Gangguan Penyembuhan Luka: Punca, Gejala & Rawatan

Istilah penyembuhan luka gangguan merujuk kepada kesukaran umum dalam penyembuhan luka semula jadi. Ini boleh berlaku kerana pelbagai sebab, seperti penyakit sebelumnya atau tidak betul penjagaan luka.

Apakah gangguan penyembuhan luka?

Profesional perubatan bercakap tentang penyembuhan luka gangguan apabila terdapat kesukaran atau kelewatan penyembuhan semula jadi luka. Pada dasarnya, tubuh berusaha untuk menggantikan tisu yang cedera akibat kekerasan atau penyakit dengan tisu yang sihat secepat mungkin. Oleh kerana pelbagai sebab, proses penyembuhan dapat terganggu. Ini adalah tekanan pada organisma, terutamanya kerana terdapat risiko berterusan keradangan daripada luka terbuka. Terutama dalam kes yang sangat besar dan serius luka, misalnya selepas operasi, keadaan yang mengancam nyawa boleh berlaku. Oleh itu, campur tangan pembedahan mesti ditimbang dengan teliti sekiranya berlaku penyakit tertentu.

Punca

Punca-punca penyembuhan luka gangguan boleh berbeza-beza. Pada dasarnya, luka sembuh lebih baik pada orang muda daripada pada orang tua. Selalunya, tidak betul penjagaan luka juga bertanggungjawab untuk proses penyembuhan yang terganggu. Contohnya, jika luka tidak ditutup dengan sempurna setelah operasi atau jahitan dikeluarkan terlalu awal, luka tidak dapat ditutup dengan optimum. Keadaan individu pesakit kesihatan juga boleh mempengaruhi penyembuhan luka. Penyakit seperti kencing manis, batuk kering, HIV atau ketagihan dadah boleh menyebabkan masalah penyembuhan luka, seperti juga ubat-ubatan tertentu. Kekurangan protein, kekurangan vitamin atau teruk obesiti adalah faktor lain yang boleh membawa kepada masalah penyembuhan luka. Oleh itu, doktor yang hadir harus selalu mempertimbangkan gaya hidup pesakit semasa membuat diagnosis.

Gejala, keluhan dan tanda

Gangguan penyembuhan luka boleh membawa akibat yang serius. Oleh itu, penting untuk memperhatikan tanda-tanda pertama a gangguan penyembuhan luka. Ini akan membolehkan rawatan profesional segera oleh profesional perubatan. Beberapa klinik mempunyai kakitangan khusus untuk disediakan penjagaan luka untuk pemotongan- gangguan penyembuhan luka yang berkaitan dan lain-lain. Gejala yang paling penting dari gangguan penyembuhan luka adalah bahawa luka terbuka tidak akan sembuh. Ini mungkin terbuka kaki, Sebuah pemotongan atau parut pembedahan, atau beberapa jenis luka lain. Kecacatan luka boleh muncul dengan cara yang berbeza untuk sementara waktu. Luka mungkin keluar atau berdarah tanpa menunjukkan tanda penyembuhan yang mencukupi. Kawasan di sekitar luka mungkin sangat menyakitkan, bengkak atau berubah warna. Selain masalah penyembuhan luka, kerosakan saraf, tulang, vaskular kadang-kadang berlaku. Sekiranya darah dan limfa peredaran di kawasan luka terganggu, lymphedema dan sekuel lain mungkin berlaku. Jangkitan luka mungkin timbul. Gejala mereka adalah bau busuk, lapisan purulen pada luka dan kemerahan di kawasan luka. Terdapat tekanan kesakitan sekitar luka terbuka. Demam mungkin menunjukkan permulaan sepsis. Gejala utama gangguan penyembuhan luka adalah penyembuhan yang tertunda, kemerahan, hipertermia, kelembutan atau pembengkakan. Luka mungkin meleleh, berdarah, atau ulserat. Terdapat kesakitan di kawasan luka dan kadang-kadang sekatan pergerakan.

Diagnosis dan kursus

Dalam kebanyakan kes, gangguan penyembuhan luka dapat didiagnosis secara langsung oleh doktor yang hadir secara visual. Dengan melihat dan memeriksa luka, dia dapat menentukan berapa umurnya dan sejauh mana seharusnya sudah sembuh sebagai bagian penyembuhan luka yang optimum. Sekiranya gangguan penyembuhan luka sebenarnya ada, sebab yang pasti mesti ditentukan. Untuk tujuan ini, kedua-dua perawatan luka dan keadaan hidup pesakit harus diperiksa dengan lebih teliti. Sekiranya luka tidak dapat dirawat ketika proses penyembuhan terganggu, teruk keradangan boleh berlaku. Dalam keadaan terburuk, ini boleh mengancam nyawa pesakit, terutamanya jika luka besar. Oleh itu, rawatan perubatan yang tepat sangat penting.

Komplikasi

Gangguan penyembuhan luka dianggap sebagai komplikasi berbahaya dari pembedahan, kecederaan, dan penyakit yang mendasari. Ia berlaku terutamanya pada orang dengan sistem kekebalan tubuh yang lemah atau akibat kencing manis melitus dan teruk kulit penyakit. Walau bagaimanapun, kedudukan yang tidak betul selepas pembedahan atau rawatan luka yang salah juga boleh membawa gangguan penyembuhan. Dengan rawatan luka yang optimum, kemungkinan penyembuhannya baik. Walau bagaimanapun, kekambuhan kadang-kadang boleh berlaku. Prognosis a gangguan penyembuhan luka juga bertambah buruk jika disebabkan oleh penyakit yang mendasari. Dalam kes ini, penyembuhan luka sepenuhnya hanya dapat dilakukan jika penyakit yang mencetuskan juga berjaya dirawat. Gangguan penyembuhan luka boleh membawa kepada komplikasi serius. Sekiranya luka tidak dibasmi kuman atau tidak dibasmi kuman, selalunya terdapat pendaraban cepat patogen yang menembusi luka. jerebu fokus berkembang, yang dalam kes yang sangat tidak baik boleh menyebabkan maut sepsis. Selanjutnya, gangguan penyembuhan luka sering menjadi penyebab kerosakan kronik saraf, vaskular, otot, tendon atau tulang. Komplikasi gangguan penyembuhan luka yang sangat ditakuti adalah sindrom petak yang disebut. Dalam kes ini, tekanan tisu pada otot meningkat kerana gangguan aliran keluar vena darah. Yang berikut darah peredaran gangguan boleh mengganggu aliran darah arteri ke dalam otot. Terutama di bahagian bawah kaki, kaki, atau lengan bawah, kematian tisu otot sering berlaku.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Dalam keadaan optimum, ketidakselesaan luka berkurang selama beberapa hari atau minggu dalam proses berterusan. Sekiranya peningkatan dalam kesihatan dapat dirasakan setiap hari, tidak diperlukan doktor. Ketegangan sering berlaku semasa pergerakan kerana kulit luka belum dapat dijana sepenuhnya dan, akibatnya, tidak cukup meregang. Ini adalah proses semula jadi yang tidak memerlukan rawatan perubatan lebih lanjut. Doktor diperlukan sekiranya proses penyembuhan luka tidak berjalan lebih jauh selama beberapa hari. Sebagai tambahan, perundingan dengan doktor harus dibuat sekiranya terdapat ketidakselesaan yang semakin meningkat. Bengkak dan perubahan warna pada kulit biasanya akan menurun dengan stabil. Walau bagaimanapun, jika mereka meningkat atau kesakitan berlaku, tindakan diperlukan. Sekiranya terdapat kerengsaan pada kulit di sekitar luka, tindakan juga diperlukan. Dalam kes yang sangat teruk dan jika proses penyembuhan tidak baik, keracunan darah mungkin berlaku. Oleh itu, hospital mesti dikunjungi atau perkhidmatan ambulans diberitahu jika kesakitan teruk berlaku, ketidakselesaan yang teruk timbul atau bentuk edema. Sensitiviti terhadap tekanan di kawasan luka adalah normal. Walau bagaimanapun, perundingan dengan doktor harus dicari sekiranya kelembutan menjadi lebih kuat atau kawasan yang terjejas membesar.

Rawatan dan terapi

Setelah pemeriksaan dan diagnosis menyeluruh oleh doktor yang hadir, keutamaan pertama adalah membersihkan luka. Ia mesti dibersihkan dan dibasmi kuman untuk mengelakkan bahaya keradangan. Pelbagai pengairan penyelesaian tersedia untuk tujuan ini. Dalam keadaan tertentu, mungkin perlu pembedahan membuang tisu yang sudah mati dan kemudian menjahit luka (sekali lagi) sehingga penyembuhan dapat berlaku. Pada amnya, luka pada masa ini ditutup dengan kompres sehingga proses penyembuhan semula jadi tidak dapat terganggu oleh pengaruh luaran. Pakaian ini mesti diubah secara berkala. Di samping itu, penyokong pembekuan dadah boleh diberikan dalam keadaan tertentu. Sebagai tambahan kepada rawatan akut, penyebab utama gangguan penyembuhan luka juga harus ditentukan, sebelum ini terapi dimulakan. Sekiranya terdapat penyakit tertentu, rawatan khas mungkin diperlukan atau beberapa ubat tidak boleh digunakan. Sekiranya sebab penyembuhan luka terganggu terletak pada gaya hidup pesakit, nutrien yang diberikan atau vitamin biasanya dapat memberikan ubat dengan cukup cepat. Sekiranya kencing manis sudah ada, yang gula darah tahap harus selalu diatur ke tahap yang wajar. Sekiranya peradangan pada luka sudah terjadi, ia mesti diatasi dengan cepat dengan ubat atau kemungkinan pembedahan untuk mengelakkan keadaan yang mengancam nyawa.

pencegahan

Gangguan penyembuhan luka dapat dicegah dalam banyak kes dengan penjagaan luka yang optimum dan profesional. Oleh itu, perkara yang sangat penting harus selalu dikaitkan dengan perkara ini.Faktor-faktor risiko seperti obesiti atau gaya hidup yang menggemari gejala kekurangan harus diminimumkan untuk mengelakkan masalah besar dalam proses penyembuhan sekiranya berlaku luka. Sekiranya terdapat penyakit yang mendasari seperti diabetes, rawatan yang sewajarnya diperlukan. Sekiranya luka tidak sembuh dengan cepat dan tanpa masalah seperti biasa, lawatan ke doktor sangat dinasihatkan.

Penjagaan selepas itu

Pelbagai komplikasi berlaku dengan gangguan penyembuhan luka. Walau bagaimanapun, penjagaan selepas ini dalam kes ini tidak boleh hanya berdasarkan pada luka asal. Pertama, mesti memastikan bahawa luka tidak meradang atau keradangan dikesan dan dirawat secepat mungkin. Selain tempatan langkah-langkah, mungkin juga perlu di sini untuk mengambil ubat-ubatan tertentu, seperti antibiotik. Oleh itu, penting untuk memastikan penyembuhan luka sentiasa dipantau oleh doktor. Tiang kedua penjagaan selepas itu adalah untuk menentukan penyebab gangguan penyembuhan luka. Dalam beberapa kes, penyakit sistemik yang sebelumnya tidak dikenali (misalnya, diabetes) bertanggungjawab, seperti penggunaan rokok yang meluas. Penting untuk merawat penyebab sebenarnya, jika tidak, luka yang berulang dapat menyebabkan gangguan penyembuhan luka, yang semakin sukar untuk dirawat - walaupun mengikut jenis dan lokasi luka. Pesakit harus bekerjasama dengan profesional perubatan yang berpengalaman untuk mendapatkan nasihat dan rawatan untuk kes tersebut. Luka itu sendiri harus dirawat sehingga sembuh sepenuhnya, berpakaian jika perlu, dan dijauhkan dari sumber jangkitan. Mencederakan semula juga boleh menyebabkan komplikasi yang ketara, dan pengosongan kawasan tubuh yang terjejas juga disarankan semasa perawatan selepas waktu tertentu.

Inilah yang boleh anda lakukan sendiri

Sekiranya penyembuhan luka terganggu, peningkatan penjagaan harus dilakukan dalam kehidupan seharian ketika melakukan pergerakan. Perasaan ketegangan harus selalu dielakkan di kawasan luka. Oleh itu, regangan atau membuat persembahan senaman regangan tidak digalakkan. Latihan fizikal mesti disesuaikan dengan kesihatan kemungkinan. Oleh itu, adalah perlu untuk memeriksa aktiviti sukan mana yang dapat dilakukan dan aktiviti pekerjaan mana yang dapat dipenuhi dalam keadaan kesihatan semasa. Situasi berlebihan atau tekanan fizikal yang berat mempunyai kesan yang mengganggu proses pemulihan dan mesti ditahan. Organisma dapat disokong dalam penyembuhan dengan sihat dan seimbang diet. A diet kaya dalam vitamin, mencukupi oksigen membekalkan dan mengelakkan pengambilan bahan berbahaya membantu dalam proses ini. The sistem imun dengan itu disokong dan dapat mempromosikan proses pertumbuhan semula dengan lebih kuat. Tidur yang cukup dan rehat yang teratur juga terbukti bermanfaat. Pecah mesti diambil secara berkala dan luka harus diperiksa beberapa kali sehari. Pembalut luka mesti diubah secara steril. Sekiranya perlu, pertolongan kakitangan kejururawatan harus dicari. Sekiranya boleh, kawasan fizikal di sekitar luka yang ada harus diam. Akibatnya, bantuan dari orang lain sering diperlukan untuk melaksanakan tugas harian.