Psikodrama: Teknik

Dalam psikodrama, walaupun kerangka tetap, reka bentuk permainan, sebaliknya, terbuka. Pada akhirnya, rakan sepasukan harus melaksanakan tema mengikut idea mereka sendiri dan kemungkinan kreatif dan spontan mereka. Kepelbagaian teknik dalam psikodrama sangat bagus, kerana bukan, seperti yang sering diasumsikan, permainan permainan peranan sederhana.

Pecahan psikodrama klasik

Psikodrama klasik merangkumi tiga bahagian:

  1. Fasa pemanasan: menetapkan suasana untuk kumpulan, tema atau masalah ditentukan bahawa kumpulan itu ingin bekerja secara psikodramatis.
  2. Dalam fasa bermain, temanya muncul di atas pentas dan dipersembahkan secara indah.
  3. Pada fasa terakhir, ahli kumpulan menjelaskan kepada protagonis pengalaman mereka yang serupa dengan tema atau konflik yang disajikan. Para pemain memaklumkan apa dan bagaimana mereka mengalami dan merasakan dalam peranan masing-masing.

Pembalikan peranan dianggap sebagai elemen terpenting dalam psikodrama. Tuan permainan meminta protagonis untuk mengambil peranan orang lain. Tujuan pembalikan peranan adalah untuk mendapatkan pemahaman tentang orang lain dan mengalami situasi dari perspektif yang lain. Sebagai penggandaan, orang kedua mengambil postur protagonis yang sama di belakangnya dan menyatakan perasaan, kadang-kadang pemikiran pada orang pertama, yang mungkin sesuai dengan situasi emosi protagonis.

Dalam psikodrama, orang yang melakukan penggandaan disebut "bantu I." Kata kunci di sini adalah simpati. Dengan cara ini, dia lebih mudah bersentuhan dengan perasaannya sendiri. Protagonis juga dibenarkan untuk membetulkan apa yang dikatakan. Teknik ini menjadikannya lebih mudah untuk kembali ke pengalaman dan tindakan, terutama dalam hal penyumbatan batin seperti keinginan dan emosi yang ditindas.

Dalam pencerminan, protagonis harus melihat pemandangannya sendiri dari perspektif yang jauh. "Double" mengulangi adegan bermain protagonis dan menirunya dalam pilihan kata, ekspresi wajah dan gerak tubuh, sehingga dia melihat dirinya dari luar seolah-olah di cermin - jarak emosi terbentuk di sini. Dengan ketua kumpulan, dia dapat membincangkan soalan atau kesan mengenai tingkah lakunya sendiri. Idea baru timbul mengenai bagaimana tingkah laku seseorang dapat diubah.

Melalui jarak emosi walaupun dari topik yang kadang-kadang membebankan, seseorang mendapat gambaran keseluruhan dan melepaskan kreativiti.

Aplikasi yang mungkin

Spektrum psikodrama adalah menyeluruh: sebagai individu, keluarga dan kumpulan psikoterapi, dalam pekerjaan dadah, pengembangan personel atau pasukan. Situasi dalam kumpulan, dalam pasangan atau dalam sesi individu, misalnya, untuk menjelaskan hubungan interpersonal yang bermasalah dapat dikenal pasti dan dirawat dalam psikodrama.

Dalam drama tersebut, para peserta menyedari masalah komunikasi dan mengungkap punca konflik. Corak peranan yang diperkasakan dapat dipecahkan dan tingkah laku baru dapat diamalkan. Peserta mengenali dan menerima batas dan atau belajar mengatasi rungutan dan kekecewaan yang berkaitan.

Terapi dengan bantuan psikodrama tidak dikenali di Jerman - tidak seperti di Austria - sebagai prosedur pesakit luar oleh kesihatan syarikat insurans. Di negara ini "psikodrama sebagai prosedur terapi berlaku lebih baik di hospital", tulis M. Rosenbaum dan U. Kroneck dalam buku mereka Psychodrama. Oleh itu, sangat kerap psikodrama terdapat di kawasan pendidikan dan operasi.