Gejala ADS pada orang dewasa

Pengenalan

Gejala sindrom defisit perhatian berubah-ubah dan tidak selalu dapat dibezakan dengan jelas. Berbeza dengan yang biasa ADHD, pesakit tidak menunjukkan hiperaktif atau impulsif, tetapi menderita terutamanya dari masalah psikologi dan sosial. Satu-satunya perkara itu ADHD mempunyai persamaan dengan jenis ADHD yang lain adalah gangguan perhatian dan tumpuan.

Walau bagaimanapun, ini tidak wujud ADHD melalui tingkah laku yang sangat ketara dan oleh itu sering tidak diperhatikan secara langsung. Pesakit cenderung melamun, introvert dan digambarkan sebagai "hypoactive", iaitu kurang aktif. Gejala-gejala itu kompleks dan kurang ketara daripada jenis ADHD yang lain. Oleh itu, ADHD tidak selalu atau hanya didiagnosis pada masa dewasa.

Gejala

Ciri khas untuk penyakit ini adalah gangguan defisit perhatian. Ini adalah gejala utama penyakit ini dan disebabkan oleh kemampuan terhad untuk menangani rangsangan yang masuk. Pesakit merasa terharu dan tidak dapat memisahkan yang penting dari yang tidak penting, sehingga mereka mengalami rasa kenyang rangsangan yang nyata.

Semasa pada orang yang sihat otak secara automatik menyaring rangsangan yang tidak penting, orang dengan ADHD menyerap terlalu banyak maklumat secara serentak. Ini menyukarkan mereka untuk berkonsentrasi, mereka menjadi terganggu, cepat terganggu dan menghadapi masalah untuk mendengar dan menjalankan aktiviti yang lebih lama. Mereka melakukan kesalahan sembarangan dan sukar mengikuti arahan.

Pesakit tidak teratur, pelupa dan cepat berlebihan. Mereka sering kehilangan pen, kunci dan seumpamanya. Permintaan berlebihan yang disebabkan oleh jumlah rangsangan yang diserap dapat berlaku dalam semua bentuk ADHD.

Berbeza dengan ADHD biasa, bagaimanapun, orang dengan ADHD tidak bertindak balas dengan luaran, tetapi dengan kegelisahan dalaman. Mereka kelihatan agak sunyi dan melamun, suasana sering berubah dan konon tanpa alasan. Mereka berprestasi kurang baik di sekolah dan di tempat kerja, menghadapi masalah dengan pekerjaan rumah tangga dan sepanjang hidup mereka juga sukar.

Mereka cepat letih dan keletihan secara kronik. Menjalin hubungan dan menjaga persahabatan juga tidak mudah bagi mereka. Mendengarkan dan memberi respons kepada rakan mereka disulitkan oleh gangguan defisit perhatian mereka.

Mereka tidak dapat bertindak balas dengan baik atau mempertahankan diri dengan kata-kata. Oleh itu, pesakit dengan cepat merasa salah faham dan bertindak balas dengan tidak betul. Mereka mudah tersinggung dan suka menarik diri.

Emosi meningkat dan mood mereka berubah antara suasana hati yang baik dan kesedihan yang mendalam dalam waktu yang sangat singkat tanpa pencetus yang dapat dikenali. Oleh itu, penghidap ADHD tidak dicirikan oleh gejala inti ADHD seperti hiperaktif dan impulsif, tetapi oleh masalah sosial dan psikologi mereka. Gejala itu wujud sejak itu zaman kanak-kanak, tetapi tidak selalu diperhatikan.

Oleh itu, ADHD sering didiagnosis lewat atau tidak sama sekali. Penampilan ADHD sangat berubah-ubah. Sama ada gejala dianggap sebagai penyakit atau hanya sebagai ciri keperibadian bergantung pada keparahannya.

ADS boleh muncul dalam pelbagai bentuk, dari sekatan sedikit pun hingga ketidakupayaan mental yang paling teruk. Hanya apabila pesakit merasa dibatasi oleh ADHD dan menderita penyakit itu dalam beberapa bidang kehidupan mereka dalam jangka masa yang lebih lama, gejala juga mempunyai nilai penyakit yang disebut, iaitu mereka harus dianggap sebagai penyakit. Dalam kebanyakan kes, orang yang terjejas sendiri tidak menyedari penyakitnya.

Akibatnya, mereka mengaitkan kegagalan dan kesulitan sosial dengan keperibadian mereka sendiri dan mengalami harga diri yang rendah. Masalah psikologi seperti kemurungan dan gangguan kecemasan Oleh itu, sangat biasa pada pesakit ADD dan tidak jarang penyakit bersamaan ini didiagnosis hanya selepas rawatan. Kegagalan dan prestasi yang buruk sama sekali tidak menunjukkan tanda-tanda kecerdasan berkurang dalam ADHD.

Ini tidak terhad pada pesakit ADS. Berbanding dengan penduduk biasa, mereka bahkan berbakat di bidang kreatif. Pemprosesan maklumat yang berterusan membolehkan orang yang terkena imajinasi berkembang.

Sekiranya mereka sangat berminat dengan satu perkara, mereka dapat mengabaikan orang lain dan menumpukan perhatian sepenuhnya. Sekiranya maklumat dikaitkan dengan emosi yang kuat, ia diakui dan disimpan sebagai penting dan bukannya dilupakan dan dilupakan. Oleh itu, dalam bidang profesional yang betul, orang dengan ADHD dapat sangat berjaya melalui bakat mereka.

Untuk mengenali dan mempromosikan bakat ini adalah salah satu tujuan tertinggi dalam rawatan. Hypoactive menerangkan sub-aktiviti. Walaupun hipoaaktif bukan kriteria diagnostik rasmi, ia menggambarkan kemunculan ADHD dengan jelas.

Kerana kurangnya penyaringan rangsangan yang masuk dan kemampuan berkurang untuk berkonsentrasi, mereka yang terjejas mengalami overtaks. Pesakit ADS lebih introvert. Mereka menutup diri dari dunia luar dan juga dibanjiri rangsangan.

Ini sering kelihatan seolah-olah orang yang terjejas tinggal di dunia mereka sendiri. Arahan sampai kepada mereka hanya dengan kesukaran dan tugas dapat dilaksanakan dengan sangat perlahan. Berlebihan dan takut akan kegagalan sering kali menyebabkan mereka yang terjejas mengelakkan situasi dan tugas yang tidak menyenangkan atau tidak diketahui.

Mereka sering mengasingkan diri dan tetap pasif sehingga mereka terpaksa bertindak. Tetapi, bagaimanapun, mereka bertindak balas secara berlebihan dan mungkin bertindak balas secara agresif. Tekanan penderitaan yang disebabkan oleh bentuk ADHD hipoaaktif sangat tinggi pada banyak pesakit.