Apakah kemahiran motor yang diperlukan jika bayi saya tidak berjalan? | Bilakah anak saya mula berjalan?

Apakah kemahiran motor yang diperlukan jika bayi saya tidak berjalan?

Berlari adalah proses yang sangat kompleks. Ia memerlukan perkembangan dan anatomi yang betul, fungsi dari sistem saraf, pemprosesan kesan deria dan optimum penyelarasan semua sistem ini. Sekiranya salah satu komponen ini gagal, disfungsi motor yang teruk boleh berlaku.

Walau bagaimanapun, gangguan perkembangan atau fungsi tersebut sistem saraf sangat jarang berlaku. Dalam kebanyakan kes di mana bayi tidak berjalan walaupun selepas usia 18 bulan, ini berkaitan dengan gangguan perkembangan kecil. Perundingan dengan pakar pediatrik sangat disyorkan dalam kes ini.

Contoh penyakit serius adalah palsi serebrum bayi, gangguan di kawasan otak bertanggungjawab untuk fungsi motor, atau spina bifida, juga dikenali sebagai tulang belakang terbuka. Terdapat juga penyakit keturunan tertentu yang mempengaruhi otot. Ini boleh menyebabkan kerosakan otot, seperti yang berlaku pada Distrofi otot Duchenne, atau penghantaran impuls saraf ke otot, yang terganggu di myasthenia gravis.

Apa yang boleh saya lakukan agar anak saya tidak jatuh dengan teruk?

Terutama ketika bayi cuba berdiri atau mengambil langkah pertama, anak-anak sering jatuh kerana otot mereka belum menyesuaikan diri dengan regangan baru ini dan mereka tidak dapat menahannya mengimbangi. Oleh itu, tepi atau ketinggian yang tajam merupakan sumber bahaya bagi anak dalam fasa ini. Langkah paling mudah yang boleh diambil adalah menampal tepi tajam atau permukaan keras, seperti meja kopi, dengan sudut getah.

Sebaik sahaja anak-anak dapat mengambil langkah pertama tanpa pertolongan, mereka menjalani mobiliti baru mereka dengan rakan-rakan dan ada risiko mereka jatuh ke tangga. Kejatuhan dapat dicegah dengan melekatkan kisi tangga ke puncak tangga. Penyelesaian ini mungkin tidak menarik secara visual, tetapi ia melindungi anak anda dari jatuh yang paling serius.

Penting juga untuk tidak membiarkan bayi anda dijaga di lereng bukit seperti meja ganti. Bayi sangat terdedah kepada terjadinya kejatuhan semasa mereka berada pembelajaran untuk menoleh. Selimut atau permaidani yang lembut di lantai juga merupakan idea yang baik, supaya anak dapat berlatih berjalan dan tidak akan mencederakan dirinya sendiri jika jatuh. Sebaik-baiknya, mesti ada pelindung getah di bawah karpet. Selain itu, kaus kaki dengan perlindungan anti slip, yang disebut stoking ABS, yang menghalang anak dari tergelincir di lantai, juga merupakan idea yang baik.

Bilakah anak saya mula memakai kasut?

Anda tidak boleh membeli kasut pertama bayi anda sehingga dia dapat berjalan dengan selamat dan juga berada di luar kaki. Di rumah, bagaimanapun, kanak-kanak masih harus berjalan kaki tanpa alas kaki sebanyak mungkin. Ini penting untuk pembelajaran penyelarasan dan mengimbangi.

Ia juga penting untuk perkembangan kepekaan yang betul pada kaki. Perlu juga diperhatikan bahawa bentuk dan ukuran kaki anak kecil masih berkembang dengan kuat. Perkembangan ini tidak boleh dihalangi dengan memasukkannya ke dalam kasut. Sekiranya anda masih mahu membeli kasut untuk di dalam rumah, anda harus memakai selipar lembut dan longgar yang memungkinkan pertumbuhan saiz.