Sukan untuk tendonitis Achilles | Tendonitis Achilles

Sukan untuk tendonitis Achilles

. Tendon Achilles keradangan sering dapat dilihat semasa melakukan aktiviti sukan. Penyakit ini amat kerap berlaku di kalangan pelari. Ia menjadi ketara dengan menarik kesakitan pada yang terjejas Tendon Achilles, dan tendon yang terkena juga boleh menjadi terlalu panas atau bengkak.

Dalam kebanyakan kes kesakitan berlaku pada awal regangan dan menjadi lebih baik semasa sukan. Walau bagaimanapun kesakitan juga boleh berlaku pada waktu rehat hanya selepas ketegangan. Sekiranya aduan seperti itu berlaku, aktiviti sukan harus dijeda sehingga keradangan dapat sembuh dan tidak bertambah buruk.

Sekiranya sukan diteruskan dengan yang ada Tendon Achilles keradangan, keluhan boleh menjadi kronik, maka rawatan jauh lebih sukar dan berlarutan. Juga penting dalam konteks ini bahawa atlet peka setelah keradangan berlaku dan memanaskan badan dengan berhati-hati sebelum sesi latihannya, kerana ini dapat mencegah pembaharuan Tendonitis Achilles. Biasa regangan otot betis juga penting, kerana otot betis yang dipendekkan memberi tekanan tambahan pada tendon Achilles.

Setelah radang tendon Achilles sembuh setelah rawatan, tendon harus terus dilindungi untuk beberapa waktu dan tidak mengalami beban tinggi. Berlari sukan dan aktiviti yang menggunakan kekuatan tinggi pada tendon Achilles harus dielakkan selama ini. Walau bagaimanapun, sukan yang kurang berat seperti berbasikal adalah mungkin.

Apa prospeknya?

Sekiranya keradangan tendon Achilles berlaku untuk pertama kalinya dan dirawat dengan cepat, kecederaan biasanya sembuh tanpa kerosakan akibatnya. Adalah sangat penting untuk memberi masa yang cukup untuk tendon Achilles sembuh sebelum meletakkannya dalam keadaan tegang lagi, kerana jika tidak, anda menghadapi risiko terkena kronik Tendonitis Achilles. Sekiranya pesakit mengabaikan tanda pertama Tendonitis Achilles atau tidak membiarkan masa yang cukup untuk sembuh, keradangan boleh menjadi kronik dan oleh itu sangat sukar untuk diubati. Sayangnya, tidak mustahil untuk memberikan jangka masa konkrit berapa lama tendonitis Achilles diperlukan untuk sembuh.

Anatomi tendon Achilles

Tendon Achilles menghubungkan tumit (calcaneus) dengan otot betis (Musculus Gastrocnemius dan Musculus Soleus), lebih tepatnya dengan aponeuroses mereka. Tendon Achilles adalah tendon terkuat dan paling tebal di dalam tubuh manusia dan dapat menahan daya sehingga 12 kali berat badan. Ia menstabilkan kaki di kaki dan terutama memulakan gerakan tolakan ketika berlari dan berlari.

Histologi kecederaan

Dilihat di bawah mikroskop, tendon Achilles yang cedera mengalami kemerosotan dan perubahan susunan kolagen gentian. Perubahan mikroskopik ini disebut tendinosis. Kadang-kadang, bagaimanapun, perubahan mikroskopik ini dapat dijumpai apabila tidak ada gejala sama sekali.

Lesi mikroskopik paling kerap dijumpai 2-6 sentimeter dari lokasi pemasangan tendon Achilles di tumit, kerana kawasan ini sangat kurang dibekalkan darah. Walau bagaimanapun, penyelidikan semasa menunjukkan bahawa tendinosis, iaitu degenerasi tendon Achilles di daerah ini, menyebabkan pertumbuhan baru darah kapal dan saraf. Baru saraf membawa kepada kesakitan, tetapi darah kapal membawa kepada penyembuhan kecederaan yang lebih cepat.