Sukan mana yang bermanfaat untuk angina pectoris? | Angina pectoris

Sukan mana yang bermanfaat untuk angina pectoris?

Dengan angina pectoris, ketegangan fizikal yang terlalu banyak sering menyebabkan serangan sawan yang teruk, jadi sukan harus dimulakan dengan perlahan. Di samping itu, intensiti latihan harus dibincangkan dengan doktor yang bertanggungjawab. Terdapat khusus jantung kumpulan sukan untuk memulakan sukan dengan selamat.

Dalam kes angina pectoris, sukan yang melatih ketahanan sangat bermanfaat. Permulaan yang baik untuk latihan seperti itu adalah berjalan kaki secara berkala. Selama ini badan perlahan-lahan dapat terbiasa dengan tekanan fizikal. Kemudian, berjoging, berbasikal, mendaki, berjalan kaki dan berenang sesuai. Ini ketahanan sukan mengukuhkan jantung dan bernafas, dan juga mempromosikan pembinaan otot dan fizikal umum kecergasan tanpa tiba-tiba meletakkan jantung dalam keadaan tertekan.

ECG

Untuk mendiagnosis kekurangan oksigen pada otot jantung, a senaman ECG dilakukan pada ergometer basikal. Pesakit secara beransur-ansur terdedah kepada peningkatan tekanan fizikal sementara doktor memerhatikan ECG. Khas untuk kekurangan oksigen adalah pengurangan segmen ST sekurang-kurangnya 0.1mV pada plumbum anggota badan atau peningkatan segmen ST sekurang-kurangnya 0.1mV pada plumbum tanpa gelombang Q.

Beban fizikal maksimum disesuaikan dengan usia pesakit. Kepentingan sebuah senaman ECG semakin besar, semakin tinggi beban ergometer dan kadar jantung dicapai. Sekiranya beban maksimum tidak tercapai, 20% penemuan ECG yang tidak jelas adalah negatif palsu dan penyempitan kapal dalam hati terlepas pandang.

Walau bagaimanapun, penemuan positif palsu juga mungkin berlaku dalam 50% kes. Penemuan ini kemudian dikenal pasti palsu oleh pemeriksaan lanjut. Risiko ECG tekanan rendah kerana berterusan pemantauan, tetapi harus selalu dilakukan di bawah pengawasan perubatan kerana kemungkinan komplikasi pada jantung.

Fisiologi

Jantung dibekalkan dengan oksigen melalui arteri koronari. Aorta disambungkan terus ke injap ventrikel kiri. Yang arteri koronari bercabang dari aorta betul-betul di belakang injap.

Jantung bertindak balas terhadap kekurangan oksigen lebih cepat daripada organ lain dengan kesakitan (Lihat: Sakit hati). Ini adalah sistem peringatan yang sangat baik, kerana angina pectoris boleh mengancam nyawa jika tidak dirawat. Dalam keadaan tidak stabil dan stabil angina pectoris terdapat penyempitan (stenosis) pada koronari kapal. Bergantung pada keparahannya, stenosis ini menyebabkan kekurangan darah bekalan pada tahap tekanan tertentu.

Ringkasan

Gejala yang paling biasa angina pectoris adalah: Wanita biasanya mempunyai simptom yang sedikit berbeza. Kebanyakan orang melaporkan kembali atau perut kesakitan. Tidak semestinya semua gejala mesti berlaku, atau gejala tidak berlaku sama sekali (contohnya dengan AP senyap).

Juga, pesakit diabetes atau pesakit dengan polyneuropathy biasanya rasa tidak kesakitan sama sekali atau hanya kesakitan kecil, yang kemudiannya tidak dipandang serius. Salah satu penyebab utama angina pectoris adalah kalsifikasi vaskular (arteriosclerosis). Tekanan dalam bentuk apa pun dan aktiviti fizikal juga boleh menyebabkan kejang dan menjadi penyebabnya.

Makanan lazat boleh menjengkelkan jantung sehingga serangan angina pectoris berlaku. Ini disebabkan jarak dekat esofagus dan jantung. Perubahan sejuk atau umum dalam cuaca juga boleh menjadi pencetus.

Dalam cuaca sejuk jantung harus berdegup lebih banyak untuk menghangatkan badan, kerana jantung ini adalah tekanan. Pengambilan alkohol secara berlebihan dan rokok sebab arteriosclerosis dan oleh itu menjadi penyebab, pada masa yang sama kedua-duanya juga secara langsung boleh mencetuskan angina pectoris. merokok dengan itu mempunyai kesan vasokonstriktif dan seterusnya mencegah jantung dibekalkan dengan oksigen.

Alkohol mempunyai kesan yang sama. Ringkasnya, dapat dikatakan bahawa semua aktiviti atau keadaan yang meningkatkan nadi dan darah tekanan adalah tekanan untuk jantung dan dengan demikian boleh mencetuskan serangan akut angina pectoris. Faktor yang sama kemudian boleh merosakkan jantung dalam jangka masa panjang dan dengan itu memberi kesan kausal. Semakin "tertekan" jantung, semakin banyak oksigen yang diperlukannya dan semakin teruk simptomnya. - Tiba-tiba timbulnya rasa sakit di dada, yang dirasakan berada di belakang tulang dada (retrosternal), juga "air mata" di dada

  • Sinaran rasa sakit ke bahu (agak kiri), belakang dan rahang
  • Heartburn