Pemeriksaan ginekologi

Prosedur

Ini diikuti dengan pemeriksaan ginekologi. Semasa doktor menyiapkan bahan yang diperlukan dan menyiapkan bilik pemeriksaan, pesakit menanggalkan pakaian di kawasan kecil atau ruang ganti. Selepas itu dia duduk di kerusi ginekologi dalam kedudukan litotomi yang disebut.

Wanita itu berada dalam posisi separuh duduk, separuh terbaring dengan kaki yang merebak dan sedikit bengkok. Doktor sekarang akan memeriksa kawasan kemaluan dari luar terlebih dahulu dan mencari perubahan pada kulit, bengkak, kemerahan atau keputihan. Dia kemudian akan berdebar-debar limfa simpul di kawasan pangkal paha dan palpate bahagian bawah abdomen dari luar untuk tekanan kesakitan dan keabnormalan lain.

Ini diikuti dengan pemeriksaan faraj. Untuk ini, doktor memerlukan spekulum yang telah dipanaskan, yang dimasukkan ke dalam faraj dan kemudian dibuka. Ini mengembang faraj dan serviks dapat dinilai.

Untuk umum kanser pemeriksaan, doktor kini mengambil sejenis kapas dan mengambil smear dari bahagian bawah, bahagian bawah uterus Dimanakah serviks juga terletak. Sel yang disapu disebarkan pada slaid mikroskop. Doktor kemudian mengambil berus kecil yang digunakan untuk mendapatkan smear serviks.

Ini mungkin agak tidak selesa bagi wanita itu. Sel-sel ini juga tersebar di slaid mikroskop untuk penilaian kemudian di makmal. Spekulum kini boleh dikeluarkan lagi.

Pemeriksaan palpasi vagina berlaku. Doktor dengan berhati-hati memasukkan dua jari dan berdebar-debar dengan tangan yang lain dari perut bawah ke arah jari yang dimasukkan. The pundi kencing, uterus dan ovari boleh berdebar.

Dengan berbuat demikian, doktor akan memeriksa, misalnya, sama ada pesakit merasa kesakitan pada bila-bila masa. Akhirnya, pemeriksaan ginekologi merangkumi pemeriksaan rektum di mana kawasan dubur diraba dengan satu jari. Setelah itu, pesakit dapat mengenakan kembali pakaiannya di bawahnya, tetapi sekarang melepas bajunya sehingga palpasi payudara masih dapat dilakukan.

Doktor berdebar-debar kedua payudara dan juga limfa nod di leher dan kawasan ketiak untuk kelainan. Bergantung pada sama ada pesakit mempunyai aduan, pemeriksaan ginekologi dapat dilanjutkan dengan pelbagai aspek. Contohnya, sebuah ultrasound imbasan boleh dilakukan dari perut atau melalui faraj untuk menilai uterus dan ovari lebih tepat.