Luka: Punca, Rawatan & Bantuan

Teks berikut memaklumkan mengenai luka, penyebabnya, diagnosis mereka dan juga mengikuti kursus, mengenai rawatan dan pencegahan mereka selanjutnya langkah-langkah.

Apa itu luka?

Luka biasanya digambarkan sebagai kecederaan dangkal pada kulit (secara perubatan: pemusnahan atau pemecahan tisu). Luka biasanya digambarkan sebagai kecederaan dangkal pada kulit (perubatan: pemusnahan tisu atau pemutusan). Kecederaan mungkin melibatkan kehilangan tisu. Sekiranya luka adalah akibat kerosakan psikologi, ia disebut luka traumatik. Kerana pelbagai yang berbeza luka, mereka boleh dikelaskan mengikut jenis atau bahkan berdasarkan sebab. Terdapat jenis luka berikut:

Mekanikal luka: disebabkan oleh kekerasan atau keganasan. Luka mekanikal merangkumi, seperti lecet, luka, luka, luka tembakan, luka gigitan atau menghancurkan luka. Luka termal: disebabkan oleh terbakar, pelepah, atau radang dingin ke tisu. Luka kimia: disebabkan oleh pendedahan kepada asid, alkali, atau racun dan menyebabkan bahan kimia terbakar. Luka radiasi: adalah kerosakan yang disebabkan oleh sinar-X atau sinaran radioaktif.

Punca

Penyebab luka yang paling biasa adalah keganasan luaran atau penyakit. Luka yang disebabkan oleh kekuatan luaran adalah:

  • Luka yang tidak disengajakan, yang disebabkan secara tidak sengaja.
  • Luka pembedahan dan laser yang perlu dan tidak dapat dielakkan.
  • Luka ganas yang disengajakan, seperti yang disebabkan oleh pemotongan atau senjata api.
  • Luka bakar atau melecur.
  • Luka disebabkan oleh permukaan dan objek yang kasar atau tajam.

Luka yang disebabkan oleh penyakit adalah:

  • Luka yang berlaku kerana masalah peredaran darah (kecederaan tidak lagi sembuh).
  • Luka disebabkan oleh gangguan sensasi atau ketidakpekaan terhadap kesakitan.
  • Luka disebabkan oleh lumpuh.

Penyakit dengan gejala ini

  • Kerosakan
  • Luka gigitan
  • Hipotermia
  • Ulser cruris
  • Scrape
  • Luka kontrusi
  • Luka bakar kimia
  • Keracunan darah
  • Kerosakan
  • Membakar
  • Masalah peredaran darah
  • Gangguan penyembuhan luka

Diagnosis dan kursus

Diagnosis dan perjalanan luka bergantung pada seberapa besar dan parahnya dan apakah ada jangkitan, jika ada. Luka dapat dikenal pasti dengan gejala berikut: Kemerahan, kesakitan, kehangatan, pembengkakan dan, akibatnya, batasan fungsi. Sekiranya luka kecil dan tidak dijangkiti, ia tidak memerlukan rawatan. Penyembuhan dapat dijangkakan dalam 6-8 hari. Walau bagaimanapun, jika luka berubah menjadi biru atau berdenyut-denyut kesakitan dan coretan merah (darah keracunan), doktor harus berunding. Sekiranya luka lebih besar dan kotor, dijangkiti, berdarah dengan banyak atau mengandungi badan asing, luka mesti dirawat secara perubatan. Luka seperti itu kebanyakannya adalah gigitan haiwan, luka. Luka bakar atau luka hancur.

Komplikasi

Luka boleh mempunyai pelbagai komplikasi bergantung pada lokasi luka di badan. Contohnya, jika luka terbuka, luka seperti itu mesti sentiasa bersih. Jika tidak, komplikasi seperti teruk keradangan dan pembentukan nanah boleh berlaku. Walaupun dengan rawatan perubatan, pelbagai komplikasi dan proses penyembuhan yang tidak diingini dapat berlaku. Sekiranya terdapat darah gangguan pembekuan, luka sembuh dengan teruk dan pendarahan berlaku berulang kali. Dalam kes sedemikian, penggunaan ubat yang sesuai adalah wajib. Sekiranya luka atau kecederaan itu ke kepala, komplikasi seperti gegaran, loya atau teruk pening mungkin berlaku. Sekiranya berlaku gegaran ke kepala, terdapat juga risiko menderita a pendarahan otak, yang boleh membawa hingga mati. Dalam kes ini, nasihat perubatan mesti dicari, jika tidak, terdapat risiko mengalami kerosakan akibat yang serius. Hanya mereka yang selalu menjaga luka dan bersih yang bersih akan mencegah komplikasi yang mungkin berlaku. Keradangan dapat diatasi dengan ubat-ubatan seperti antibiotik. Dengan cara ini, komplikasi yang sering berlaku dapat dicegah atau dirawat dengan berkesan.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Luka bukan gambaran klinikal yang bebas. Ia biasanya dicapai dengan kekuatan luaran. Oleh itu, luka boleh berlaku dalam tahap keparahan yang berbeza, sehingga rawatan perubatan tidak selalu diperlukan secara langsung. Luka daging dalam adalah jenis yang pasti memerlukan rawatan perubatan dan ubat. Ini kerana luka daging tidak boleh berkembang bersama-sama dengan sendiri. Namun, jika anda tidak mendapatkan rawatan perubatan dalam kes sedemikian, anda akan menghadapi risiko yang besar. Sekiranya luka tidak berkembang bersama-sama, bakteria dan virus boleh menetap di dalamnya. Dalam keadaan tertentu, ini boleh membawa kepada keradangan, yang boleh menyebabkan komplikasi lebih lanjut. Tidak jarang untuk koleksi nanah untuk berkembang dalam konteks ini, yang tentunya juga memerlukan perhatian perubatan segera. Sekiranya rawatan yang sesuai tidak diberikan pada saat ini, malah ada risiko berbahaya darah keracunan. Oleh itu, perkara berikut berlaku: Sekiranya terdapat luka yang mendalam, doktor harus segera berjumpa. Dengan cara ini, keradangan dan komplikasi selanjutnya dapat dielakkan pada peringkat awal. Luka yang lebih kecil harus sembuh dengan sendirinya, dengan syarat tidak ada gangguan pembekuan darah. Rawatan oleh doktor atau ubat tidak diperlukan.

Rawatan dan terapi

Sekiranya luka yang lebih kecil dirawat, pertama-tama mereka harus berdarah, kemudian dibersihkan disinfektan, dan kemudian berpakaian dengan pakaian steril yang ditukar setiap 2-3 hari. Sekiranya rawatan pada luka yang lebih besar berlaku, luka harus terlebih dahulu dibasmi kuman dan, jika perlu, benda asing dikeluarkan, luka itu x-ray atau diberikan antibiotik rawatan, dan mungkin dijahit dengan segera. Semasa fasa penyembuhan, luka harus diam. Semasa rawatan dan penyembuhan luka yang optimum berlaku 4 fasa:

Fasa 1: Pada hari 1-3 gejala khas (kemerahan, sakit, bengkak du kehangatan) muncul. Fasa 2: Pada hari 4-7 kulit perlahan-lahan dipulihkan oleh apa yang disebut tepi luka. Fasa 3: Pada hari 8-12, tisu penghubung serat membentuk dan memasang semula kulit. Bahagian tepi luka menyatu bersama. Fasa 4: Dari 2-3 minggu kulit dapat menanggung berat badan semula seperti sebelumnya. Namun, semakin besar luka, semakin lama diperlukan. Sekiranya komplikasi berlaku semasa rawatan luka, penyembuhan memerlukan lebih lama. Penyebab komplikasi termasuk jangkitan dari pencemaran luka, gangguan darah yang ada, atau kencing manis.

Prospek dan prognosis

Meramalkan perjalanan penyakit atau penyembuhan luka sangat sukar kerana luka boleh berlaku dalam pelbagai jenis keparahan. Cedera sederhana pada lapisan kulit paling atas adalah gambaran klinikal yang tidak membimbangkan, yang mesti diperiksa atau dirawat oleh doktor. Walaupun tanpa ubat yang sesuai, proses penyembuhan cenderung cepat. Walaupun begitu, orang yang terjejas harus memastikan bahawa luka tetap dilindungi dari pencemaran. Jika tidak, jangkitan boleh berkembang dengan cepat, yang boleh menyebabkan keradangan. Sekiranya keradangan seperti itu tetap tanpa rawatan perubatan dan perubatan, ada risiko keracunan darah. Oleh itu, jika anda tidak mahu mengambil risiko ini, anda harus selalu mendapat keradangan yang dirawat oleh doktor. Dengan penjagaan yang sewajarnya, prognosis penyembuhan lengkap dalam masa yang singkat kelihatan sangat baik. Sekiranya luka sangat dalam, ia mungkin harus dijahit. Luka yang dijahit biasanya sembuh sepenuhnya dalam masa empat hingga enam minggu. Walau bagaimanapun, mereka yang menjalani rawatan yang sesuai pada masa ini juga harus memperhitungkan komplikasi dan tempoh penyembuhan yang lebih lama dalam kes seperti ini. Oleh itu, secara umum, luka dari segala jenis harus dijaga bersih dan suci. Hanya dengan cara ini proses penyembuhan yang cepat dan lancar dapat dijamin.

pencegahan

Untuk mengelakkan luka, perhatian khusus harus diberikan kepada orang sekeliling dan kemungkinan sumber bahaya harus dielakkan. Ini termasuk, khususnya, kemalangan. Namun, kerana luka berlaku dengan sangat cepat, perawatan harus diambil ketika melakukan rawatan diri sehingga tidak ada produk berminyak yang masuk ke luka. Ini mencegah penyembuhan dan boleh mencetuskan jangkitan. Berminyak salap hanya boleh digunakan untuk menjadikan tepi kerak luka lebih lentur. Untuk kanak-kanak bawah umur terbakar, penggunaan cod hati minyak disyorkan sebagai langkah pencegahan. Luka cetek dapat diubati dengan chamomile bunga / marigold tinctures.

Anda boleh melakukannya sendiri

Dalam rawatan awal luka, beberapa ubat-ubatan rumah dan muslihat dapat membantu. Luka yang lebih kecil harus dibilas terlebih dahulu di bawah sejuk air untuk mengelakkan keradangan. Potongan dapat dihentikan dengan meletakkan kain panas yang disterilkan pada luka. Pendarahan akut dapat dihentikan dengan mengangkat bahagian badan yang cedera. Sekiranya berlaku pendarahan berat, pembalut tekanan harus digunakan dan luka tetap diam. Walau bagaimanapun, luka tidak boleh dibalut dengan terlalu ketat, kerana kulit memerlukan udara segar dalam proses penyembuhan. Schnapps atau bukti tinggi lain alkohol juga sesuai untuk membasmi kuman pada luka. Juga, tapal dengan madu or aloe vera boleh diaplikasikan. Untuk mengurangkan parut, luka kemudian boleh disapu setiap hari dengan Wort St. John minyak. Sekiranya boleh, kudis harus dilindungi dengan a plaster sehingga jatuh dengan sendirinya. Sekiranya luka sembuh dengan teruk, balsem Peru dari farmasi boleh digunakan. Chamomile teh, thyme dan salap calendula juga mempromosikan penyembuhan. Di samping itu, banyak air mesti diminum. Makanan kaya dengan vitamin dan protein menyokong pembentukan sel kulit dan seterusnya mempercepat proses penyembuhan. Luka yang lebih besar yang banyak sakit atau berdarah harus segera dirawat oleh doktor.