Diagnosis | Tindak balas alahan

Diagnosa

Diagnosis a reaksi alahan biasanya senang dibuat. Selalunya orang yang terkena sudah dapat mengenal pasti kemungkinan pencetus dirinya - contohnya, berair dan mata gatal setelah berjalan-jalan melalui padang rumput dan ladang yang mekar. Gambaran mengenai gejala khas seperti gatal-gatal, kemerahan dan keputihan hingga gangguan pernafasan dan reaksi peredaran darah biasanya telah membawa kepada diagnosis yang betul.

Oleh itu, penting untuk mengenal pasti pencetus sebenar reaksi alahan, yang tidak selalu mudah. Sebagai contoh, sebuah reaksi alahan selepas makan tertentu tidak semestinya disebabkan oleh makanan tertentu yang terdapat di dalam makanan tersebut. Pemeriksaan fakta yang lebih mendalam mungkin diperlukan.

Buat apa?

Bergantung pada keparahan reaksi alergi, ia memerlukan rawatan yang berbeza. Reaksi tempatan yang sedikit terhadap alergen, yang hanya menyebabkan kemerahan dan gatal-gatal pada kulit, biasanya tidak memerlukan terapi dan hilang sendiri dalam masa yang singkat jika pencetus dielakkan. Gel yang menyejukkan dan anti-alergi dapat mengurangkan simptom.

Namun, sekiranya timbul gejala yang lebih teruk, yang juga merangkumi reaksi sistemik, seperti sesak nafas, turun darah tekanan, ruam dan gatal di seluruh badan atau pembengkakan yang meluas, doktor harus berunding secepat mungkin. Klinikal pemantauan orang yang terjejas kemudian mesti dipastikan agar dapat bertindak balas secara langsung terhadap gejala berbahaya seperti sesak nafas dan penurunan darah tekanan. Pesakit kemudian diberi ubat anti-radang seperti prednisolon, yang bertujuan untuk mengekang reaksi kekebalan tubuh yang berlebihan.

Cecair juga diberikan untuk menstabilkan peredaran darah. Apabila simptomnya reda dan pesakit pulih, dia boleh pulang ke rumah semula. Dalam konteks ini, Vividrin® titis mata digunakan untuk merawat reaksi alahan. Vividrin® Titis mata adalah ubat yang digunakan untuk rawatan keluhan mata alahan.

Tempoh

Tempoh tindak balas alahan sangat bergantung pada tahapnya. Reaksi tempatan dengan kemerahan pada kulit, gatal-gatal dan pembengkakan, yang terhad pada bahagian tubuh yang agak kecil, biasanya hilang sendiri beberapa jam setelah berakhirnya kontak dengan alergen. Walau bagaimanapun, jika reaksi alergi teruk dan mungkin memerlukan rawatan di hospital, mungkin diperlukan beberapa hari hingga beberapa minggu untuk badan pulih sepenuhnya. Penyakit orang yang terdahulu serta umurnya juga mempengaruhi seberapa cepat dia akan sembuh selepas reaksi alergi yang teruk. Reaksi alahan klasik dan ringan biasanya tidak berlangsung lama, sehingga kebebasan lengkap dari gejala dapat diharapkan setelah beberapa jam atau hari.

Pembezaan mengikut lokalisasi

Reaksi alergi pada kulit adalah manifestasi hipersensitiviti yang paling biasa. Yang paling biasa adalah alahan sentuhan, yang dipicu oleh sentuhan langsung kulit dengan bahan tertentu. Tubuh mengenali bahan ini sebagai asing dan memulakan reaksi imun terhadapnya.

Ini ditunjukkan pada kulit dengan kemerahan, paus dan gatal. Lepuh juga boleh berlaku. Sekiranya hubungan dengan bahan pemicu terputus, reaksi tempatan biasanya hilang semula dalam beberapa jam.

Reaksi alergi terhadap gigitan nyamuk atau serangga adalah antara reaksi alergi yang paling biasa, kerana racun serangga adalah antara alergen yang paling kuat. Sehingga seperempat populasi menunjukkan peningkatan reaksi tempatan terhadap gigitan serangga yang melampaui gigitan kecil. Gejala biasanya timbul sejurus selepas gigitan dan, seperti reaksi alergi lain, boleh merangkumi kegagalan pernafasan dan kardiovaskular yang mengancam nyawa.

Komplikasi teruk ini nampaknya lebih kerap berlaku pada alahan terhadap gigitan serangga secara keseluruhan berbanding alahan lain. Dalam kes ini, doktor harus segera berjumpa. Kelebihan alergi terhadap racun serangga adalah terdapat kemungkinan yang disebut hiposensitisasi.

Untuk tujuan ini, racun serangga disuntik di bawah kulit orang yang terkena dalam bentuk yang sangat cair. Dos pada mulanya meningkat dengan setiap suntikan dan diberikan seminggu sekali. Kemudian, pesakit menerima suntikan lagi sebulan sekali untuk jangka masa tiga hingga lima tahun.

Dengan cara ini, perlindungan vaksinasi yang sangat berkesan dapat dicapai, dengan kadar kejayaan 80-95% bergantung pada racun serangga. Ini adalah kaedah yang optimum untuk mengelakkan reaksi alergi yang teruk terhadap racun serangga. Reaksi alergi dapat menampakkan diri ke seluruh badan - termasuk wajah.

Selaput lendir mata dan hidung terutamanya sering dipengaruhi oleh reaksi. Mata memerah, mula menyiram dan gatal. The hidung berjalan atau terasa sangat kering.

Kulit wajah juga boleh terkena. Kemerahan, paus dan gatal mungkin berlaku. Sekiranya terdapat reaksi alahan yang disebabkan oleh sentuhan dengan bahan tertentu - contohnya krim muka - gejala sering muncul sejurus selepas alergen digunakan dan tidak bertambah baik selagi hubungan dengan pencetus berterusan.

Walau bagaimanapun, terdapat juga reaksi lambat terhadap bahan alergenik yang berlaku hanya setelah jangka masa yang lebih lama. Bahaya tindak balas alahan pada kepala dan leher kawasan adalah bahawa saluran pernafasan orang yang terkena boleh membengkak. Ini pada dasarnya mungkin berlaku pada setiap reaksi alahan.

Oleh kerana jarak yang dekat, bahaya ini terutama disebabkan oleh reaksi alahan di kawasan muka. Sekiranya mata dan bibir membengkak dan gejala sesak nafas berlaku, doktor harus berunding secepat mungkin. Tatu boleh mencetuskan reaksi alergi.

Warna yang digunakan terdiri daripada campuran zat di antaranya bahan tersebut berpotensi alergen. Biasanya gejala reaksi alergi terhad kepada tatu dan keadaan sekitarnya, tetapi jika reaksi diucapkan, ia juga boleh berlaku di kawasan yang lebih besar atau bahkan mencetuskan gejala sistemik seperti sesak nafas dan penurunan darah tekanan. Akan tetapi, yang lebih kerap adalah reaksi alergi tempatan, yang dapat dilihat oleh kemerahan, gatal-gatal dan paus atau lepuh pada kawasan kulit yang terjejas.

Sekiranya gejala ini berterusan, tatu harus dikeluarkan. Terapi lain tidak menjanjikan, kerana warna yang diterapkan kekal di kulit dan terus mengganggu sistem imun. Terapi laser boleh membuang tatu dalam beberapa sesi.

Reaksi alahan terhadap alkohol sangat jarang berlaku. Sekiranya tipikal gejala alergi berlaku setelah pengambilan minuman beralkohol, ramuan minuman tertentu biasanya menjadi penyebab gejala, tetapi bukan alkohol itu sendiri. Anggur, misalnya, mengandungi histamin, yang juga bertanggungjawab untuk perkembangan gejala khas pada reaksi alergi.

Sekiranya kemerahan pada kulit, sakit kepala, cirit-birit atau simptom serupa berlaku selepas minum arak, ini biasanya disebabkan histamin intoleransi - bukan reaksi alahan. Dalam bir, bahan alahan yang paling biasa adalah malt dan hop, gandum, barli dan oat. Minuman campuran alkohol lain seperti koktel terdiri daripada pelbagai minuman beralkohol dan jus, yang masing-masing, diambil secara berasingan, boleh memberi kesan alergen.

Oleh itu, penting untuk memperhatikan sama ada gejala alergi berlaku dalam konteks lain daripada minuman beralkohol walaupun ramuan ini dimakan. Dengan cara ini, agen alergenik dapat dikenal pasti dan dielakkan pada masa akan datang. Pada prinsipnya, kemungkinan reaksi alergi terhadap alkohol itu sendiri, tetapi reaksi alergi terhadap ramuan minuman lain lebih cenderung.

Sekiranya semua minuman beralkohol menyebabkan gejala yang sama, maka alkohol itu sendiri boleh menjadi penyebab gejala tersebut. Seorang ujian alergi oleh pakar dermatologi boleh membantu mencari pencetus.