Penyakit di sekitar epal Adam | halkum

Penyakit di sekitar epal Adam

Penyakit yang boleh mempengaruhi laring misalnya, malformasi atau tumor, seperti kanser of tekak, penyakit khas perokok. Di samping itu, laring boleh meradang, yang berlaku terutamanya ketika saluran udara dijangkiti. Gejala utama penyakit laring is serak.

Tetapi kesukaran menelan dan sesak nafas juga dapat menunjukkan penyakit seperti itu dan harus dijelaskan oleh telinga, hidung dan pakar tekak. Pada kanak-kanak, keradangan virus pada laring, yang disebut kumpulan pseudokrat, mesti juga dipertimbangkan. Simptom utama kumpulan pseudokrat adalah menyalak dan kekejangan batuk, yang berlaku terutamanya pada waktu petang dan menyebabkan teruk bernafas kesukaran semasa menyedut.

. halkum sangat jarang dijangkiti penyakit. Sekiranya terdapat pembengkakan besar leher di bawah halkum, kemungkinan penyakit tiroid harus selalu dipertimbangkan. Tiroid goiter, misalnya, tumbuh dengan perlahan dan tidak menyakitkan, sebab itulah ia sering dijumpai lewat.

Siasatan

Laring dapat diperiksa dengan baik dengan endoskopi, misalnya dengan bronkoskop atau endoskopi faring. Ini adalah peranti yang dapat dilihat oleh seseorang di sekitar mulut ke dalam tekak dari atas ke lipatan vokal melalui optik cermin atau rakaman video. Dari luar, laring dapat diperiksa dengan palpasi, terutama yang halkum boleh diperiksa untuk tekanan kesakitan.

Feminisasi epal Adam (OP)

Epal Adam berbeza diucapkan pada orang. Sebilangan lelaki mempunyai epal Adam yang menonjol, yang lain mempunyai sebiji buah yang hampir tidak kelihatan. Terdapat juga wanita yang mempunyai epal Adam yang sangat kelihatan leher kerana hormon mereka mengimbangi semasa akil baligh.

Jadi terdapat pelbagai saiz epal Adam pada kedua-dua jantina. Oleh kerana epal Adam yang sangat besar dan menonjol menyebabkan masalah estetik bagi sesetengah orang, kini ada pilihan pembedahan untuk mengisar epal Adam dan menjadikan bentuknya lebih feminin. Prosedur ini mudah dilakukan, tetapi boleh mengakibatkan kelemahan struktur laring atau mengubah ciri pita suara secara kekal. Atas sebab ini, operasi feminisasi (chondrolaryngoplasty) epal Adam hanya boleh dilakukan oleh pakar bedah yang berpengalaman dan hanya jika tahap penderitaan pesakit sangat tinggi.

Epal Adam pada wanita

Epal Adam adalah bahagian tiroid yang menonjol rawan yang tergolong dalam laring. Ia terdapat pada lelaki dan wanita. Walau bagaimanapun, epal Adam berkembang bergantung pada hormon mengimbangi badan manusia.

Sejak "hormon lelaki" testosteron memastikan pertumbuhan yang lebih besar, epal Adam lebih ketara pada lelaki berbanding wanita. Namun, ada juga wanita di mana epal Adam kelihatan agak besar. Ini boleh menjadi varian normal atau, dalam kes yang jarang berlaku, ia disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon.

Pada wanita, epal Adam yang besar boleh menyebabkan masalah estetik, kerana ia kelihatan terlalu maskulin. Ini boleh menyebabkan penderitaan yang tinggi. Wanita yang epal Adam kelihatan terlalu besar untuk mereka dapat menyembunyikannya dengan beberapa helah.

Contohnya, ia boleh disembunyikan dengan kolar, selendang atau selendang, atau bahkan dengan kalung yang indah. Dengan gaya rambut terbuka anda boleh mengalihkan perhatian dari leher. Dalam beberapa kes, seseorang juga dapat mempertimbangkan pengurangan pembedahan epal Adam (chondrolaryngoplasty), di mana petunjuk untuk pembedahan harus dibuat dengan sangat hati-hati. The kelenjar tiroid, yang terletak tepat di bawah epal Adam, juga dapat mengesankan seperti epal besar Adam jika diperbesar dan harus diperiksa untuk diagnosis pembezaan.