Pemeriksaan pemeriksaan - Apa yang harus anda ketahui mengenainya

Apa itu pemeriksaan pemeriksaan?

Pemeriksaan pemeriksaan merangkumi pelbagai pemeriksaan oleh doktor keluarga, yang berfungsi untuk mengesan awal penyakit biasa. Pemeriksaan pemeriksaan dibayar oleh kesihatan insurans dari usia 35 tahun dan kemudiannya dibayar balik setiap dua tahun. Sebagai tambahan kepada anamnesis terperinci, iaitu berunding dengan doktor, banyak pemeriksaan yang berbeza juga disertakan. Ini disenaraikan dan dijelaskan untuk anda di bawah.

Pemeriksaan fizikal

Selepas perundingan perubatan terperinci, di mana, antara lain, sejarah perubatan dan kesihatan faktor risiko diperjelaskan, lengkap pemeriksaan fizikal dijalankan. Semua sistem organ seperti jantung, paru-paru, perut dan sistem saraf diperiksa dengan teliti. Doktor mengikuti jadual yang tetap.

Pertama, pemeriksaan visual kawasan badan masing-masing dijalankan. Kemudian pelbagai struktur badan dinilai dengan lebih terperinci melalui pemeriksaan palpasi dan penyadapan. Terutama semasa memeriksa sistem saraf, terdapat banyak ujian yang mudah dijalankan, tetapi sangat bermakna.

Latar belakang pemeriksaan ini adalah bahawa perubahan patologi harus dikesan lebih awal dan kemudian kursus mereka diperhatikan secara tersusun. Semasa pemeriksaan visual, doktor juga memperhatikan penampilan kulit. Sebagai dipanjangkan pemeriksaan fizikal, BMI (Indeks Jisim Badan) dihitung, yang terdiri dari berat badan dan tinggi badan dan mewakili parameter yang baik untuk penyakit ini.

Mendengarkan jantung dan paru-paru secara rasmi adalah sebahagian daripada pemeriksaan fizikal. Pemeriksaan ringkas ini dapat memberikan maklumat penting mengenai penyakit berpotensi, sebab itulah ia disajikan secara berasingan di sini. Semasa mendengar jantung, yang disebut auscultation dalam bahasa teknikal, keempat-empatnya injap jantung didengar bersama dan kemudian secara individu.

Stetoskop boleh digunakan untuk menilai sama ada injap individu tidak lagi ditutup sepenuhnya dan dengan demikian darah mengalir ke arah yang salah (kekurangan) atau sama ada injap tidak lagi terbuka dengan betul (stenosis). Kedua-duanya membawa kepada peningkatan beban pada jantung. Selanjutnya, arteri karotid juga dipantau untuk membuat kesimpulan mengenai perubahan patologi pada jantung atau arteri karotid itu sendiri.

Mendengarkan paru-paru berlaku di beberapa tempat. Dengan pemeriksaan ini dapat ditentukan sama ada paru-paru terungkap sepenuhnya. Semasa pemeriksaan ini, penting untuk selalu membandingkan paru-paru kanan dan kiri.

Bunyi yang ketara ketika bernafas masuk dan keluar menunjukkan sejumlah penyakit. Sebagai contoh, radang paru-paru akan menyebabkan bunyi gemerincing. Pengukuran bagi darah tekanan adalah bahagian dari setiap pemeriksaan pemeriksaan, kerana mudah dan cepat dilakukan dan memberikan informasi apakah itu tekanan darah berada dalam julat normal atau menyimpang darinya.

Semasa mengukur darah tekanan, manset lengan mula-mula melambung sama ada secara elektronik atau manual sehingga sepenuhnya menekan aliran darah di lengan arteri. Kemudian udara perlahan-lahan dibebaskan dari cuff dan dua nilai ditentukan, yang kemudian diberikan sebagai nilai sistolik dan diastolik. Nilai sistolik diberikan terlebih dahulu dan dipisahkan dari nilai diastolik dengan potongan pepenjuru.

Unit ini adalah milimeter merkuri (mmHg). Yang normal tekanan darah kira-kira 120/80 mmHg. A tekanan darah 140/90 mmHg atau lebih tinggi disebut sebagai hipertensi.

Penting agar tekanan darah diukur semasa rehat. Sebelum mengukur, anda harus diam selama 10 minit, jika tidak, nilainya boleh dipalsukan. Tidak dirawat tekanan darah tinggi boleh menyebabkan kerosakan yang teruk pada pelbagai organ, sebab itulah penyesuaian tekanan darah melalui perubahan gaya hidup dan mungkin diperlukan ubat. Semasa pengukuran tekanan darah, denyut nadi juga dapat diukur dan ciri dan kualiti nadi tertentu dicatat.