Latihan penyelarasan

Pengenalan

Terlatih penyelarasan sangat penting dalam banyak bidang kehidupan seharian. Selain pekerjaan, pergerakan motor yang tinggi juga sangat penting dalam aktiviti riadah. Ini menjadi semakin penting dengan bertambahnya usia.

Seseorang yang kerap melakukan latihan koordinasi akan melihat peningkatan kekuatan dan ketahanan. Sebaliknya, kekurangan pergerakan disertai dengan kemerosotan pergerakan penyelarasan. Ini meningkatkan kesihatan risiko, kerana miskin penyelarasan dikaitkan dengan pergerakan tidak fisiologi, ketidakstabilan sendi dan peningkatan risiko jatuh.

Tindakan pencegahan yang disasarkan dalam bentuk latihan koordinasi dan latihan koordinasi dapat mewujudkan asas yang kuat untuk pergerakan harian dan sukan dan meminimumkan kesihatan risiko. Salah satu aspek utama latihan koordinasi adalah interaksi otot dan kumpulan otot individu. Sekiranya kerjasama musculatur dilatih secara berkala dalam latihan koordinasi, peningkatan kestabilan dan mengimbangi kemampuan dicapai dengan cepat. Asas latihan koordinasi adalah membawa tubuh ke posisi yang belum biasa digunakannya dalam kehidupan seharian.

Pengelasan borang latihan

Latihan penyelarasan boleh dibahagikan kepada dua kawasan, kawasan sekolah dan kawasan dewasa.

Latihan penyelarasan di sekolah

Di sekolah, latihan koordinasi adalah alat untuk melaksanakan pergerakan. Melalui latihan koordinasi, kanak-kanak mempelajari pergerakan dan corak pergerakan yang kompleks dan mengembangkan motor mereka memori. Asas untuk pergerakan yang tepat dan koordinasi yang baik diletakkan pada usia sekolah.

Apa yang dilewatkan di sekolah sukar ditebus pada masa dewasa. Amat mustahak untuk memastikan bahawa latihan itu menyeronokkan. Latihan koordinasi tidak boleh menjadi pengulangan gerakan yang membosankan, melainkan aktiviti pergerakan yang bermotivasi dan pekat. Oleh itu, dalam latihan pemula, gerakan koordinasi mudah atau permainan koordinasi harus dimulakan terlebih dahulu. Berikut ini beberapa latihan latihan koordinasi pada usia sekolah dibentangkan sebelum latihan koordinasi khusus untuk orang dewasa dijelaskan.

Panaskan

Walaupun pemanasan harus dilakukan secara koordinatif. Latihan biasa dilakukan pada palang pemanasan, salib yang dapat ditandakan dengan 5 topi (4 penutup luar dan satu tengah). Palang pemanasan bertujuan untuk enam hingga lapan peserta.

Dua orang selalu berlari serentak dari satu topi luar ke topi tengah. Kemudian kerucut tengah dipusingkan ke kanan pada sudut 90 ° di sekitar kerucut tengah dan pelari berlari ke arah kerucut luar yang baru lagi. Di sana orang berikutnya bertepuk tangan, yang sekali lagi berlari ke arah kerucut tengah dan membalikkannya dalam sudut 90 °.

Ini dapat dilakukan beberapa pusingan sebelum latihan diubah atau selesai. Variasi boleh dibuat oleh berlari mengelilingi kerucut tengah sebelum berlari kembali ke kon luar. Kerucut tengah juga boleh disentuh dengan hujung jari. Setelah memanaskan, tumpuan sekarang adalah pada latihan koordinasi yang murni. Ini boleh dilakukan misalnya sebagai klasik berlari latihan.