Glutamin

Glutamin atau asid glutamat (glutamin peptida) adalah asid amino yang tidak penting, iaitu ia dapat dihasilkan oleh badan itu sendiri. Sintesis berlaku terutamanya di hati, buah pinggang, otak dan paru-paru. Asid amino lain diperlukan untuk membentuk glutamin, terutamanya dua asid amino penting valine dan isoleucine. Glutamin digunakan oleh tubuh manusia untuk membina protein, jadi asid amino adalah proteinogenik.

Adakah pengambilan glutamin berguna?

Pada prinsipnya tidak ada yang menentang pendapatan Glutamin. Walaupun cadangan penggunaannya adalah 0,1 gram per kilogram berat badan setiap hari, juga dengan pendapatan hingga lima kali ganda dalam tempoh dua minggu tidak ada kesan sampingan yang diamati. Walau bagaimanapun, kajian jangka panjang mengenai penggunaan glutamin jangka panjang belum tersedia.

Dari sudut pandang perubatan, sepertinya tidak ada hujah menentang suplemen glutamin. Kebiasaannya, keperluan glutamin harian dilindungi secara seimbang diet. Dengan cara berkhasiat vegetarian atau vegan, ia dapat menyediakan Glutamin sebagai tambahan kerana ia terkandung terutama dalam produk daging dan susu.

Kesan glutamin tidak dapat diketepikan. Berbanding dengan pengambilan protein shake sahaja, gabungan protein shake dan glutamin dapat memperoleh keuntungan otot sekitar 10% lebih banyak. Walau bagaimanapun, hasil ini mesti dikaji secara kritis, kerana kumpulan subjek dalam kajian ini agak kecil. Pada pendapat kami, penggunaan glutamin tambahan tidak bermanfaat untuk atlet hobi, tetapi lebih kepada sukan berprestasi tinggi atau profesional kerana nisbah kos-manfaatnya. Walau bagaimanapun, pada akhirnya, setiap atlet mesti memutuskan sendiri apakah kos suplemen glutamin berlaku sesuai dengan faedah yang dapat diperolehnya.

Kesan glutamin

Glutamin terutamanya terdapat di sel-sel otot tubuh manusia, di mana ia mengawal pengekalan air di dalam sel. Di dalam darah plasma, glutamin mempunyai kadar asid amino tertinggi sekitar 20 peratus. Secara umum, dapat dikatakan mengenai glutamin bahawa ia menyimpan bangunan dan menguraikan proses metabolik dalam tubuh manusia di mengimbangi.

Dari segi sukan, glutamin meningkatkan jumlah sel semasa sesi latihan, yang memberi kesan positif pada pembakaran lemak dan pembinaan otot. Dengan meningkatkan jumlah sel, badan menerima isyarat untuk menghasilkan protein dan glikogen untuk merangsang anabolisme (pertumbuhan otot). Kesan pembinaan protein ini juga melindungi tubuh dari kerusakan otot yang tidak diingini dan pengumpulan glikogen juga memberi kesan positif, kerana dengan peningkatan jumlah sel maka simpanan tenaga juga meningkat.

Sekiranya anda banyak bersukan dan ingin mengekalkan beban dalam jangka masa yang lebih lama, anda boleh mempertimbangkan untuk mengambil glutamin sebagai makanan menambah. Dengan cara ini, pembakaran lemak dapat dioptimumkan, pembinaan otot dapat dirangsang dan pertumbuhan semula seterusnya dapat ditingkatkan. Kesan positif lain dari glutamin, selain pertumbuhan otot, meningkat pembakaran lemak dan penjanaan semula yang dioptimumkan, penstabilan sistem imun, pemecahan ammonia, yang melindungi hati dan gastrousus yang berfungsi dengan baik mukosa.