Apa yang boleh saya lakukan sekiranya bayi saya tidak merangkak? | Bilakah bayi mula merangkak?

Apa yang boleh saya lakukan sekiranya bayi saya tidak merangkak?

Langkah-langkah untuk membantu bayi mengambil langkah pertama untuk merangkak telah disebutkan. Perlu juga diperhatikan bahawa jangka masa di mana bayi dapat merangkak agak luas. Hanya kerana anak teman wanita telah mula merangkak dengan tekun pada usia 6 bulan tidak secara automatik bermaksud ada sesuatu yang tidak kena dengan anak anda sendiri, yang mungkin sudah berusia 9 bulan. Sekiranya kanak-kanak itu belum berusaha merangkak pada saat dia mencapai usia satu tahun, jika tonggak perkembangan lain seperti mengangkat kepala atau putaran tidak dapat dicapai, atau jika nada otot luar biasa kuat atau lemah, pakar pediatrik harus berunding. Walau bagaimanapun, pemeriksaan U secara berkala untuk kanak-kanak juga harus dilakukan untuk mengesan kemungkinan kekurangan fizikal anak kecil sejak awal.

Bilakah bayi merangkak?

Meterai hendak merangkak. Pengedap, merangkak, merangkak tanpa mengangkatnya perut dari tanah. Sama seperti usia merangkak adalah usia di mana kanak-kanak merangkak untuk pertama kalinya.

Umur purata untuk ini adalah sekitar 8 bulan. Walau bagaimanapun, kanak-kanak yang mula merangkak pada usia 6 bulan sudah tentu akan mula mengelap pada usia 5 bulan. Pada kanak-kanak lain yang mula merangkak lewat, meterai mungkin tidak bermula sehingga tidak lama sebelum berumur satu tahun.

Adakah berbahaya jika bayi saya merangkak dalam tidurnya?

Sekiranya bayi merangkak dalam tidurnya, sebenarnya hanya berbahaya jika persekitaran belum disesuaikan dengannya. Bayi harus tidur di tempat tidur yang menghalangnya daripada jatuh jika dia banyak bergerak semasa tidur. Sekiranya anak tidur di tempat tidur orang tua, ia mesti dilindungi, kerana ada risiko semula jadi anak itu merangkak ke tepi tempat tidur dan jatuh dari situ.

Adakah pembalut lutut diperlukan semasa bayi merangkak?

Pad lutut boleh dikatakan seperti stoking anti slip hanya untuk lutut. Sama ada bantalan lutut berguna atau lebih tepatnya pembaziran wang tidak dapat dijawab dengan sebulat suara. Dalam kebanyakan kes, bayi tidak memerlukan pembalut seperti itu.

Walau bagaimanapun, jika ibu bapa menyedari bahawa lutut sangat merah atau sakit pada awal merangkak atau bahawa anak itu kelihatan kesakitan di kawasan lutut, mereka dapat mempertimbangkan sama ada pembalut lutut adalah pembelian yang masuk akal. Selalunya anak-anak kecil, jika mereka dapat merangkak dengan selamat, merasa terkawal oleh mereka dengan cepat. Mulai saat ini, pelindung lutut dapat dilepaskan dengan lebih baik lagi.

Apakah keperluan motor untuk merangkak bayi?

Bayi berkembang dengan sangat cepat pada bulan-bulan pertama kehidupan. Ia berkembang dengan cepat, baik secara fizikal dan mental. Untuk dapat merangkak, kanak-kanak mesti dapat berdiri dalam kedudukan empat kaki.

Oleh itu, ia mesti dapat menahan diri dengan lengan dan kakinya dan mengangkat perutnya dari lantai. Kesukaran utama merangkak adalah menjaga mengimbangi pada kaki dan tangan. Untuk melakukan ini, bayi memerlukan kekuatan otot di satu pihak dan ukuran yang baik penyelarasan di pihak yang lain.

Semasa merangkak dengan betul, bayi kemudian berfungsi secara melintang. Sekiranya kaki kanan berada di hadapan, lengan kiri berada di hadapan. Ini juga agak menuntut dari segi penyelarasan.

Oleh itu, kemahiran motor adalah gabungan kekuatan otot dan penyelarasan. Bayi belajar ini sedikit demi sedikit dengan mengangkatnya terlebih dahulu kepala dari kedudukan rawan, kemudian bergolek dari perut ke belakang dan belakang dan kemudian mula merangkak. Sekiranya bayi mempunyai kekuatan yang cukup, dia mula bergerak ke posisi empat kaki. Sekarang ia memerlukan sebahagian motivasi dan dorongan untuk bergerak dan ia dapat mulai merangkak.