Berkabung setelah berpisah | Tahap kesedihan yang berbeza

Berkabung setelah berpisah

Pemisahan juga menyebabkan berkabung dengan cara tertentu. Tempoh hubungan tidak selalu memainkan peranan utama. Bahkan hubungan yang sangat pendek dapat menjadi beban bagi beberapa orang untuk waktu yang lama, jika mereka dialami sangat kuat.

Orang menangani perpisahan dengan sangat berbeza. Walaupun sebilangan orang menikmati kemerdekaan yang baru mereka perolehi, yang lain lebih suka membuang diri ke dalam pekerjaan mereka atau bahkan menjadi hubungan baru. Berkabung juga setelah perpisahan disebabkan oleh beberapa penulis kursus bertahap. Walau bagaimanapun, ini adalah model yang tidak saintifik yang pada asasnya berdasarkan pengalaman peribadi.

Berkabung setelah jatuh cinta

Suka cinta adalah proses emosi penting yang terungkap semasa memproses cinta yang tidak berbalas, lalu atau tidak bahagia. Ini boleh terjadi di kawasan mental yang "sihat" atau boleh menyebabkan reaksi depresi yang berlebihan. Rasa sakit hati, yang dialami secara murni secara psikologi sebagai semacam "kesedihan", adalah reaksi biasa. Sebilangan besarnya dapat diproses dalam beberapa bulan atau setahun. Walau bagaimanapun, simptomologi depresi mesti dibezakan dari ini, yang disertai dengan kelalaian, kegembiraan, perasaan lumpuh atau bahkan fizikal kesakitan.

Berkabung setelah mati

Kesedihan setelah kematian orang yang dekat dan dikasihi mungkin dialami oleh semua orang sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Ramai orang, sama ada mereka ahli psikologi, pendeta, psikiatri, ahli sosiologi atau sarjana, pada masa lalu telah prihatin dan sibuk dengan kesedihan yang dialami setelah mati. Selalunya mereka berusaha memasukkan proses itu menjadi kata-kata.

Hal ini menyebabkan pengembangan berbagai model yang bertujuan untuk menjadikan proses perkabungan lebih mudah difahami dan memberikan gambaran mengenai pengalaman orang yang berkabung. Contoh model fasa yang terkenal adalah model selepas Verena Kast, Yorick Spiegel dan Kübler-Ross. Yang terakhir ini menjelaskan perjalanan fasa berkabung orang yang mati dalam arti sebenarnya dari kata itu, tetapi juga dapat diterapkan pada pengalaman kematian sebagai orang luar.

Duka setelah kematian orang dekat hanya dapat difahami dan wajar. Pola kesedihan yang kasar dapat dikenali (lihat model), yang nampaknya berlaku bagi banyak orang. Walaupun begitu, berkabung setelah kematian seseorang adalah sangat individu.

Walaupun sebilangan orang dapat mengatasi kematian dengan cepat dan cepat menemukan jalan kembali ke kehidupan - yang tidak bermaksud bahawa mereka melupakan si mati - orang lain mengalami kesukaran besar dalam mencari jalan kembali ke kehidupan seharian mereka. Ahli psikologi Switzerland, Verena Kast, merumuskan empat fasa kesedihan, yang merujuk kepada kehilangan orang yang dekat - dalam arti kematian. Tahap pertama tidak sedar: Pada fasa ini, orang yang berkabung mengalami sejenis kejutan reaksi.

Ia berlaku sejurus selepas berita kematian. Keputusasaan, ketidakberdayaan dan kebingungan adalah perasaan khas dalam fasa ini, yang dapat berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa minggu. Reaksi orang sangat berbeza.

Ada yang merasa lumpuh, yang lain hancur sepenuhnya dan hilang kawalan. Fasa ke-2 emosi putus: Fasa ini sangat berbeza bagi setiap individu. Setiap orang mempunyai emosi yang berbeza. Selalunya ia adalah kemarahan atau kemarahan, keputusasaan, kesedihan atau bahkan ketidakfahaman.

Walau apa pun, emosi harus dialami secara sedar dan tidak ditekan, jika tidak, mereka boleh membawa akibat yang serius, seperti kemurungan. Tempoh minggu hingga beberapa bulan diandaikan. 3. fasa mencari dan memisahkan: Fasa ini adalah proses kompleks mencari dan memisahkan.

Tetapi apa sebenarnya maksudnya? Selepas kehilangan orang yang disayangi, orang yang berkabung mencari kenangan. Momen-momen yang dialami dihidupkan kembali, tempat-tempat umum dikunjungi atau aktiviti yang dikongsi bersama si mati.

Perkara terbuka diperjelaskan dan dirundingkan dalam. Fasa ini sangat sengit dan memungkinkan konfrontasi yang ganas dengan si mati dan pengalaman mati. Perkara dicari berulang-ulang, pemisahan kecil perkara dapat dilalui dan pencarian baru muncul.

Tempoh beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun adalah mungkin. Fasa ke-4 rujukan diri dan dunia yang baru: Setelah emosi yang dialami diproses, orang yang berkabung mendapat ketenangan lagi. Selalunya sikap penderita telah berubah menjadi banyak perkara, setelah yang berpengalaman dinilai dan diproses dengan betul.

Kehidupan diteruskan dan kesedaran bahawa kehidupan tetap berlaku walaupun telah hilang dan mempunyai makna kini berlaku. Yorick Spiegel adalah ahli teologi Protestan Jerman yang menentukan empat fasa berkabung. Dalam modelnya, dia menggambarkan fasa yang dilalui seseorang ketika dia mengetahui kematian orang yang disayangi.

1. kejutan fasa: Fasa ini berlaku sejurus selepas berita bahawa orang yang disayangi telah meninggal dunia. Orang yang berkabung mengalami perasaan lumpuh, semacam kejutan. Berita kematian tidak diproses dengan betul dan membawa kepada kekosongan perasaan.

Fasa ini berlangsung maksimum dua hari. Fasa terkawal ke-2: Fasa ini dicirikan oleh tanggungjawab dan tugas yang ada di sekitar pengkebumian. Selama ini, orang yang berkabung tidak mempunyai ruang kosong untuk menangani perasaannya sendiri.

Seringkali orang yang berkabung menggambarkan fasa ini seperti filem yang melaluinya. Fasa regresi ke-3: Sebaik sahaja orang yang berkabung berehat sebentar, dia mempunyai masa untuk memproses apa yang telah berlaku. Dia hampir tidak menangani perkara-perkara lain dan menumpukan perhatian pada perkabungan si mati.

Fasa adaptasi ke-4: Pada fasa ini, orang yang berkabung mendapat akses ke persekitarannya semula dan mula menjalani kehidupan yang bebas lagi. Walaupun begitu, ada kekambuhan yang menyedihkan, tetapi dia belajar untuk menangani mereka dengan lebih baik dan lebih baik. Selanjutnya, dia sekarang dapat membuka hubungan baru yang dapat memainkan peranan yang berkekalan dalam hidupnya. Fasa ini berlangsung sekitar satu tahun.