Malu: Fungsi, Tugas, Peranan & Penyakit

Malu, atau malu, adalah emosi asas manusia, seperti kesedihan atau kegembiraan. Dalam mitologi Kristian dan Muslim, rasa malu muncul pertama kali setelah Adam dan Hawa memakan buah dari Pohon Pengetahuan dan menyedari ketelanjangan mereka.

Apa itu rasa malu?

Malu, atau malu, adalah emosi asas manusia seperti kesedihan atau kegembiraan. Dari sudut psikologi, rasa malu saling berkaitan dengan kecenderungan moral seseorang yang diperoleh melalui sosialisasi. Ia dicetuskan pada individu dengan dua cara yang berbeza. Di satu pihak, rasa malu dapat ditimbulkan oleh tindakan atau kata-kata orang lain. Contoh perasaan tidak selesa atau rasa malu yang dimulakan oleh orang asing ini termasuk penghinaan yang menyerang seseorang pada tahap yang sangat peribadi dan sensitif. Tindakan memalukan oleh pihak ketiga juga boleh melintasi batas peribadi. Selalunya tindakan ini berkaitan dengan seksualiti atau gambaran diri seksual orang yang berkenaan. Kategori rasa malu yang kedua lebih berkaitan dengan pemikiran atau tindakan seseorang sendiri dan pengetahuan bahawa mereka dianggap memalukan. Perasaan malu yang timbul dapat dianggap sebagai emosi yang diperoleh atau bahkan pengaturan diri. Sebagai sebahagian dari peraturan diri ini, tubuh seseorang atau bahkan pemikirannya sendiri sering dianggap sibuk dengan rasa malu.

Fungsi dan tugas

Rasa malu adalah emosi manusia yang sangat kuat. Walaupun perasaan malu sangat tidak menyenangkan bagi orang yang terlibat dan bagi orang di sekitarnya, dari sudut sosiologi, perasaan malu mempunyai banyak kelebihan. Ini menandakan batas-batas masyarakat dan memastikannya tidak dilintasi. Di kebanyakan masyarakat, misalnya, pemilikan harta peribadi dianggap sebagai hak peribadi. Pencurian dianggap sebagai pencerobohan ke atas ruang peribadi orang lain, dan dengan alasan ini boleh menjadi malu. Ketakutan untuk memalukan sahaja memastikan bahawa banyak orang enggan mencuri, walaupun mereka tidak dapat menjelaskannya secara rasional. Juga Fremdschämen yang disebut, iaitu rasa malu terhadap tingkah laku orang lain, secara prinsip dapat dianggap positif. Untuk merasa malu bagi orang lain, mungkin orang asing sepenuhnya, diperlukan tahap empati. Hanya apabila orang lain dianggap sebagai manusia atau setara, adalah mungkin untuk meletakkan diri mereka pada kedudukan mereka. Rasa malu yang tidak dikenali menunjukkan belas kasihan dan memastikan bahawa setiap anggota masyarakat menjamin pelaksanaan peraturan dan penyamaran moral. Lebih-lebih lagi, orang yang cepat merasa malu dianggap emosional dan berempati. Orang yang jarang merasa malu, sebaliknya, mempunyai reputasi sebagai orang yang berperasaan dan mementingkan diri sendiri. Dan falsafah juga berkaitan dengan kepentingan sosial yang positif dan malu. Eksistensialis Perancis Jean Paul Sartre, misalnya, memandang malu sebagai proses kognisi. Hanya dalam situasi, yang dipenuhi rasa malu, menjadi jelas bahawa manusia dibentuk dan didefinisikan di atas semua oleh pandangan dan pendapat sesama manusia. Kewujudan rasa malu menunjukkan bahawa anggota masyarakat saling bergantung dan juga mempengaruhi orang lain melalui tindakan mereka.

Penyakit dan penyakit

Walaupun terdapat kesan positif dari rasa malu, rasa malu yang berlebihan juga dapat membuat orang sakit. Kesan malu fizikal yang ringan sudah biasa dan biasa bagi semua orang. Heart berdebar-debar, berpeluh, dan meningkat darah tekanan adalah kesan langsung dari apa yang dianggap sebagai rasa malu yang biasanya berlalu dengan cepat. Walau bagaimanapun, rasa malu yang terlalu kuat boleh menjejaskan kualiti hidup seseorang. Pada asasnya, rasa malu yang ketara seiring dengan rasa rendah diri. Orang yang merasa malu dalam banyak keadaan takut ditolak. Mereka sukar menerima kritikan atau menghadapi situasi yang tidak dikenali kerana kegagalan dan kesalahan berkait rapat dengan rasa malu. Dalam beberapa kes, ketakutan ini boleh berlaku membawa kepada apa yang disebut paksaan penghindaran. Situasi yang memalukan dapat dielakkan apabila mungkin dan cakrawala kejadian seseorang sangat terhad. Contoh umum paksaan penghindaran adalah perasaan malu ketika bercakap. Ini sering kali muncul dengan rasa malu yang teruk membawa kepada pengasingan sosial dan yang berkaitan kemurunganMalu untuk tubuh seseorang juga boleh mempunyai ciri patologi. Sekiranya dianggap terlalu gemuk, terlalu kurus atau tidak sesuai dengan norma, perasaan malu timbul kadang-kadang membawa kepada gangguan makan atau ketagihan sukan. Akan tetapi, bukannya memusatkan perhatian pada "rasa malu" terhadap tubuh seseorang, lebih masuk akal bagi mereka yang terjejas untuk sampai ke dasar psikologi rasa malu. Juga, pengalaman memalukan yang kekal dapat dikaitkan dengan perasaan bersalah. Dalam beberapa kes, fokus berterusan terhadap emosi negatif ini menghasilkan pemikiran obsesif yang menjadikan mengalami kehidupan sehari-hari yang normal menjadi mustahil. Isu yang sangat serius adalah pengalaman malu yang berkaitan dengan seksualiti. Contohnya, ramai orang merasa malu untuk menggunakan kondom kerana mereka tidak mahu diperhatikan membeli alat kontraseptif. Penyakit seksual juga sering dilihat sebagai alasan untuk merasa malu. Atas sebab ini, mereka yang terjejas mengelakkan lawatan ke doktor yang diperlukan dan berisiko serius, kesihatan-kesan yang berkaitan. Walaupun dalam kes serangan seksual atau, dalam kes terburuk, pemerkosaan, banyak orang yang terjejas menyimpan rahsia apa yang mereka alami. Mereka takut berada dalam situasi yang memalukan dan menerima akibat fizikal seperti STD atau yang tidak diingini mengandung dan penyakit psikologi yang boleh timbul akibat trauma.