Penebalan otot jantung

Pengenalan

Yang normal, sihat jantung adalah mengenai ukuran kepalan tertutup. Walau bagaimanapun, sekiranya jantung otot menebal, ia membesar, kerana ini adalah penyakit yang dicirikan oleh penebalan dinding ventrikel. Dari segi perubatan, ia juga dikenali sebagai hipertrofik kardiomiopati.

Dalam kebanyakan kes, jantung tidak dipengaruhi secara merata oleh penebalan, kerana ventrikel kiri adalah laman web pilihan untuk penebalan. Ini boleh mempunyai sebab yang berbeza dan, bergantung kepada keparahannya, boleh membawa akibat yang berbeza. Pada asasnya, perbezaan mesti dibuat antara penebalan fisiologi - iaitu semula jadi - penebalan otot jantung pada orang yang sangat aktif dalam sukan dan patologi - iaitu tidak normal - penebalan otot jantung kerana tekanan berterusan pada jantung.

Punca

Penyebab penebalan otot jantung berlipat ganda. Pada orang yang sangat aktif dalam sukan, jantung menjadi kental kerana mereka biasa mengepam dengan banyak dan kuat. Bukan sahaja otot rangka atlet, tetapi juga jantung menjadi lebih kuat di bawah tekanan fizikal.

Ini masuk akal kerana hati atlet dapat mengangkut lebih banyak darah kelantangan dengan denyutan yang lebih sedikit dan oleh itu berfungsi dengan lebih cekap dalam tekanan Walau bagaimanapun, jantung juga boleh membesar secara patologi. Penyebab yang paling biasa adalah kekal tekanan darah tinggi.

Penyempitan injap aorta, iaitu injap antara ventrikel kiri dan aorta, (injap aorta stenosis) juga menyebabkan peningkatan tekanan yang tajam pada dinding otot jantung. Ini menebal secara pampasan. Biasanya hanya ventrikel kiri terjejas.

Jika ventrikel kanan menebal, penyebab yang paling biasa adalah peningkatan tekanan pada peredaran pulmonari, misalnya disebabkan oleh pelbagai penyakit paru-paru, atau penyempitan penyakit injap paru, injap antara ventrikel kanan dan pulmonari arteri. Dari sudut perubatan, dua bentuk penebalan otot jantung yang berbeza dapat dibezakan: bentuk sepusat dan bentuk eksentrik. Penebalan otot jantung konsentrik disebabkan oleh beban tekanan tulen, misalnya tekanan darah tinggi.

Ini menyebabkan dinding otot jantung menebal, sehingga bahagian dalam ruang jantung berkurang. Dinding jantung menjadi lebih kaku akibat penebalan dan tidak lagi dapat bersantai semasa fasa mengisi jantung. Kesannya, kurang darah mengalir ke dalam hati.

Akibatnya, ia juga tidak lagi dapat dikeluarkan sebanyak darah - tindakan mengepam menjadi tidak cekap. Penebalan otot jantung eksentrik adalah gabungan tekanan dan pemuatan isipadu. Ini berlaku, sebagai contoh, apabila injap aorta menjadi bocor (kekurangan injap aorta).

Akibatnya, sejumlah darah yang dikeluarkan dari jantung mengalir kembali ke jantung semasa kelonggaran fasa (diastole). Ini mengakibatkan jumlah darah yang tinggi secara tidak wajar di ventrikel, yang menyebabkan dinding ventrikel diregangkan. Ini menebal secara pampasan. Pada masa yang sama, ventrikel hampir menjadi kosong, iaitu jumlah ventrikel meningkat.