus dirawat secepat mungkin, jika tidak, ia boleh menjadi menyakitkan keradangan payudara (mastitis nifas).

Gejala kesesakan susu adalah payudara yang bengkak, sakit dan kadang-kadang kemerahan. Permukaan kulit mungkin bersinar. Pengaliran susu juga boleh terganggu.

Gejala biasanya berlaku di kedua-dua belah pihak dan disertai dengan kenaikan suhu. Terapi untuk kesesakan susu adalah mengosongkan payudara sekerap dan sesering mungkin. Painkillers seperti ibuprofen or parasetamol atau kompres suam lembap pada payudara boleh membantu sebelum digunakan.

Semasa aplikasi, tekanan ringan dapat diberikan ke kawasan yang mengeras untuk memudahkan penyaliran susu. Setelah kering, tisu payudara dapat dilonggarkan sedikit demi sedikit urut. Juga mungkin untuk mengatasi kesesakan susu dengan ubat. Di satu pihak, seseorang dapat mengurangkan pengeluaran susu (misalnya dengan bromocriptine atau cabergoline) atau di sisi lain, seseorang dapat mempromosikan pembebasan susu melalui apa yang disebut "refleks penderma susu" dengan oxytocin sembur.

Tempoh penyapihan

Penyapuan harus dilakukan dengan lembut dan boleh berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan. Jumlah susu dan kekerapan penyusuan susu ibu perlahan-lahan dikurangkan dan diganti dengan makanan tambahan. Perubahan mendadak harus dielakkan. Sekiranya penyapuan secara tiba-tiba tetap diperlukan, adalah penting untuk mengosongkan payudara sebagai alternatif, misalnya dengan mengepam dengan payudara, dan kemudian mengurangkannya perlahan-lahan agar tidak menyebabkan kesesakan. Menyapih secara tiba-tiba sering menyebabkan susu yang dipanggil demam, yang akan hilang dalam 3 hingga 4 hari.

Perubahan hormon apa yang berlaku semasa menyapih?

Semasa menyusu, pengeluaran hormon wanita prolaktin dinaikkan. Hormon ini mendorong pengeluaran susu dan secara bersamaan menekan seks hormon estrogen dan progesteron. Oleh itu, kitaran haid yang tidak teratur juga boleh berlaku semasa penyusuan.

Sekiranya rangsangan untuk menyusui dikeluarkan, maka prolaktin tahap menurun lagi dan jantina hormon boleh dilepaskan lagi tanpa halangan. Walau bagaimanapun, mungkin memerlukan sedikit masa untuk hormon tersebut mengimbangi untuk kembali normal. Kitaran wanita adalah hasil gabungan jantina yang berbeza hormon.

Tahap estrogen meningkat pada separuh pertama kitaran dan membina lapisan uterus. Di samping itu, peningkatan jangka pendek dalam estrogen menyebabkan ovulasi. Selepas ovulasi, hormon progesteron meningkat untuk membolehkan telur yang disenyawakan menanam.

Sekiranya ini tidak berlaku, tahap hormon jatuh lagi dan lapisan uterus is menumpahkan. Ini membawa kepada haid. Semasa menyusu, penghisap bayi pada payudara menyebabkan hormon prolaktin dan oxytocin untuk dilepaskan.

Ini seterusnya menghalang pembebasan hormon seks estrogen dan progesteron. Atas sebab ini, kitaran biasa semasa penyusuan biasanya tidak ada. Ovulasi dan mengandung oleh itu juga tidak boleh berlaku semasa penyusuan.

Walau bagaimanapun, mekanisme ini berbeza dari wanita ke wanita, sebab itulah penyusuan susu ibu bukanlah kaedah yang selamat perancang keluarga. Setelah menyapih, diperlukan beberapa waktu untuk kitaran hormon kembali normal.