Manfaat Kesihatan Yoga

Hari ini dia tahu Yoga, sama ada dia pernah membacanya, pernah mendengarnya, atau pernah mengikuti kursus. Tetapi di mana sebenarnya ini dilakukan Yoga berasal dan apa itu? Kata yoga berasal dari bahasa Sansekerta dan bermaksud "untuk mengikat atau kuk bersama" tetapi juga dapat berarti "penyatuan".

Yoga berasal dari India dan telah wujud selama beratus-ratus tahun. Ini adalah pandangan filosofis dan spiritual tentang kehidupan, yang seharusnya menjadikan yogi menuju kedamaian, penumpuan, kesadaran dan akhirnya pencerahan. Falsafah ini berkait rapat dengan sikap Hindu.

Yoga didasarkan pada tiang spiritual dan mental tetapi juga pada latihan fizikal dan meditasi, dengan itu menyatukan minda dan falsafah dan jasad. Terdapat banyak orientasi dan bentuk yang berbeza, perkembangan Yoga lama dan baru. Yoga yang kita kenal di sini di dunia barat biasanya tidak ada kaitan dengan ajaran dan sikap kerohanian yang sebenarnya dan lebih memfokuskan pada kesihatan dan aspek fizikal. Ini terutama berlaku di Hatha Yoga, misalnya.

Yoga dan Kesihatan

Yoga menyatukan minda dan badan. Di satu sisi, yoga mempunyai aspek relaksasi meditasi, yang seharusnya mendorong pengamal ke batin mengimbangi dan kedamaian. Dia menjadi sedar akan dirinya dan tubuhnya, dapat mengurangkan tekanan dan ketegangan dan cari pusatnya.

Ini berlaku melalui meditasi tetapi juga melalui spesifik latihan pernafasan, yang memberi kesan santai pada organisma kita. Pada masa kini, orang juga menggunakan aspek fizikal yoga secara khusus untuk menggunakannya sebagai kesihatan-mempromosikan latihan. Melalui asana (latihan fizikal), yoga menguatkan otot, terutama otot yang dalam dan menstabilkan di perut dan punggung, kawasan masalah yang sangat penting dalam kerja pejabat.

Pengukuhan dan kestabilan teras sangat penting dalam yoga. Tetapi mobiliti juga ditingkatkan dengan gerakan menonjol yang lembut. Badan menjadi lebih lentur dan tahan lasak. Yoga dianggap khusus kesihatan-promosi dan kursus juga disokong oleh syarikat insurans kesihatan.