Perut kembung

Angin usus Perubatan: perut kembung Bahasa Inggeris: kembung Perut, juga disebut kembung, adalah pengumpulan udara atau gas yang berlebihan di saluran penghadaman. Tidak berbahaya dan mudah dirawat, kembung perut adalah keadaan disebabkan oleh makanan kembung atau makanan yang tergesa-gesa. Seseorang bercakap mengenai meteorisme ketika perut buncit dan membengkak ("perut kembung").

Dalam perut kembung, perut kembung sebenarnya, sejumlah besar gas usus dilepaskan melalui anus/dubur.. Walau bagaimanapun, kadang kembung juga boleh menjadi gejala penyakit serius, dalam hal ini doktor mesti berunding. Pada prinsipnya, adalah normal bagi sejumlah kecil gas terbentuk di dalam usus.

Mereka terbentuk ketika perut asid dineutralkan dan oleh aktiviti berguna bakteria dalam usus besar dan melarikan diri secara semula jadi tanpa menimbulkan rasa tidak selesa. Kira-kira 40 peratus orang Jerman menderita penyakit ini dan lain-lain masalah gastrointestinal ada kalanya. Perut kembung disebabkan, antara lain, oleh penggunaan makanan kembung (mis kubis, kacang), tabiat makan dan intoleransi yang tidak sihat (mis laktosa intoleransi, intoleransi gluten) serta tekanan dan kepayahan. Perut kembung juga boleh berlaku sebagai kesan sampingan dari pelbagai ubat atau bersamaan dengan pelbagai penyakit.

Punca

Yang mungkin penyebab kembung perut berlipat ganda. Biasanya mereka mempunyai sebab yang tidak berbahaya. Perut kembung adalah lebihan gas yang terbentuk di dalam usus dan akhirnya hilang dalam bentuk perut kembung.

Penyebab yang kerap berlaku adalah pemakanan. Beberapa makanan menyebabkan perut kembung, seperti kekacang dan kubis. Produk bijirin penuh juga mendorong pembentukan gas usus.

Di samping itu, flora bakteria usus secara signifikan terlibat dalam pembentukan gas. Gas-gas ini dihasilkan dalam proses metabolik bakteria dan kemudian menjadi ketara oleh perut kembung. Sekiranya gula-gula dimakan dengan kerap, perut kembung dapat terjadi lebih kerap, seperti bakteria lebih suka memetabolismekan makanan bergula dan menghasilkan lebih banyak gas.

. flora usus berada dalam keseimbangan sensitif, yang dapat keluar dari mengimbangi. Penyebab yang sering berlaku adalah terapi antibiotik. Ini boleh menyebabkan usus ditumbuhi kulat atau spesies bakteria tertentu.

Ketidakseimbangan flora usus kemudian dapat menampakkan dirinya sebagai kembung perut. (Walau bagaimanapun, sebahagian dari angin usus juga disebabkan oleh udara yang tertelan, yang memasuki saluran gastrointestinal ketika bercakap, makan dan minum dan kemudian melaluinya. Banyak udara sering ditelan, terutamanya semasa makan yang sibuk.

Akhirnya, perut kembung juga boleh disebabkan oleh pelbagai intoleransi makanan. Perut kembung biasanya sangat ketara dan berlaku berkaitan langsung dengan pengambilan makanan. Sekiranya makanan pencetus ditinggalkan, perut kembung juga berkurang dengan cepat.

Laktosa intoleransi - intoleransi protein susu - adalah perkara biasa di kalangan intoleransi makanan. Tidak bertoleransi terhadap gluten dan fruktosa juga boleh berlaku. Faktor psikologi juga berperanan dalam pencernaan.

Oleh itu, tekanan psikologi, kebimbangan dan faktor tekanan juga dapat menampakkan diri dalam bentuk perut kembung. Ramai wanita juga mengadu perut kembung pada waktu-waktu semasa mengandung. Kurang kerap penyebab kembung perut adalah, sebagai contoh, usus sindrom cepat marah, hati atau penyakit pankreas, penyakit radang usus yang kronik atau usus kanser.

Penyakit ini, bagaimanapun, biasanya mempunyai gejala lain yang lebih penting daripada perut kembung itu sendiri. Cara utama di mana udara meninggalkan badan adalah dengan menghembus nafas. Gas memasuki aliran darah melalui dinding usus dan akhirnya sampai ke paru-paru, di mana mereka meninggalkan badan lagi dengan udara yang kita hirup.

Sekiranya kuantiti gas dalam usus menjadi terlalu besar, gelembung gas yang lebih besar akan terbentuk dan tidak lagi dapat dihembus. Pembuahan berlaku. Terdapat dua cara agar gelembung gas terkumpul di perut untuk melepaskan diri dari badan: "ke atas" dengan bersendawa ("bersendawa") atau "ke bawah" oleh perut kembung (secara perubatan: kembung perut).

Yang berlebihan udara di bahagian perut boleh menyebabkan ketidakselesaan lebih lanjut. Ini termasuk rasa kenyang dan tekanan kesakitan (kembung perut) di perut dan usus, perut kembung, loya dan bunyi usus. Pada dasarnya, pesakit merasakan keperluan untuk mengempiskan udara untuk mengurangkan tekanan berlebihan dalam usus.

Tahap menderita kembung perut boleh berbeza. Ini sangat ketara apabila perut kembung disertai dengan teruk kesakitan. Bagi mereka yang terjejas yang menjadi perhatian orang ramai kerana profesion mereka atau yang kerap menghadiri perjumpaan dalam pekerjaan seharian mereka atau kerap menghubungi pelanggan, perut kembung juga dapat menimbulkan rasa malu yang kuat.

Tetapi kembung perut juga boleh menjadi masalah yang menyedihkan dalam bidang swasta. Kadang kembung memerlukan rawatan. Perut kembung kadang-kadang mempunyai bau busuk bau.

Ini adalah perkara biasa, kerana gas usus dilakukan melalui kawasan usus yang diselingi oleh bakteria. Namun, jika gas usus sangat kuat, ia juga mesti diperiksa sama ada penyebab kembung itu adalah jangkitan kulat. Dengan perut kembung, terlalu banyak udara di saluran gastrointestinal, yang mengembang saluran penghadaman tidak wajar dan dengan itu menyebabkan ketidakselesaan.

Oleh kerana usus dibekalkan saraf, berlebihan regangan dinding usus mencetuskan tahap sederhana hingga teruk sakit perut dalam keadaan perut kembung, yang berlangsung sehingga udara hilang atau terkeluar. The kesakitan biasanya mempunyai watak menarik, merobek. Sekiranya udara tidak dapat melarikan diri, sakit seperti kekejangan di bahagian usus juga boleh berlaku.

Kesakitan yang disebabkan oleh perut kembung juga boleh menular ke bahagian atas perut (bahagian atas sakit perut dan kembung perut) dan boleh menjadi kuat sehingga am pesakit keadaan merosot. Sekiranya, selain kembung perut, cirit-birit juga berlaku, dua penyakit disenarai pendek sebagai penyebabnya. Yang pertama adalah laktosa intoleransi atau intoleransi gluten, yang kedua adalah penyakit berjangkit, seperti yang disebut gastroenteritis.

Beberapa penyakit keradangan kronik, seperti ulser kolitis or Penyakit Crohn, juga boleh menjadi penyebab kembung simptom dengan cirit-birit. Di sini juga, diagnosis yang tepat harus dibuat secepat mungkin jika gejala tidak hilang dalam 14 hari. Untuk mendiagnosis perut kembung, doktor terlebih dahulu akan memberitahu dirinya mengenai kemungkinan ubat yang diambil, penyakit sebelumnya dan gejala yang menyertainya, serta diet dan gaya hidup.

Ini diikuti dengan teliti pemeriksaan fizikal, semasa doktor mengetuk perut, mengetuknya dan mendengarnya dengan stetoskop. Dalam keadaan tertentu doktor berdebar Rektal dengan dia jari (pemeriksaan rektum yang disebut). Bergantung pada keputusan pemeriksaan sebelumnya dan penyebab yang disangka, pemeriksaan lebih lanjut adalah sebahagian dari diagnosis dalam kes kembung.

Ini termasuk a ultrasound (sonografi) perut, sinar-X, darah ujian, ujian air kencing dan najis dan ujian untuk intoleransi makanan (contohnya ujian toleransi laktosa, lihat intoleransi laktosa). Mungkin perlu dilakukan a gastroskopi dan / atau a kolonoskopi dengan penyingkiran sejumlah kecil tisu (biopsi). Prosedur pengimejan seperti tomografi komputer atau pencitraan resonans magnetik atau ERCP (pencitraan bile dan saluran pankreas) juga boleh membantu dalam mencari penyebabnya.

Sebagai peraturan, diagnosis yang kompleks tidak diperlukan dalam kes kembung perut. Dalam banyak kes, ujian untuk intoleransi makanan sudah memberikan maklumat yang mencukupi mengenai penyebab gejala dan doktor dapat menghilangkan pemeriksaan lebih lanjut. Petunjuk penyakit gastrousus serius adalah kerap muntah, muntah darah, darah di dalam najis, penurunan berat badan yang tidak disengajakan, demam dan najis berbau busuk.