Penggunaan medium kontras dalam diagnostik

Media kontras dapat digunakan dalam berbagai prosedur pencitraan, seperti Sinar X, CT atau MRI. Mereka berfungsi untuk lebih mengenali proses penyakit yang mungkin dan dapat membuat perubahan patologi yang kecil dalam tubuh kita. Kumpulan media kontras merangkumi pelbagai ubat yang dioptimumkan untuk pemeriksaan masing-masing.

Dalam tomografi komputer (CT), sebagai contoh, ini adalah media kontras yang mengandungi yodium. Dalam kes yang jarang berlaku, reaksi alergi dan kesan sampingan yang teruk boleh berlaku, terutamanya dengan jenis kontras jenis ini. Sebagai buah pinggang dan kelenjar tiroid sangat berisiko, yang berkaitan nilai makmal biasanya diperiksa sebelum medium kontras diberikan. Oleh kerana keserasian yang semakin meningkat, sebahagian besar pemeriksaan CT dan MRI hari ini dilakukan menggunakan media kontras.

Mengapa medium kontras?

Seperti namanya, agen kontras meningkatkan kontras dan pembezaan struktur dan tisu yang berbeza. Bergantung pada masalahnya, struktur individu dapat dibezakan dengan lebih baik antara satu sama lain. Sebagai tambahan, adalah mungkin untuk membayangkan proses penyakit yang sangat kecil.

Penyakit, misalnya, dapat dikesan pada peringkat awal dan dirawat tepat pada waktunya. Oleh itu, media kontras bukan antara ubat "klasik" yang membawa melegakan atau memperbaiki gejala. Sebaliknya, mereka memperoleh kepentingan diagnostik yang sangat besar!

Pentadbiran

Sebagai peraturan, media kontras memasuki kami darah sistem secara langsung melalui akses vena. Untuk tujuan ini, kanula intravena kecil diletakkan di tempat yang mudah diakses vena, biasanya di celah lengan anda. Untuk memperlihatkan organ perut dengan baik, mungkin perlu meminum medium kontras.

Media kontras yang berbeza

Pada dasarnya, semua media kontras mempunyai tugas mengubah atau memperkuatkan isyarat yang dihantar semasa pemeriksaan (contohnya radiasi semasa sinar-X). Oleh itu, secara logik, sifatnya bergantung pada kaedah pemeriksaan yang digunakan:

  • MRI: Semasa pengimejan resonans magnetik, zarah terkecil dari badan kita (inti hidrogen) diselaraskan oleh medan magnet. Fasa bergantian yang terhasil dan kelonggaran zarah-zarah dapat dikesan dan ditunjukkan oleh peralatan MRI yang sensitif, sehingga gambar keratan yang sangat terperinci dapat dihasilkan.

    Untuk menghasilkan gambar yang lebih baik dan lebih bermaklumat, media kontras yang mengandungi gadolinum dapat digunakan. Ini tergolong dalam apa yang disebut "paramagnetic" zat dan mempengaruhi kelonggaran sifat tisu kita. Struktur tertentu dalam gambar kelihatan lebih terang atau lebih berbeza.

    Untuk beberapa soalan mengenai hati (mis. tumor), media kontras yang mengandungi zat besi khas tersedia: Sederhananya, hanya sihat hati sel mampu memetabolismekan zat besi. Ini menjadikannya mudah untuk mengenal pasti orang yang berpenyakit hati sel pada gambar MRI. Helium gas, yang tidak berbahaya bagi manusia, digunakan untuk MRI paru-paru.