Terapi keradangan akut telinga tengah

Perubatan: Otitis media otitis media akut, otitis media hemoragik, myringitis bullosa Bahasa Inggeris: otitis media akut

maklumat am

Akut otitis media lebih tepatnya adalah keradangan pada selaput lendir telinga tengah. Selalunya disebabkan oleh patogen yang muncul dari nasofaring ke telinga tengah melalui tiub, sejenis pengudaraan tiub dari tekak kepada telinga tengah. Tengah akut jangkitan telinga biasanya berkembang selepas jangkitan saluran udara atas. Gejala tersebut disebabkan oleh reaksi keradangan membran mukus telinga tengah dan disertai dengan kesakitan dan bengkak, yang menyebabkan tiub bergerak, mengakibatkan a pengudaraan gangguan dengan, antara lain, tekanan negatif di telinga yang berkenaan. Di samping itu, sering terdapat efusi yang boleh menyebabkan gangguan pendengaran dengan merosakkan kemampuan gegendang telinga untuk bergetar.

Pengurangan demam

Terapi ini juga berdasarkan gejala-gejala ini. Oleh itu, disarankan dan disembuhkan-mempromosikan dengan setiap keradangan di tubuh manusia, terutama jika disertai oleh demam dan perasaan sakit, untuk memberi organisma selebihnya yang diperlukan untuk pertumbuhan semula. Oleh itu, pada peringkat akut penyakit, seseorang tidak boleh terlalu banyak melakukan latihan dan, bergantung kepada keparahan penyakit, juga harus berehat di tempat tidur.

Di samping itu, adalah penting untuk memastikan pengambilan cecair yang mencukupi, terutama dalam hal demam. Terapi ubat biasanya dijalankan secara simptomatik dalam bentuk kesakitan terapi. Ibuprofen dan parasetamol adalah sistemik yang paling kerap digunakan ubat penahan sakit dan sangat berguna untuk meredakan simptom, terutama pada 3 hari pertama. Kesakitan-melegakan titisan telinga, sebaliknya, sangat kontroversial kesannya dan tidak dipertimbangkan dalam garis panduan khusus penyakit. Kesan titisan hidung dekongestan juga belum terbukti, tetapi dapat memberikan kelegaan jika berlaku selesema serentak atau sebelumnya dengan menyokong patensi atau fungsi tiub melalui hidung bebas bernafas dan mempromosikan pembuangan rembesan dari telinga tengah.

Antibiotik

Terapi antibakteria dengan antibiotik dianggap sebagai rawatan pilihan untuk pertengahan akut jangkitan telinga dan dianggap satu-satunya terapi yang berkesan dapat mengatasi penyebab jangkitan telinga tengah akut dengan penyebab bakteria. Penyakit ini dianggap salah satu penyebab yang paling biasa, itulah sebabnya antibiotik ditetapkan di Jerman. Hal ini terutama berlaku untuk kanak-kanak atau bayi, yang lebih kerap terkena keradangan daripada orang dewasa.

. bakteria yang paling sering bertanggungjawab untuk keradangan tersebut menggunakan sangkakala untuk memasuki telinga tengah dari tekak kawasan. Biasanya, patogen seperti streptokokus, Haemophilus influenzae atau Morraxella catarrhalis bertanggungjawab terhadap penyakit ini. Patogen ini boleh dirawat dengan biasa antibiotik.

Antibiotik standard yang disyorkan dan sering diresepkan untuk rawatan keradangan telinga tengah akut adalah amoxicilin. Oleh kerana antibiotik ini adalah sejenis penisilin, jika terdapat alergi penisilin, antibiotik lain mesti digunakan untuk mencegah yang teruk reaksi alahan yang mungkin berlaku. Dalam kes ini, makrolida yang disebut biasanya diresepkan.

Garis panduan untuk keradangan telinga tengah akut menyatakan bahawa hanya kumpulan orang tertentu yang harus menjalani terapi antibiotik segera. Kumpulan orang ini merangkumi, misalnya, kanak-kanak di bawah umur 6 bulan. Kanak-kanak di bawah usia 2 tahun juga harus diberi antibiotik dengan segera, dengan syarat keradangan itu mempengaruhi kedua telinga.

Walaupun keradangan itu menyebabkan kesakitan yang sederhana dan demam, terapi antibiotik disyorkan untuk semua peringkat umur. Sekiranya terdapat pelepasan bernanah dari telinga, disarankan untuk segera berjumpa doktor, yang kemudian akan memulai terapi dengan antibiotik yang sesuai. Orang yang mempunyai faktor risiko individu harus diberitahu bahawa keradangan pada telinga tengah dapat terjadi lebih kerap pada mereka daripada pada orang yang tidak mempunyai faktor ini. Segera rawatan dengan antibiotik disyorkan, misalnya, untuk orang yang mempunyai implan koklea, kekurangan imun, orang dengan trisomi 21 atau penyakit mendasar yang teruk.