Bilakah Seseorang Dianggap "Lebih Tua"?

Penuaan bukanlah penyakit, seperti yang pernah dikatakan - penuaan adalah proses perubahan dan transformasi yang perlahan dalam seumur hidup. Peralihan dari satu tahap kehidupan ke tahap yang lain adalah lambat dan bertahap, tanpa komitmen tetap untuk usia kalendar tertentu. Apabila melihat dengan lebih dekat orang yang berumur, seseorang dapat melihat bahawa proses penuaan berbeza bagi setiap orang. Walaupun begitu, terdapat sebilangan subdivisi dan sebutan yang berbeza untuk kumpulan usia "orang tua" yang besar dan sangat heterogen. Ini bermula dari yang berusia 65 tahun yang aktif hingga yang berusia lebih dari 100 tahun.

Jadi dengan fasa kehidupan manakah usia tua bermula?

Pada tahun 1980, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) membuat pembahagian berikut:

Umur Pembahagian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)
51-60 tahun orang yang berumur
61-75 tahun Orang lebih tua
76-90 tahun orang lama
91-100 tahun orang yang sangat tua
lebih 100 tahun Berumur panjang

Seiring usia kita, badan berubah ...

Seiring bertambahnya usia, terdapat penurunan persepsi deria. Kita lihat, bau, mendengar dan rasa kurang sihat. Komposisi tubuh manusia juga berubah: air kandungan dan otot besar-besaran menurun, dan pada masa yang sama bahagian jisim lemak meningkat. Ini mengurangkan kadar metabolisme basal, yang seterusnya menghasilkan keperluan tenaga yang lebih rendah.

Sebagai contoh, seorang wanita (melakukan aktiviti ringan) berusia antara 25 dan 51 tahun menggunakan sekitar 1900 kkal, sementara wanita yang sama pada usia 65 dan ke atas hanya menggunakan 1600 kkal.

Diet yang sihat menjadikan anda awet muda

Tidak seperti keperluan tenaga, keperluan nutrien tidak berkurang pada usia tua, jadi penjagaan harus diambil untuk menjaga nutrien yang tinggi ketumpatan dalam pengambilan makanan. Oleh itu, asas diet yang sihat pada usia tua mestilah makanan berikut:

  • Banyak sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin bijirin penuh,
  • Produk tenusu, daging rendah lemak,
  • Ikan, ayam, telur dan juga
  • Kekacang dan minyak sayuran.

Oleh itu, semakin tua anda, semakin penting memilih makanan yang sesuai untuk dimakan setiap hari.

Usia dengan sihat dengan bersukan dan bersenam

Faktor penting lain untuk kekal muda untuk masa yang lama dan mencegah penyakit adalah aktiviti fizikal. Ini adalah syarat terbaik bukan hanya untuk menjaga badan besar-besaran, tetapi juga untuk kesejahteraan dan mobiliti pada usia tua. Senaman secara berkala memberi sumbangan besar kepada pemeliharaan otot dan kuat tulang. Sebaliknya, penurunan berkaitan usia dengan otot besar-besaran dan ketumpatan tulang diperburuk apabila otot tidak digunakan dan tidak aktif berlaku.

Beberapa kajian menunjukkan bahawa senaman secara berkala memberi kesan positif terhadap demensia (sebagai contoh, Alzheimer penyakit), penyakit kardiovaskular dan osteoporosis. Cukup berjalan-jalan sekurang-kurangnya tiga kali seminggu selama kira-kira 30 minit, berenang, menari atau menunggang basikal senaman, dll.

Kesimpulan

Di satu pihak, ada orang yang berumur lebih awal, dan di sisi lain, ada orang yang berusia dengan perlahan. Itu selalu bergantung sedikit pada apa yang anda buat sendiri, kerana "Ada anak muda yang berumur dan anak yang masih muda".