Diagnosis | Skrotum akut

Diagnosa

Sejak satu skrotum akut adalah dalam keadaan terburuk yang dipicu oleh kilasan testis, yang boleh menyebabkan pemusnahan tisu testis dan dengan demikian juga ketidakmampuan untuk menghasilkan, sangat penting sekiranya terdapat diagnosis yang disyaki "skrotum akut" dengan cepat penyebabnya untuk dapat segera memulakan terapi yang mencukupi dan dengan itu menyelamatkan tisu. Diagnosis a skrotum akut biasanya sudah dibuat di sejarah perubatan, di mana doktor mengemukakan soalan khusus mengenai ciri-ciri kesakitan. Selepas itu, doktor akan mencari simptom yang ada seperti kemerahan, bengkak dan tekanan yang menyakitkan buah zakar semasa pemeriksaan fizikal.

Untuk menyekat penyebab "skrotum akut"Setelah diagnosis dijalankan, pemeriksaan lain akan menyusul. Di satu pihak, status air kencing biasanya ditentukan, di mana penyebab keradangan dapat dikenalpasti, dan di sisi lain sonografi testis (ultrasound peperiksaan) memainkan peranan penting. Sekiranya kilasan testis tidak dapat dikecualikan dalam peperiksaan ini, operasi eksploratif yang disebut berikut, di mana penyebabnya kesakitan dicari di testis terbuka dan kemudian dirawat dalam operasi yang sama.

Sonografi (ultrasound) memainkan peranan penting dalam diagnosis skrotum akut, kerana dalam gambaran klinikal ini biasanya tidak ada hasil pemeriksaan yang jelas dari sejarah perubatan dan pemeriksaan fizikal bersendirian. Kelebihan utama sonografi adalah ketersediaan kaedah yang murah dan cepat. Ini sangat penting untuk mencapai diagnosis yang jelas.

Selain itu, tisu lembut, yang merangkumi tisu testis, dapat digambarkan dengan baik dalam sonografi. Untuk tujuan ini, ukuran (kelantangan) dan ketumpatan suara testis dinilai dalam perbandingan bersebelahan dan nilai yang ditentukan dibandingkan dengan nilai standard. Untuk tujuan ini, buah zakar dipasang dengan kain atau juga dengan tangan sedemikian rupa sehingga pemeriksa dapat memasang transduser ultrasound peranti pada kedudukan yang dikehendaki.

Jenis sonografi lain adalah Sonografi Doppler. Ini adalah kaedah ultrasound di mana aliran darah in kapal dapat dipaparkan dengan baik. Aliran ini sangat terhad dalam hal kilasan testis, yang biasanya dapat ditunjukkan dengan baik menggunakan Sonografi Doppler.

Terapi skrotum akut berbeza bergantung kepada penyebabnya. Dalam kes kilasan testis, jika testis tidak dapat dipusingkan kembali secara manual, operasi tidak dapat dielakkan di mana testis dikembalikan ke kedudukan semula (detorquation) dan kemudian diperhatikan sama ada tisu testis yang tidak lengkap pulih. Sekiranya terdapat penyebab keradangan, terapi antibiotik adalah kaedah pilihan. Dalam kes ini, perlindungan fizikal dan penyejukan tisu testis juga disyorkan. Walau bagaimanapun, jika tisu testis tidak dapat disimpan dan rosak secara tidak dapat dibatalkan, terapi ini terdiri daripada penyingkiran pembedahannya untuk mengelakkan jangkitan seluruh tubuh oleh tisu mati.