Demam

Sinonim dalam erti kata yang lebih luas

Sejuk, selesema, batuk, rhinitis med. : Hyperthermia english: demam

definisi

Demam adalah suhu badan yang meningkat yang menyimpang dari nilai normal, yang biasanya merupakan tanda jangkitan, keradangan atau reaksi imunologi badan yang lain.

Pengenalan

Demam ditakrifkan sebagai kenaikan suhu badan di atas 38 ° C. Dalam kebanyakan kes, demam berlaku sebagai gejala proses keradangan, jangkitan atau kecederaan. Tubuh berusaha untuk memerangi penyebab penyakit yang menyerang secara luaran kuman, Seperti virus, kulat atau sekata bakteria.

Dengan berbuat demikian, sistem pertahanan tubuh sendiri diaktifkan dan bahan-bahan tertentu yang meningkatkan suhu badan dihasilkan. Sebagai tambahan kepada perasaan sakit umum dengan sakit kepala, keletihan atau kepekaan terhadap cahaya, demam juga boleh disertai dengan gejala lain bergantung pada tahap dan suhu masing-masing. Ini termasuk peningkatan berpeluh, kulit pucat, meningkat bernafas, berdebar-debar, loya dan rasa dahaga yang meningkat. Keresahan dalaman dan kekeliruan yang baru berlaku juga boleh menjadi gejala demam tinggi.

Kekerapan

Demam dengan sendirinya bukan penyakit, melainkan gejala yang boleh timbul dari pelbagai gambaran klinikal. Sama dengan belakang kesakitan, sakit kepala dan sakit perut, demam adalah alasan yang sangat biasa untuk berjumpa doktor. Kebarangkalian demam menurun secara beransur-ansur dengan usia. Walaupun bayi yang baru lahir biasanya tidak demam, bayi, kanak-kanak dan remaja agak kerap terkena penyakit yang disertai demam. Pada masa dewasa, hanya jangkitan yang agak teruk biasanya menyebabkan demam.

Dengan tanda yang mana saya menyedari bahawa saya demam?

Sebelum demam berkembang, kebanyakan orang mengalami gejala khas seperti keletihan, kemerosotan secara umum keadaan, sakit kepala dan sakit anggota badan. Walau bagaimanapun, gejala ini tidak menentukan sama ada demam berlaku sama ada atau berapa tinggi demam. Mereka yang terjejas boleh merasa sangat lemah dan sakit walaupun tidak demam.

Walau bagaimanapun, tahap demam dapat mempengaruhi keparahan gejala, sehingga seseorang yang demam tinggi juga merasa lebih sakit. Gejala lain yang biasanya mengumumkan demam termasuk berpeluh, dahaga yang teruk, menggigil, kulit kering dan panas, mata berkaca, hilang selera makan, meningkat bernafas kadar, kegelisahan dan keruh kesedaran Selepas jangkitan atau kejadian pencetus, dalam beberapa hari (tempoh inkubasi) terdapat kelainan umum, keletihan, kehilangan prestasi tetapi juga rhinitis, batuk dan sakit kepala. Sama ada selari dengan ini atau tidak lama selepas itu biasanya memulakan apa yang disebut menggigil.

Walaupun suhu persekitarannya hangat, ini dianggap sebagai pembekuan dan menggigil secara subyektif, disertai dengan gemetar. The gegaran menyebabkan otot-otot badan bergerak secara berturut-turut. Pergerakan pantas ini menyebabkan panas yang diperlukan untuk demam.

Selalunya, menggigil yang dijelaskan hanya berlaku pada fasa awal. Setelah badan dipanaskan, tenaga badan mencukupi untuk mengekalkan suhu. Dengan demam umum keadaan biasanya bertambah buruk dan gejala awal menjadi lebih kuat.

Demam tinggi boleh menyebabkan sakit kepala yang teruk hingga teruk loya dan muntah. Pesakit dengan demam yang sangat tinggi kadang-kadang mula berkhayal dan tidak lagi cukup responsif. Demam sering disertai dengan berpeluh berat, di mana badan cuba mengatur suhu tergelincir.

Sebilangan besar pesakit dengan demam tinggi merasa sukar untuk bangun, yang mengakibatkan peninggalan zaman. Kesakitan di anggota badan adalah penyakit biasa selsema. Demam biasanya berlaku beberapa jam hingga beberapa hari selepas sakit anggota badan.

Selain itu, gejala selesema lain seperti sakit kepala, sakit tekak, rinitis dan banyak lagi biasanya berlaku. Sekiranya sakit anggota badan dan demam tidak berkaitan dengan jangkitan, bagaimanapun, penyakit autoimun seperti polymyalgia rheumatica juga boleh menjadi penyebab yang mungkin. Contoh khusus ini melibatkan keradangan bersaiz sederhana dan besar kapal, dengan kesakitan dirasakan terutamanya di kedua bahu.

Penting untuk mengenali penyakit ini, sebagai rawatan dengan kortison ia perlu. Demam dan sakit perut boleh mempunyai latar belakang berjangkit di satu pihak. Ini sering disebabkan oleh virus, lebih jarang oleh bakteria. Sebaliknya, apendiks juga boleh menyebabkan sakit perut dan demam.

Biasanya, sakit perut bermula secara berbeza di sekitar pusar dan kemudian berpindah dari masa ke waktu ke perut bawah kanan. Sebab lain yang mungkin berlaku adalah apa yang disebut Demam Mediterranean Keluarga. Ini adalah penyakit demam yang diwarisi yang mencetuskan serangan demam dan biasanya disertai dengan sakit perut.

Serangan demam biasanya bermula sebelum usia 20 tahun. Demam Mediterranean keluarga sering dikelirukan dengan apendiks kerana kesamaan gejala. dan Demam Mediterranean keluarga biasanya menunjukkan bahawa sistem imun sedang bekerja.

Sakit tekak adalah gejala khas jangkitan virus atau bakteria, yang juga sering disertai demam. Pesakit harus menyedari hakikat bahawa mereka mengambil ubat yang menekan sistem imun (disebut sitostatik atau ubat imunosupresif). Sekiranya sakit tekak dan demam berlaku, a darah pemeriksaan sel diperlukan dan kemungkinan rawatan pesakit dalam tidak dapat dielakkan.

Sakit belakang juga boleh berlaku berkaitan dengan selesema. Sekiranya tidak ada simptom selesema lain dan sakit belakang dan demam berterusan untuk jangka masa yang lebih lama atau berulang berulang, penyakit lain harus dipertimbangkan. Di satu pihak, penyakit Bekhterev adalah kemungkinan penyebabnya.

Ini adalah penyakit radang tulang belakang yang kronik, yang boleh menyebabkan kekejangan tulang belakang. Penyakit Bekhterev boleh disertai dengan demam dan sakit belakang, terutamanya jika ia berlaku lewat atau untuk pertama kalinya. Selanjutnya, prostat kanser boleh diketepikan pada lelaki berusia lebih dari 70 tahun dengan demam berkaitan dengan penurunan berat badan dan / atau berpeluh malam dan sakit belakang.

Gabungan demam dan sakit kepala adalah rasi simptom khas pada selsema. Selain itu, gejala lain seperti sakit tekak, selesema, batuk atau cirit-birit biasanya timbul. Namun, sakit kepala juga boleh menjadi isyarat amaran kerana demam.

Sekiranya sakit kepala menjadi sangat teruk, demam akan meningkat dan jika terdapat kekakuan pada leher, meningitis harus dipertimbangkan. Di samping itu, pengaburan kesedaran, kepekaan terhadap bunyi dan cahaya, loya, muntah atau juga kejang mungkin berlaku. Sekiranya meningitis disyaki, adalah mustahak untuk menjelaskan perkara ini, kerana keradangan boleh merebak ke otak dan mengakibatkan kerosakan yang teruk dan bahkan kematian.

Meningitis boleh disebabkan oleh bakteria or virus. Sekiranya ia adalah jangkitan bakteria, ia mesti ditangani antibiotik secepat mungkin. Sekiranya demam yang berkaitan dengan cirit-birit berlaku, penyebab berjangkit mesti diandaikan.

Cirit-birit berjangkit boleh disebabkan oleh virus, bakteria dan, jarang, parasit. Di samping itu, loya, muntah, keletihan dan menggigil juga biasa. Cirit-birit lembek hingga berair dan berlaku beberapa kali sehari.

Di samping itu, teruk kekejangan perut boleh berlaku. Walau bagaimanapun, di atas semua, berhati-hati jika cirit-birit berlangsung selama beberapa hari dan pengambilan cecair dihalang oleh loya tambahan. Sekiranya ada darah dan / atau lendir di dalam najis, doktor mesti berjumpa.

Jika cirit-birit berlaku selepas perjalanan ke luar negara, doktor juga harus berunding. Contohnya, kemungkinan malaria jangkitan mesti selalu dipertimbangkan selepas perjalanan subtropika dan tropika. Selepas 7 hingga 42 hari selepas jangkitan, terdapat serangan demam, yang boleh disertai dengan cirit-birit, muntah, mual dan sakit perut.

Oleh kerana mungkin terdapat jangka waktu yang lama antara jangkitan dan munculnya gejala pertama, mereka yang terkena harus mempertimbangkan untuk pergi ke luar negara, walaupun sudah lebih dari sebulan yang lalu. Demam dan ruam sering berlaku dalam apa yang disebut penyakit kanak-kanak. Ini termasuk campak, rubella, kurap, demam scarlet dan demam tiga hari (eritema subitum).

Selain daripada demam scarlet disebabkan oleh bakteria, penyakit ini disebabkan oleh pelbagai virus. Semua penyakit disertai dengan penyakit biasa ruam kulit dan demam. Biasanya demam diperhatikan sebelum ruam, tetapi demam juga boleh kembali timbul dengan ruam.

Di samping itu, gejala selesema lain seperti rhinitis, batuk, sakit tekak dan keletihan boleh berlaku.Campak muncul, misalnya, dengan ruam merah tua, bintik-bintik, simpul yang bermula di wajah dan di belakang telinga dan kemudian merebak ke seluruh badan. rubella adalah sama dengan campak dari segi penyebarannya, tetapi cenderung berwarna merah terang dan berbintik-bintik kecil. Scarlet menunjukkan warna merah pucat terlebih dahulu, merebak ke seluruh badan dan kemudian menjadi merah.

Kawasan di sekitar mulut ditinggalkan, yang juga disebut perioral pucat. Gelanggang pada mulanya ditunjukkan dengan ruam yang terbatas pada pipi (tamparan exanthema). Ruam kemudian merebak ke lengan dan batang badan.

Demam tiga hari, sebaliknya, muncul sebagai exanthema merah pucat, bintik halus di batang atau juga di leher, yang dalam beberapa kes hanya hadir selama beberapa jam, tetapi reda setelah tiga hari paling lambat. Kecuali untuk demam scarlet, yang dirawat dengan antibiotik, penyakit itu dirawat secara simptomatik semata-mata. Sekiranya demam berlaku tanpa gejala lebih lanjut dan tanpa kemungkinan penyebab demam dijumpai, ia juga disebut demam asal tidak diketahui.

Lazimnya, demam berlaku ketika sistem imun bekerja lebih kuat. Oleh itu, ini juga boleh berlaku dalam fasa hidup yang sangat tertekan dan tidak semestinya berdasarkan penyebab malignan. Walau bagaimanapun, jika demam berlaku dalam jangka masa yang lebih lama dan berulang kali, penjelasan perubatan sangat diperlukan.

Walaupun tidak ada gejala, jangkitan virus atau bakteria mesti selalu dianggap sebagai pencetus. Di samping itu, kehadiran penyakit autoimun atau bahkan ganas penyakit ketumbuhan mesti dikecualikan. Terutama jika penurunan berat badan dan peluh malam yang tidak disengajakan dan teruk, cari kanser harus dilaksanakan.

Tambahan pula, status HIV harus diperiksa dalam apa jua keadaan. Dalam beberapa kes, pencetus demam tidak dapat dijumpai. Sekiranya demam berterusan selama lebih dari enam bulan atau berulang dari semasa ke semasa tanpa gejala muncul dalam tempoh ini atau penyebabnya - walaupun terdapat pemeriksaan biasa - prognosis pada umumnya dianggap baik.