Penyembuhan Kristian

Oleh Christian Healing (CH) (sinonim: Christian Healing Art) difahami, mengikuti definisi orang Kristian di Pemeriksaan Care (CiG), cara menangani penyakit dan pemulihan yang sesuai dengan gambaran alkitabiah tentang manusia dan Tuhan. Ini adalah asas untuk hubungan antara pesakit dan doktor dan juga klasifikasi kaedah penyembuhan dibezakan dengan kaedah esoterik atau bentuk terapi yang datang dari latar belakang ideologi yang berbeza. Penyembuhan Kristian bersifat interdenominasional dan tidak terikat dengan denominasi apa pun. Yang paling penting di sini adalah penerimaan setiap pesakit untuk melihatnya sebagai manusia yang dicintai, tanpa menilai masa lalu atau jejak agamanya sendiri, sama seperti Yesus menghadapi orang sakit pada masa itu. Oleh itu, asasnya adalah Yesus Kristus, yang datang ke dunia sebagai Anak Tuhan dan sebagai penebus penyakit, penderitaan dan kesakitan kita dari segi rohani, mental dan fizikal (Kejadian 1, Yesaya 53.4). Kaedah penyembuhan alternatif

  • Mereka yang tidak disediakan oleh pengamal (penyembuh rohani khas…).
  • Dari latar belakang kerohanian (antroposofi, tenaga kosmik, sihir…).
  • Atau ritual tertentu (mantra, trance, mantra, bandul…).

Untuk diselesaikan dan akan berkesan hanya melalui sifat-sifat tersebut, tidak boleh dianggap berdasarkan alkitabiah. Perubatan Kristian berlaku, selain doa untuk orang sakit, hanya prosedur alternatif yang berdasarkan Alkitab (fitoterapi seperti, misalnya, dalam Is.Sirach 38.4 ff) atau bebas dari pengaruh ajaib atau kosmik. Oleh itu, keharmonian rawatan fizikal, sokongan psikososial dan pembebasan rohani hingga sokongan yang mati harus dilihat sebagai holistik. Contohnya beberapa tesis berikut, yang dirumuskan oleh CiG untuk perubatan Kristian (CH):

  1. Tidak ada ilmu penyembuhan nilai-neutral! Setiap orang - sama ada ahli terapi atau pesakit - dibentuk oleh sains penyembuhan yang dipercayakannya kepada dirinya sendiri. Di sebalik setiap tindakan kejururawatan, terapi atau perubatan adalah gambaran manusia, "kepercayaan".
  2. Imej Kristian manusia pada dasarnya berbeza dari pandangan manusia dan dunia yang lain: Kita dibentuk dalam masyarakat kita oleh falsafah yang berbeza. Ini termasuk, di atas segalanya, materialisme, rasionalisme, humanisme, naturalisme, pandangan dunia Zaman Baru dan imej Kristian manusia.
  3. Pemahaman antropologi alkitabiah atau Kristian mengenai penyakit dan kesihatan cabaran untuk difikirkan kembali: akses ke pemahaman penyakit dan kesihatan terbuka melalui pemahaman tentang hubungan manusia-Tuhan yang terputus, perlunya penebusan dan penyembuhan semua ciptaan dan melalui pengertian cinta kasih Tuhan, yang diberikan kepada manusia melalui Yesus. Penyakit dapat dialami dan dinilai secara subjektif dan objektif secara berbeza, bahkan secara kontroversial. Penyakit boleh mempengaruhi seseorang dalam hidupnya hingga tahap kecil atau tahap besar. Teras kesihatan bermula di mana manusia secara peribadi memahami keselamatan Tuhan dalam Yesus Kristus dan hidup dalam hubungan yang berdamai dengan dirinya sendiri, dengan sesama manusia dan dengan persekitarannya.
  4. Matlamat CH adalah keseluruhan - bukan utuh - manusia dalam susunan Tuhan yang diciptakan: manusia yang diciptakan menurut gambar Tuhan.
  5. Bukan manusia, tetapi Dewa Tritunggal berada di pusat CH - darinya datanglah keselamatan dan hadiah untuk penyembuhan manusia. Ini termasuk karisma dan hadiah sesuai dengan ciptaan, campur tangan supranatural Tuhan serta sumber penyembuhan semula jadi.
  6. Reka bentuk hubungan pesakit-terapis di CH berbeza dengan corak bermotivasi agama atau sekular yang lain. terapi memahami dirinya sebagai "penjagaan" manusia yang penuh belas kasihan di bawah bimbingan Tuhan.
  7. CH menyatukan unsur-unsur dari pelbagai konsep terapi Perubatan, kaedah penyembuhan, dengan syarat tidak bertentangan dengan pandangan alkitabiah tentang manusia atau kebenaran alkitabiah. Ini merangkumi unsur-unsur perubatan tradisional serta perubatan rakyat dan pengalaman dan lain-lain.
  8. CH adalah seni dengan menggunakan banyak pertolongan dan cara Tuhan untuk penyembuhan. Elemen khusus Penyembuhan Kristian termasuk:
    • Syafaat untuk orang sakit
    • Diagnosis alkitabiah dan kenabian
    • Tuhan berfirman dalam keadaan penyakit
    • Firman Tuhan sebagai penawar utama
    • Penjagaan pastoral terapeutik
    • Penyembuhan biografi penyakit - pemprosesan penyakit.
    • Kenali dan bantu hilangkan rintangan penyembuhan
    • Perkhidmatan penyampaian - menolak kekuatan penyakit
    • Doa penyembuhan, urapan orang sakit
    • Komuni / Ekaristi
    • Memperkukuhkan "sihat
    • Penjagaan akhir hayat Kristian, kerja berkabung
  9. CH juga mempunyai pendekatan saintifik Sekarang ada sejumlah kajian ilmiah mengenai kesan doa dan syafaat pada proses penyembuhan orang sakit, penyembuhan supranatural atau dimensi pencegahan dan terapi dari kehidupan yang berdamai dengan Tuhan.
  10. Amalan CH, pelayanan penyembuhan, adalah elemen penting untuk pembaharuan Gereja. Pembaharuan di gereja mesti diukur, antara lain, dengan cara orang Kristian menangani orang sakit.
  11. CH bukan Protestan, Ortodoks, Katolik, Anglikan atau Pentakosta… CH timbul dari perintah asas Yesus Kristus kepada murid-muridnya dan dengan demikian kepada seluruh Gereja!
  12. Adalah perlu untuk menyatukan dan mempromosikan pelayanan penyembuhan orang sakit di ruang Gereja Yesus KristusKeperluan untuk perubahan struktur sedemikian juga disebabkan oleh kenyataan bahawa "permintaan" untuk perkhidmatan perubatan, terapi dan kesihatan akan terus meningkat dengan ketara , tetapi kepercayaan terhadap sistem perubatan yang mapan semakin berkurang. Gereja diminta untuk memilih alternatif Kristiani yang jelas dan dapat dipercaya untuk pasar esoterik dan Zaman Baru yang berkembang.