Khayalan Agama: Sebab, Gejala & Rawatan

Khayalan agama adalah gejala khayalan yang berkaitan dengan kandungan yang sering dikaitkan dengan skizofrenia. Selalunya, khayalan disertai dengan perintah keselamatan. Rawatan pesakit biasanya sukar kerana syntonia ego.

Apakah khayalan agama?

Khayalan adalah gejala penyakit psikiatri. Dalam penemuan psikopatologi, khayalan adalah gangguan kandungan pemikiran dalam konteks pelbagai gangguan jiwa. Gangguan khayalan mengganggu tingkah laku hidup oleh kepercayaan yang tidak sesuai dengan realiti objektif. Keupayaan orang yang terlibat untuk menilai terganggu. Gangguan pemikiran yang serupa adalah idea bernilai tinggi dan pemikiran obsesif. Namun, tidak seperti pesakit khayalan, pesakit gangguan pemikiran ini biasanya mengetahui bahawa pemikiran mereka bertentangan dengan realiti objektif dan normalitas. Khayalan terutamanya mencirikan gangguan seperti skizofrenia. Khayalan boleh berbeza dalam kandungan. Kandungan yang agak biasa adalah tema keagamaan. Bentuk khayalan yang dipengaruhi oleh agama ini disebut khayalan agama. Pesakit khayalan seperti itu menderita idea palsu tetapi tidak goyah dalam bentuk kepercayaan yang bertentangan dengan tahap pendidikan individu dan latar belakang budaya atau sosial individu. Pesakit berpegang pada kepercayaan mereka dengan keyakinan dan ego yang luar biasa. Kepastian peribadi mereka menahan bukti yang bertentangan.

Punca

Menurut kajian baru-baru ini, tema keagamaan adalah kandungan hingga 30 peratus dari semua khayalan skizofrenia. Ini menjadikan khayalan agama sebagai tema khayalan yang paling biasa. Sebagai tambahan kepada skizofrenia, banyak gangguan lain yang berkaitan dengan gejala khayalan. Ini benar, misalnya, gangguan afektif seperti utama kemurungan or mania dan gangguan bipolar. Penyebab utama sering demensia or otak kerosakan. Dalam konteks demensia, Alzheimer penyakit khususnya sering menyebabkan gejala khayalan. Delusi berlaku hampir sekerap vaskular demensia, Demensia badan Lewy, dan demensia fronto-temporal. Oleh itu, khayalan agama biasanya tidak disebabkan oleh fenomena psikologi semata-mata, tetapi berkaitan dengan otak-kerosakan organik dalam kebanyakan kes. Sebaliknya, kes khayalan agama juga diketahui yang tidak berkaitan otak-perubahan organik. Bergantung pada gangguan penyebab utama, wujud pelbagai khayalan agama. Pada akhirnya, khayalan agama harus difahami sebagai gejala di mana gangguan di atas dapat dinyatakan. Selalunya, khayalan agama tidak timbul dari pengalaman beragama secara peribadi. Sebaliknya, ia timbul dalam konteks konflik manusia, seperti masalah perkahwinan atau ketakutan akan kematian.

Gejala, keluhan dan tanda

Orang yang mempunyai khayalan agama sering kali yakin bahawa mereka berkomunikasi secara langsung dengan Tuhan. Dalam beberapa kes, mereka juga percaya diri mereka telah dipilih sebagai mesiah baru dan dihantar ke bumi untuk menebus dunia. Dalam kes sedemikian, ada bercakap khayalan agama dengan misi penyelamatan. Pesakit benar-benar terpaku pada kandungan khayalan mereka dan memberi makan keseluruhan pemikiran dan tindakan mereka. Dalam sistem khayalan mereka benar-benar kebal terhadap hujah balas kritikal. Dalam skizofrenia paranoid, pesakit sering mengalami keperluan besar untuk berkomunikasi dan menyebarkan idea-idea keagamaan mereka yang khayalan. Dalam banyak kes, pesakit dengan khayalan agama bergantian antara bentuk dialog dan struktur monolog dengan kandungan yang sama. Dalam kebanyakan kes, khayalan mengakibatkan pengasingan atau pengasingan separa dari persekitaran. Pesakit biasanya menghadapi persekitaran secara terpencil, kerana tidak ada seorang pun kecuali dia yang mewakili isi khayalan. Dalam kebanyakan kes, pesakit dengan khayalan agama tidak disatukan walaupun dalam komuniti agama, kerana idea mereka tidak sesuai dengan idea yang meluas. Dalam praktik klinikal, khayalan agama sering menyebabkan kecederaan diri yang teruk secara fizikal.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Khayalan agama mesti dibezakan dari kepercayaan agama dalam proses diagnostik. Dalam khayalan, pengetahuan ditegaskan dan bukannya kepercayaan. Mereka tidak membuat pengakuan iman tetapi berkomunikasi dalam persepsi realiti yang mustahil. Dalam kepercayaan agama, penilaian kendiri yang realistik masih boleh dilakukan. Pesakit dengan khayalan agama, sebaliknya, mengalami penilaian diri yang sombong. Dalam kepercayaan agama, pesakit juga mampu menjauhkan diri dan mempersoalkan kandungan agama. Pesakit dengan khayalan agama tidak dapat menjauhkan diri dari idea tetap mereka dan tidak melihat titik permulaan untuk mempersoalkan idea mereka. Prognosis untuk pesakit dengan khayalan agama bergantung pada gangguan penyebabnya. Dalam banyak kes, pemulihan sepenuhnya tidak dapat dicapai kerana syntonia ego.

Komplikasi

Banyak komplikasi boleh berlaku dalam perjalanan keagamaan mania, yang kebanyakannya bersifat sosial. Walau bagaimanapun, kecederaan diri yang teruk juga mungkin berlaku. Sebagai contoh, dalam kebanyakan kes, kepercayaan khayalan orang yang terkena akan membawa kepada pengasingan sosial. Desakan untuk mengetahui fakta agama tertentu juga boleh membawa hingga konflik yang teruk, yang boleh mempengaruhi hubungan keluarga, hubungan sosial lain dan persekitaran kerja, antara lain. Penetapan isi khayalan juga boleh membawa mengabaikan bidang kehidupan lain, yang boleh berakhir dengan ketidakupayaan untuk bekerja dan pengabaian terhadap keperluan seseorang. Seiring dengan kenyataan bahawa bahkan komuniti agama dapat merasa terbeban dalam mengintegrasikan psikotik seperti itu, konflik antara apa yang dipercayai oleh persekitaran dan apa yang difikirkan oleh psikotik yang sering dia ketahui menyebabkan pengasingan diri. Perilaku mencederakan diri mungkin disebabkan oleh fakta bahawa penghidapnya mengidentifikasi atau menyamakan dirinya dengan seorang syahid dari tradisi agama, misalnya, dan bersedia meniru tindakannya dengan sewajarnya. Kecenderungan untuk mengambil risiko - sering diberi makan oleh penilaian diri yang disebabkan oleh khayalan - dipicu ketika orang yang terkena melihat dirinya sebagai penyelamat bagi pihak Tuhan.

Bilakah seseorang harus berjumpa doktor?

Khayalan agama bukanlah penyakit dengan sendirinya. Biasanya berlaku dengan keluhan lain yang membentuk gambaran keseluruhan. Ini adalah ciri bahawa orang yang terjejas sering tidak menunjukkan pengetahuan tentang penyakit ini. Oleh itu, ibu bapa, saudara-mara atau orang-orang dari persekitaran sosial bertanggungjawab untuk memulakan lawatan ke doktor. Sekiranya orang yang terjejas berkomunikasi dengan entiti khayalan, ini bukan satu ciri yang membimbangkan. Tindakan dalam nama Tuhan juga telah dilakukan selama ribuan tahun dan tidak ditafsirkan sebagai tanda-tanda penyakit. Garis batas penyakit dilintasi ketika orang yang terkena melaporkan mendengar suara atau perintah keselamatan yang ditentukan sendiri tanpa sebab. Pembetulan kandungan khayalan berlaku, yang secara substansial mengubah pemikiran dan tindakan. Tingkah laku orang yang terjejas digambarkan sebagai tidak biasa dan harus disampaikan kepada doktor. Tanda-tanda lain termasuk monolog serta pengaruh yang tidak diminta terhadap alam sekitar. Gangguan berlaku, yang mencetuskan konflik sosial. Tesis yang dinyatakan sering tidak mempunyai asas yang kukuh dan dibela oleh orang yang terkena dengan penuh semangat. Sekiranya penghinaan, kecenderungan tingkah laku agresif atau kecederaan diri berlaku, doktor mesti berunding.

Rawatan dan terapi

Rawatan pesakit dengan khayalan agama bergantung pada gangguan penyebabnya. Untuk ubat konservatif terapi, ubat psikotropik terdapat terutamanya. Dalam skizofrenia, elektrokonvulsif terapi, di mana kejang dirangsang di bawah anestesia, juga telah digunakan sejak akhir-akhir ini. Walau bagaimanapun, faedah bentuk ini terapi tetap kontroversi. Selain itu, sosioterapi, terapi pekerjaan, dan terapi kerja digunakan untuk menormalkan rutin harian. Perkara yang sama berlaku untuk terapi senaman. Dalam psikoterapi, kerentanan individu diatasi, tekanan luar dikurangkan, dan pengurusan penyakit disokong. Penerimaan, pengurusan diri, dan mengatasi masalah adalah fokus terapi. Elemen terapi tingkah laku dan kognitif dapat disatukan ke dalam sesi. Dalam kebanyakan kes, terapi keluarga berlaku. Ini disebabkan oleh fakta bahawa khayalan agama tidak hanya memberi kesan yang melampau kepada saudara-mara psikotik, tetapi simptomologi khayalan sering berkembang di tempat pembiakan masalah interpersonal dalam lingkaran yang lebih dekat. Kesukaran sebenar dalam simptomologi khayalan agama adalah gambaran penyakit ini. Sinonia ego terhadap khayalan mesti menjadi dystonia ego bagi pesakit untuk merasakan penderitaan sama sekali.

pencegahan

Simptomologi khayalan agama hanyalah gejala gangguan superordinat dan oleh itu dapat dicegah hanya sehingga gangguan penyebabnya dapat dicegah.

Susulan

Penjagaan susulan untuk khayalan agama sangat bergantung pada penyebabnya. Skizofrenia, kemurungan, penyalahgunaan dadah, dan mania adalah calon yang paling biasa dalam hal ini. Oleh itu, khayalan agama biasanya merupakan ungkapan dari keadaan ini dan jarang memerlukan tindak lanjut yang disasarkan yang hanya akan terbatas pada gejala ini sahaja. Penjagaan susulan mungkin diperlukan untuk khayalan agama, bagaimanapun, jika ia telah menyebabkan tindakan pihak individu. Kesalahan diri, jenayah khayalan, dan perkara serupa kadang-kadang dilakukan oleh orang yang khayalan agama. Penjagaan selepas ini di sini bermula dari penjagaan luka kepada pertolongan cemas untuk mendapatkan bantuan undang-undang. Khayalan agama, yang hanya terbatas pada khayalan yang dinyatakan secara lisan melalui monolog, pesan keselamatan dan seumpamanya, biasanya hanya membawa kepada masalah sosial. Di sini sekali lagi, tindak lanjut harus berdasarkan pada asasnya keadaan. Selanjutnya, khayalan agama juga boleh bergantung kepada pencetus. Ini terdiri, misalnya, dalam simbol keagamaan, pernyataan tertentu dan perkara serupa. Untuk kepentingan interaksi sosial dan sekiranya terdapat keraguan bahawa khayalan telah hilang sepenuhnya, masuk akal untuk mengelakkan pencetus ini. Di sini, dalam aspek penjagaan selepas sosial, persekitaran juga harus bekerjasama.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Dalam kes khayalan agama, tidak ada tindakan pertolongan diri yang dapat mengatasi masalah secara kausal. Khayalan agama seperti itu merupakan gejala mental yang lain keadaan. Walau bagaimanapun, ada kemungkinan bagi orang yang terlibat untuk meningkatkan tahap dan pengendalian khayalan. Pada dasarnya, ia berguna bagi mereka yang terjejas sekiranya mereka dapat mengenal dan menamakan pencetus khayalan agama mereka. Sekiranya ternyata (semasa terapi) terdapat rangsangan utama tertentu yang lebih cenderung menyebabkan khayalan, rangsangan ini harus dielakkan secara konsisten. Walau bagaimanapun, mengelakkan pencetus hanya berkesan jika khayalan agama tidak kekal keadaan tetapi keadaan mental fasa. Dalam kes di mana penderita hidup kekal dalam khayalan mereka, pelbagai langkah-langkah boleh diambil. Sebagai contoh, kumpulan pertolongan diri berguna dalam banyak kes, kerana strategi mengatasi dapat dibincangkan di sini bersama dengan penderita lain. Selain itu, dalam kes-kes ini juga tepat untuk meletakkan perkara-perkara yang menjadi sebahagian dari khayalan - seperti objek keagamaan - dari jangkauan orang yang terkena.