Apakah tahap kesedihan? | Tahap kesedihan yang berbeza

Apakah tahap kesedihan?

Fasa berkabung didefinisikan dengan cara yang berbeza, jadi tidak mungkin untuk memberikan definisi umum fasa mana yang ada. Secara umum seseorang juga harus memperhatikan bahawa pembahagian fasa berkabung adalah model yang dirancang berdasarkan pandangan, kriteria dan sudut pandang yang berbeza. Walaupun ada tuntutan untuk objektiviti, model seperti itu selalu bersifat subjektif hingga tahap tertentu dan secara amnya tidak berlaku untuk setiap orang.

Walau bagaimanapun, mereka sesuai sebagai panduan kasar untuk memahami perjalanan berkabung. Dalam kebanyakan kes, fasa dijelaskan yang melewati satu demi satu atau kadang-kadang selari. Selalunya terdapat fasa kejutan atau tidak sedar pada awal perkabungan.

Selalunya mengikuti fasa di mana kesedihan dialami secara emosi. Penunjukan yang mungkin adalah "fasa emosi". Pelbagai pengarang telah menyederhanakan fasa emosi dan sering menggambarkannya sebagai fasa kemarahan.

Tetapi juga emosi lain seperti putus asa, tidak berdaya atau serupa mungkin terjadi. Bergantung pada model, fasa lain juga mungkin. Biasanya fasa emosi yang menggembirakan diikuti dengan fasa pemeriksaan yang lebih mendalam mengenai pengalaman duka.

Akhirnya, ada fasa penerimaan, yang biasanya mengikuti pemprosesan pengalaman. Namun, ini tidak bermaksud bahawa kesedihan tidak lagi dialami. Pada tahun 1969, pakar psikiatri Elisabeth Kübler-Ross menggambarkan model bertahap untuk menangani kematian.

Dalam pengertian yang lebih sempit, model merujuk kepada fasa-fasa yang dilalui oleh seseorang yang mati sehingga kematian berlaku. Namun, ini juga dapat diterapkan pada cara orang yang berkabung menangani kematian orang yang disayangi atau orang yang dekat. Model ini membolehkan variasi individu tertentu dalam melewati fasa, baik dari segi urutan dan intensitas fasa.

Mungkin, misalnya, fasa dilalui beberapa kali atau berlaku secara selari. Model selepas Kübler-Ross juga menjadi inspirasi dan model untuk model kemudian, walaupun - seperti penggantinya - juga dikritik hebat dari banyak pihak. Model fasa kaku, misalnya, nampaknya tidak memenuhi syarat untuk menggambarkan kesedihan yang dialami secara realistik. Berikut ini, fasa menurut Kübler-Ross dibezakan dan dibentangkan: 1. penolakan - fasa pertahanan dan bukan- sedar-kehendak: Orang yang mati terlebih dahulu menafikan kematian yang akan datang.

Sebagai contoh, dia menuduh doktor membuat diagnosis yang salah atau mendakwa bahawa hasil pemeriksaannya mesti dicampuradukkan. Saudara-mara atau rakan-rakan juga sering melalui fasa ini, kerana mereka tidak mahu mengakui kematian orang yang dekat dengannya. 2 Kemarahan - Fasa kemarahan, kemarahan dan protes: Pada fasa ini orang yang mati merasa marah dan marah kerana kematian yang akan datang.

Dia sering menunjukkan kemarahannya kepada saudara-mara yang tidak perlu menanggung nasibnya. Dengki yang terselamat sering memainkan peranan penting dalam fasa ini. Saudara-mara juga dapat melalui fasa ini dan menimbulkan kemarahan.

Orang yang mati masih terganggu oleh ketakutan untuk dilupakan setelah dia tidak lagi hidup. Tawar-menawar ke-3 - fasa perundingan: Pada fasa ini, yang agak singkat dan jangka pendek, orang yang mati berusaha menunda kematiannya. Dia berunding dengan doktornya atau secara diam-diam dengan Tuhan.

Rundingan ini kadang-kadang mengikuti corak tingkah laku kekanak-kanakan, di mana anak-anak berunding dengan ibu bapa mereka untuk mendapat hadiah. Sebagai balasan, tugas rumah tangga ditawarkan, misalnya. Ia serupa dalam fasa ini dengan orang yang mati.

Sebagai contoh, dia menawarkan pertobatan untuk dosa, bersumpah untuk menebus atau seumpamanya, dan berharap dapat dibalas dengan umur yang lebih lama atau kebebasan dari kesakitan. 4. kemurungan dan kesedihan - fasa kesedihan: Pada fasa ini orang yang mati mengalami kesedihan berkaitan dengan pelbagai perkara. Kesedihan dapat dialami sebagai reaksi terhadap perkara-perkara yang sudah berlaku.

Ini boleh, misalnya, sudah mengalami kerugian, seperti pemotongan dalam perjalanan terapi, atau hilangnya peranan sosial dalam struktur keluarga. Selanjutnya, kesedihan juga dapat timbul berkaitan dengan perkara-perkara yang masih akan datang. Pertanyaan seperti "Bagaimana anak-anak saya bergaul tanpa saya" atau "Apa yang akan dilakukan oleh saudara saya tanpa saya?"

tulah orang yang mati. Fasa Penerimaan ke-5: Pada fasa ini, orang yang mati menerima kematiannya dan akan mendapat ketenangan. Dia berhenti berperang dan mengimbas kembali masa lalunya.