Mengapa Kanser Berkembang?

Kanser adalah istilah payung untuk penyakit dengan penampilan yang sangat berbeza: tumor yang dikelompokkan di bawah nama ini mempengaruhi hampir semua organ manusia. Paru-paru tidak lebih terhindar daripada perut dan usus, esofagus dan kulit, tulang and otak, untuk menamakan hanya beberapa contoh.

Penyakit dengan banyak sebab

Faktor-faktor yang mencetuskan kanser tampaknya paling beragam seperti manifestasi penyakit ini: sekarang diketahui bahawa ia bukan sekadar "penyakit usia tua", walaupun usia memang berperanan penting dalam perkembangannya. Kanser juga boleh dicetuskan oleh faktor persekitaran: Cahaya matahari mempromosikan pengembangan kanser kulit, dan asap rokok menghasilkan paru-paru barah. Sebaliknya, pakar sakit puan, misalnya, kadang-kadang memberi amaran kepada pesakit mereka apabila mereka menemui virus tertentu pada smear faraj. Ini juga boleh menyebabkan barah, sebab itulah wanita yang terkena harus datang untuk pemeriksaan rutin.

Kanser juga boleh diwarisi

Untuk merumitkan lagi masalah, barah (atau lebih cenderung kecenderungan untuk menghidap barah) kadang-kadang diwarisi: yang paling terkenal adalah keturunan kanser payudara dan turun temurun kanser kolorektal. Dalam keluarga yang dibebani dengan ini, peningkatan kekerapan penyakit ini dijumpai.

Dari mana nama "barah" berasal?

By the way, nama itu diberikan kepada penyakit ini oleh orang Yunani kuno. Ulser yang terbentuk kanser payudara kadang-kadang menghasilkan urat sesak yang kelihatan secara dangkal dan lanjutannya mempunyai bentuk yang mengingatkan pada barah. Lebih-lebih lagi, kata Yunani untuk kerang yang berjalan ke samping, "karkinos," adalah akar bagi kata teknikal karsinoma.

Apa yang berlaku apabila barah berkembang?

Pertama sekali, barah adalah pembentukan baru tisu badan sendiri. Oleh itu, ini bukan "pencerobohan" patogen asing yang membiak di dalam badan (seperti yang berlaku dengan jangkitan bakteria). Tetapi bagaimana ia berlaku bahawa sesuatu hanya "mula terbentuk dan berkembang"? Pada prinsipnya, sel - pada awalnya sebenarnya hanya satu sel - melanggar peraturan persatuan tisu di mana ia hidup dan melakukan kerjanya, dan mula membelah. Fakta bahawa sel membahagi dan membiak bukanlah kejadian yang luar biasa, bahkan di tubuh orang dewasa. Sel baru terus dibentuk di sini, sejak kulit, contohnya, juga selaput lendir saluran gastrointestinal dan sel-sel darah sentiasa diperbaharui. Sel-sel lama hilang sebagai ganti, mereka terkelupas (dalam kes kulitatau menghancurkan diri mereka sendiri dalam proses yang disebut oleh saintis apoptosis (bahasa Yunani untuk "daun jatuh"). Ini memastikan bahawa terdapat mengimbangi pembentukan dan pemusnahan baru. Walau bagaimanapun, percambahan yang berlaku dalam perkembangan barah bukanlah pertumbuhan yang terkawal secara wajar yang diperlukan untuk pembaharuan tisu. Sebaliknya, sel individu keluar dari kawalan ini dan melipatgandakan tanpa mendapat "kebenaran" untuk melakukannya.

Kanser adalah penyakit "genetik"

Oleh itu sel melipatgandakan "di luar kawalan" kerana korset yang diletakkan di atasnya, yang mendisiplinkannya dan memastikannya hidup selaras dengan sel-sel yang berdekatan, telah retak: ia tidak lagi mengenali atau salah memahami isyarat dari persekitarannya. Isyarat-isyarat ini, yang memberitahu sel sama ada sel tersebut dapat membelah atau tidak, menjadi asas bagi fakta bahawa dalam organisma multiselular "semuanya berfungsi untuk satu", iaitu bahawa pembiakan sel-sel individu dikendalikan secara wajar untuk organisma secara keseluruhan. Korset sel, yang menjadikannya bahagian berguna dari keseluruhan organisma, adalah bahan genetiknya. Ini mengandungi maklumat mengenai bagaimana sel menerima dan mentafsirkan isyarat dari persekitarannya. Oleh itu, jika bahan genetik berubah, interaksi ini juga boleh berubah. Sel, yang sebelumnya dengan setia menjalankan khidmatnya untuk organisme secara keseluruhan dalam hubungan jaringan, menjadi "deserter" yang berlipat ganda - tanpa bertanya apakah masuk akal untuk melakukannya. Oleh itu, perkembangan barah selalu didahului oleh perubahan bahan genetik, oleh sebab itu penyakit ini juga disebut "penyakit genetik" oleh banyak saintis. Untuk semua kepelbagaian bentuk yang tidak terkira di mana kanser berlaku, perubahan dalam maklumat genetik adalah penyebut umum penyakit ini. Dan di dalamnya terdapat kunci untuk memahami mengapa barah dipicu oleh banyak faktor yang berbeza.

Kanser - penyakit pada usia tua?

Sekiranya kita melihat kekerapan perkembangan tumor barah dalam hubungannya dengan usia, kita melihat bahawa 60 peratus dari semua kes baru berlaku pada orang yang berusia lebih dari 60 tahun. Bagaimana ini dapat difahami dengan latar belakang bahawa ia adalah "penyakit genetik ”? Agaknya, ini kerana bahan genetik sel manusia dilindungi dengan baik terhadap perubahan. Banyak sistem, juga dikenali sebagai "penjaga bahan genetik," sentiasa memastikan bahawa tidak ada yang berlaku pada "perisian kehidupan. Akibatnya, begitu sedikit kesalahan yang terjadi sehingga memerlukan waktu lama untuk perubahan benar-benar terjadi, yang kemudian memicu pertumbuhan barah.