Fasa Anal: Fungsi, Tugas, Peranan & Penyakit

Dalam psikoanalisis, menurut Sigmund Freud, fasa dubur menggambarkan tahap awal pembangunan kanak-kanak. Fasa dubur mengikuti fasa oral dan bermula dengan tahun kedua kehidupan. Pada fasa dubur, fungsi perkumuhan badan serta cara menanganinya menjadi tumpuan perhatian anak.

Apakah fasa dubur?

Bagi Sigmund Freud, kemasukan ke fasa dubur setara dengan penemuan keseronokan anak dalam proses buang air besar. Pada awal fasa, keseronokan berasal dari pengusiran najis; Seiring fasa berjalan, anak juga mengalami keseronokan dalam pengekalan produk perkumuhan. Ini menghasilkan keadaan antara pembebasan dan pengekalan, yang mungkin dicirikan oleh ketegangan.

Fungsi dan tugas

Semasa fasa dubur, tuntutan kebersihan dan pengekangan dibuat pada anak untuk pertama kalinya oleh penjaga dan persekitaran. Anak mengalami bahawa perkara-perkara tertentu yang dihasilkan oleh anak dan dianggap penting (dalam kes ini, tinja) boleh ditolak atau bahkan disetujui oleh persekitaran. Bergantung pada masa buang air besar, ia diklasifikasikan sebagai "baik" atau "buruk" oleh pengasuh anak, bergantung pada apakah kebutuhan telah dipenuhi sesuai dengan pengasuh atau spesifikasi anak. Oleh itu, tahap dubur juga dianggap sebagai asal konflik mengenai kekuasaan dan kawalan dan mewakili permulaan "kehendak sendiri." Anak belajar dalam fasa dubur bahawa dia dapat menegaskan kehendaknya sendiri dan juga tunduk pada kehendak orang lain. Pada peringkat dubur, kanak-kanak pertama kali menyedari masalah pemberian dan pemeliharaan. Pengalaman awal keseronokan dalam memberikan hasil perkumuhan, misalnya melalui pujian daripada ibu bapa apabila berjaya pergi ke tandas, sangat dicantumkan dalam watak anak dan dapat memicu kesenangan dalam memberikan sesuatu di kemudian hari. Dalam erti kata negatif, perasaan tidak senang yang berulang dalam memberikan produk perkumuhan memastikan bahawa kanak-kanak itu dapat menjadi mencolok di kemudian hari dengan terlalu pelit. Pada fasa dubur, anak menyamakan proses perkumuhan dengan organ dan produk yang sesuai (najis dan air kencing); belum ada pembahagian yang berlaku. Sekiranya produk perkumuhan dikaitkan secara negatif dengan pengasuh anak, ini dapat menampakkan diri dalam perasaan malu dan jijik anak dengan badannya sendiri. Semasa fasa dubur dan pendidikan yang berkaitan dengan kebersihan, anak selalu berhadapan dengan persekitaran luaran. Akibatnya, ego berkembang sebagai perantara antara id, superego, dan realiti luaran. Melalui kejadian ini, dengan selesainya fasa dubur setelah tahun ketiga kehidupan, anak itu telah berkembang memori dan kebolehan berbahasa, keperibadian yang tetap dan kemampuan untuk bertindak mengikut prinsip realiti. Selanjutnya, selepas peringkat dubur, kanak-kanak dapat memilih untuk mematuhi permintaan id atau menekannya.

Penyakit dan penyakit

Sekiranya, semasa fasa dubur kanak-kanak, terdapat penilaian yang terlalu ketat atau negatif terhadap buang air besar dari pihak penjaga, atau jika sembelit diatasi dengan ancaman, tingkah laku ini di pihak pengasuh dapat dengan cepat menampakkan diri dalam gangguan perkembangan anak. Pembasahan atau buang air besar, keterlaluan mengatakan tidak atau gagap boleh disebut sebagai akibat daripada pengendalian fasa dubur yang tidak betul. Kebalikan dari orang yang tidak mengatakan, penyataan ya yang kekal, juga boleh berasal dari gangguan fasa dubur. Pada kanak-kanak yang belum mendapat kepuasan yang mencukupi dalam fasa dubur (misalnya, kerana pendidikan kebersihan ibu bapa yang terlalu ketat), fasa dubur dapat diperhatikan dengan bertambahnya usia. Penetapan timbul dari kekecewaan, ini bermaksud kegagalan, memanjakan atau kepuasan yang tidak mencukupi. Ini mengakibatkan terjebak dalam fasa yang dialami sebagai sangat mengecewakan, yang pada gilirannya dapat membawa untuk pengembangan keperibadian yang menyimpang. Orang-orang yang terkena fiksasi pada fasa dubur masih harus berjuang dengan keperluan yang tidak dipenuhi lama setelah keluar dari fasa tersebut. Antara lain, ini boleh menjadi keinginan luar biasa untuk bermain dengan najis. Walau bagaimanapun, kerana orang atau persekitaran tidak membenarkan dan membenarkan kepuasan terhadap keperluan, mekanisme pertahanan jiwa berlaku di beberapa tempat untuk menekan kecenderungan. Akibatnya, keinginan seseorang untuk menjadi kotor berubah menjadi kebalikan dan memperlihatkan dirinya dalam kebersihan yang berlebihan. Gejala paksaan kebersihan menjadikan jiwa manusia sebagai mental seimbang antara kecenderungan yang menimbulkan ketakutan dan pertahanan dalaman terhadap mereka. Selanjutnya, kesan sampingan dari pendidikan kebersihan yang ketat pada fasa dubur muncul dalam jenis keperibadian manik, yang jelas oleh kawalan berlebihan, keperluan yang sangat tinggi untuk kebersihan dan kepedihan. Jenis ini juga disebut "watak dubur" oleh Sigmund Freud. Untuk mengelakkan gangguan di perkembangan awal kanak-kanak, ibu bapa dan pendidik harus berhati-hati untuk tidak menyatakan penilaian negatif terhadap proses perkumuhan dan produk perkumuhan kepada anak. Semasa peringkat dubur, sangat penting bahawa had ditetapkan untuk anak dan impuls anak itu diikuti dengan cara yang menyokong.