Alahan di muka - Apa yang ada di belakangnya?

Definisi - Apa itu alergi wajah?

Alergi pada dasarnya adalah reaksi yang luar biasa dari sistem imun kepada bahan asing: Ini mengakibatkan pelepasan pelbagai bahan yang menyebabkan gejala seperti ruam kulit, membakar dan gatal-gatal. Seseorang bercakap tentang alahan pada wajah apabila gejala seperti itu diperhatikan di wajah. Sebab untuk ini biasanya bersentuhan langsung dengan alergen, iaitu zat alergi badan. Ini termasuk kosmetik yang disapu pada wajah. Intoleransi makanan juga dapat menampakkan diri pada wajah.

Punca alahan pada wajah

Punca dan mekanisme alergi belum difahami sepenuhnya, tetapi ada dua model yang dapat menjelaskan beberapa prosesnya. Di satu pihak, sudah pasti terdapat komponen genetik dalam alahan. Sebagai contoh, kanak-kanak penghidap alergi secara signifikan lebih cenderung menjadi penghidap alergi berbanding dengan orang lain.

Kerentanan terhadap alahan yang berlainan adalah turun-temurun. Teori lain mengatakan bahawa pendedahan kepada bahan asing memainkan peranan utama. Sebaik-baiknya, mereka yang terdedah kepada banyak bahan yang berpotensi alergen di zaman kanak-kanak harus membiasakan tubuh mereka dengan bahan-bahan ini sejak awal.

. sistem imun tidak menganggapnya sebagai bahaya dan hampir tidak ada alergi. Sebaliknya, jika anda membesar di persekitaran yang sangat bersih dan kebersihan, anda tidak banyak bersentuhan dengan bahan tersebut, itulah sebabnya sistem imun bertindak balas dengan lebih kuat terhadap hubungan kemudian. Hipotesis ini disokong oleh fakta bahawa orang yang tinggal di luar bandar cenderung untuk mengalami alahan daripada penduduk bandar.

Punca alahan yang muncul di wajah biasanya adalah alergen kontak. Contohnya, produk kosmetik yang bersentuhan langsung dengan kulit di wajah dan menyebabkan pelepasan bahan tersebut histamin. Histamine memainkan peranan penting dalam memberi amaran kepada sistem imun.

Produk makanan juga sering menyebabkan alahan pada wajah. Dengan memakan makanan dengan mulut, kenalan berlaku di kawasan yang berdekatan dengan wajah. Tanda kemudian sering menjadi ruam di sekitar mulut dan bibir bengkak.

Kosmetik biasanya mengandungi banyak bahan yang berbeza. Antaranya adalah bahan yang sangat alergenik yang mencetuskan alahan pada banyak orang. Sentuhan langsung dengan kulit membawa kepada tindak balas imun yang cepat, yang disebabkan oleh pembebasan bahan tersebut histamin.

Ini membawa kepada rasa gatal, kemerahan dan pembengkakan pada titik kontak. Lepuh kecil yang menyakitkan atau gatal juga boleh berkembang. Terutama kosmetik yang murah menyebabkan alahan.

Peralatan solekan hitam juga sering menjadi penyebab reaksi alergi. Warna hitam adalah campuran dari banyak bahan, sehingga orang yang rentan terhadap alergi menemui banyak alergen yang dapat mereka tindak balas. Tekanan itu sendiri tidak mencetuskan reaksi alahan.

Oleh itu, anda tidak boleh alergi terhadap tekanan yang meningkat. Namun, tekanan membuang sistem imun kita mengimbangi dan dengan itu mendorong reaksi alergi terhadap pelbagai bahan. Tekanan juga membuang metabolisme badan mengimbangi.

Ini boleh menyebabkan gangguan pada penghalang kulit, misalnya, yang memudahkan alergen menembusi kulit. Ini sangat penting untuk alahan yang disebabkan oleh kosmetik pada wajah. Serbuk sari biasanya disedut melalui hidung dan juga mulut dan dengan itu menyebabkan gejala alahan terutama di bahagian atas saluran pernafasan.

Oleh kerana sentuhan pertama dengan debunga di mulut dan membran mukus hidung, namun, aduan di kawasan muka tidak jarang, gatal ruam kulit adalah perkara biasa. Selain itu, serbuk sari sering masuk ke mata. The konjunktiva terdapat perlindungan yang lemah terhadap penembusan debunga, yang boleh menyebabkan membakar, gatal-gatal dan bengkak mata dan kelopak mata.