Yoga untuk pemula

Yoga pada asalnya adalah falsafah hidup dan bukannya sukan, tetapi di dunia barat Yoga sering difahami sebagai bentuk khas program latihan yang terdiri daripada latihan lembut yang melibatkan bernafas. Untuk pemula, yoga adalah cabaran kecil kekuatan, kestabilan dan mengimbangi pada permulaan. Terdapat, bagaimanapun, latihan (asanas) yang sangat sesuai untuk pemula dan perlahan-lahan meningkatkan kekuatan dan kelenturan, sehingga kesukaran latihan dapat meningkat seiring dengan waktu dan pengalaman.

Apa yang perlu dipertimbangkan oleh pemula?

Sebagai pemula anda tidak boleh memulakan dengan latihan yang terlalu menuntut. Sudah tentu, ia juga bergantung kepada sama ada orang yang berminat menggunakan yoga sebagai pengenalan kepada latihan fizikal biasa, atau merupakan atlet yang sudah berpengalaman yang hanya ingin mengubah bentuk latihan. Yoga menuntut tahap kestabilan yang tinggi, mengimbangi dan penyelarasan tetapi juga kekuatan dari badan.

Pada mulanya pergerakan akan menjadi kaku dan tidak berirama. Beberapa masa akan berlalu sehingga pemula yoga mencapai irama meditasi dan harmoni dalam asana. Namun, seperti semua sukan, badan akan terbiasa dengan pergerakan dan tuntutan melalui latihan biasa, urutan pergerakan akan disimpan lebih banyak dan latihan akan menjadi lebih lancar dan sendi lebih kenyal.

Penting, terutama sebagai pemula, untuk memilih latihan yang mudah dilakukan dan disesuaikan secara optimum dengan tahap kekuatan dan fleksibiliti semasa. Latihan berlebihan boleh menyebabkan kerosakan pada otot dan sendi. Mobiliti harus ditingkatkan dengan perlahan untuk mengelakkan kecederaan. Juga untuk kejayaan latihan jangka panjang adalah lebih baik untuk memulakan dengan latihan sederhana yang dapat dikuasai. Ini memotivasi dan mencegah pemberhentian latihan pramatang.

Gaya yoga mana yang sesuai untuk pemula?

Terdapat pelbagai yang berbeza gaya yoga yang mengikut fokus dan keperluan yang berbeza. Hatha Yoga sangat sesuai untuk pemula. Ini adalah salah satu bentuk yoga yang paling popular, yang merangkumi kedua-duanya memperkuat fleksibiliti latihan pernafasan dan meditasi.

Vinyasa Yoga sedikit lebih dinamik, kedudukan individu diubah secara dinamik dan bernafas secara serentak. Vinyasa Yoga secara fizikal lebih menuntut, tetapi masih sesuai untuk pemula, walaupun mereka mungkin tidak dapat mengambil semua peralihan dan kedudukan dengan betul pada awalnya. Melalui pengulangan yang kerap, pemula dapat meningkat dengan cepat.

Sedikit demi sedikit pergerakan menjadi lebih harmoni dan akhirnya penyelarasan dengan bernafas juga akan berfungsi dengan lebih baik. Terdapat pelbagai yang lain gaya yoga yang lebih tenang dan lebih fokus pada aspek meditasi daripada aspek fizikal. Ini gaya yoga berkhidmat lebih untuk kelonggaran dan mengimbangi daripada pengukuhan fizikal, tetapi juga sesuai untuk pemula.

Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa meditasi juga perlu dipelajari dan bagi pemula keadaan pada awalnya biasanya tidak dapat dicapai dengan baik. Sangat menuntut (Ashtanga Yoga), bentuk Yoga yang dinamik (Bikram Yoga), atau Yoga dalam keadaan khas seperti Hot Yoga atau Iyenga Yoga (latihan individu yang tepat) agak terlatih untuk pemula. Pada mulanya, bentuk yoga harus dipilih di mana urutan pergerakan dapat dipelajari sebelum menambahkan kesulitan lebih lanjut.