Diagnosis angioedema | Angioedema

Diagnosis angioedema

Diagnosis angioedema dibuat secara klinikal, iaitu berdasarkan gejala dan melalui pemeriksaan dan pertanyaan yang disasarkan oleh doktor. Dalam kes serupa yang diketahui dalam keluarga, ujian genetik untuk kekurangan perencatan esterase C1 dapat dianggap sebagai ujian diagnostik lebih lanjut. Jika tidak, diagnosisnya adalah "ex juvantibus" iaitu dengan penawar. Dalam kes ini, bahan yang disyaki menjadi pencetus dapat dielakkan. Sekiranya pesakit tidak mengalami edema lebih lanjut, diagnosis dapat disahkan.

Terapi

Rawatan bergantung kepada penyebabnya: Angioedema yang disebabkan oleh ubat tertentu dapat disembuhkan dengan menghentikan ubat. Dalam angioedema alergi, antihistamin dan glucocorticoids mempunyai kesan terbaik kerana mereka memodulasi sistem imun. Kebolehtelapan vaskular dan reaksi keradangan dapat dikurangkan.

Antihistamin dan glucocorticoids disuntik secara intravena untuk mencapai kesan yang cepat dan jauh. Sekiranya terdapat reaksi alahan yang kurang, antihistamin oral juga boleh diambil sekiranya menelan masih boleh dilakukan. Edema keturunan dapat diatasi dengan penggantian enzim seperti yang dijelaskan di atas.

Sebagai alternatif, ubat yang dipanggil Icatibant, a bradikinin antagonis reseptor, boleh digunakan. Sebagai antagonis, ia menentang bradikinin dan menyekat reseptor sehingga bradykinin tidak lagi dapat mengikatnya. Akibatnya, peningkatan kebolehtelapan vaskular dicegah dan kit cecair tetap berada di dalam kapal.

Penggantian enzim melalui penggantian plasma juga dapat dipertimbangkan. Untuk tujuan ini, plasma beku segar (FFP) akan digunakan. Androgens bahawa campur tangan dalam metabolisme hormon telah terbukti berkesan.

Mekanisme mereka berhubung dengan angioedema belum diperjelaskan. Dalam edema glottal, pengurusan perubatan intensif diperlukan untuk memastikan bekalan oksigen dan bernafas. Terapi yang sesuai adalah dos tinggi intravena glucocorticoids.

Tempoh angioedema

Bergantung pada mekanisme perkembangan dan penyebaran edema, angioedema dapat bertahan tanpa rawatan selama beberapa hari hingga berminggu-minggu. Sekiranya terdapat edema alergi, terapi antihistamin akut boleh digunakan untuk merawat edema secara langsung dan akan sembuh dalam beberapa jam. Perkara yang sama berlaku untuk penggunaan glukokortikoid, yang sangat berkesan sebagai dekongestan.

Kursus angioedema

Angioedema boleh membahayakan nyawa. Tidak berbahaya adalah pembengkakan kelopak mata dan bibir yang unik. Sekiranya bengkak pada lidah atau glotis (yang disebut glotis) menghalang saluran udara, ia boleh mengancam nyawa.

Pengambilan bekalan saluran udara dengan cepat melalui rawatan dadah atau intubasi or trakeotomi maka perlu. Sebaik sahaja rawatan ubat dimulakan pada masa yang sama, angioedema harus surut dan hilang dalam beberapa hari hingga beberapa minggu. Perjalanan penyakit ini dapat dipercepat secara positif, misalnya, dengan mengambil ubat yang ditentukan tepat waktu dan betul atau, dalam kes yang teruk, dengan memberikan glukokortikoid melalui vena, kerana ini membolehkan mereka mencapai laman tindakan dengan lebih cepat.