Mengapa Luka Gatal?

Kami bercakap mengenai pengalaman yang mungkin ada pada setiap kita. Sama ada menunggang basikal, mencukur atau hanya membuat kerja rumah - kita cedera. Pada mulanya kami berasa teruk kesakitan, kemudian luka itu kelihatan kebas. Apabila kudis terbentuk kerana kecederaan dan proses penyembuhan bermula, kita sering mengalami gatal yang sengit. Mengapa penyembuhan luka gatal dan apa yang boleh dilakukan mengenainya?

Gatal - petanda yang baik

Gatal-gatal pada luka tidak perlu membimbangkan kita. Sebenarnya, itu adalah petanda baik dan menunjukkan bahawa kecederaan itu sedang dalam proses penyembuhan. Tubuh kita seperti organisasi yang terkoordinasi di mana setiap sel mempunyai fungsi dan tugasnya. Untuk menyelaraskan proses, sel-sel saling bertukar bahan antara satu sama lain. Bahan biokimia ini berfungsi, sebagai alat komunikasi antara sel.

Bahan utusan merengsakan luka

Apabila berlaku kecederaan, organisasi ini dibuang seketika mengimbangi. Banyak sel pembaikan tiba-tiba diaktifkan, dan sel-sel tersebut mesti mengembalikan pelbagai lapisan kulit. Sel mesti menyusun semula dan memulakan proses penyembuhan secepat mungkin. Untuk mengelakkan darah kehilangan dan peningkatan risiko jangkitan, sel-sel mesti berkomunikasi antara satu sama lain dengan lebih intensif dan, terutama sekali, dengan cepat. Oleh kerana luka sangat sensitif, ia dijengkelkan oleh zat-zat utusan sel. Ini adalah bagaimana kita merasakan gatal.

Apa yang perlu dilakukan mengenai gatal?

Walaupun sangat menggoda untuk menyerah pada gatal dan menggaru luka, kita harus menghindarinya dengan segala cara. Bakteria boleh menyerang luka yang belum sembuh dan menyebabkan keradangan. Ubat yang lebih baik adalah menyejukkan luka. Sel-sel saraf kini berkomunikasi dengan otak bukan itu gatal, Tetapi sejuk.