Mengapa Sakit Kepala Selalunya Berasal di Mata

Sakit kepala adalah salah satu yang paling biasa kesihatan kemerosotan, dan selalunya sukar untuk mengungkap penyebabnya. Dalam kes yang jarang berlaku, kesakitan mungkin merupakan petunjuk penyakit mata yang serius; lebih kerap, ketegangan mata yang berlebihan atau satu sisi dikaitkan dengan sakit kepala. Oleh itu, pemeriksaan oftalmologi mungkin berguna untuk membuat diagnosis yang betul.

Lawatan ke pakar oftalmologi sering memberikan maklumat

Pakar Oftalmologi dapat mengetahui sama ada ketidakselesaan disebabkan oleh mata atau jika ia adalah jenis biasa sakit kepala, Seperti migrain atau ketegangan sakit kepala, dan akan memberi nasihat kepada pesakit mereka dengan sewajarnya. Walau bagaimanapun, sejak kesakitan dipicu oleh mata sering terpancar ke persekitarannya dan menampakkan diri dengan sangat kuat di sana, ia tidak selalu dapat dilokalkan dengan tepat untuk orang yang terkena. Oleh itu, penyakit mata, kelopak mata, alat lakrimal atau orbit sering menyebabkan keluhan yang dianggap sebagai dahi, pelipis, telinga atau gigi kesakitan.

Bahaya salah diagnosis jelas. Dalam keadaan tertentu, masa yang berharga dapat berlalu sebelum punca sebenar dikenal pasti. Ini berlaku, misalnya, untuk glaukoma serangan, yang memerlukan rawatan oftalmologi segera kerana, jika tidak dikesan, mereka boleh membawa menjadi tidak dapat dipulihkan buta dalam masa yang sangat singkat. Kawasan di sekitar mata mengandungi sebilangan besar serat saraf yang sangat sensitif terhadap kesakitan.

Bermula dari cabang pertama saraf kranial kelima, ciliary saraf membekalkan mata. Kesakitan yang memancar ke kawasan sekitar mata berlaku kerana iritasi pada silia saraf (ciliary neuralgiajuga boleh disebarkan ke cabang lain dari saraf kranial kelima atau yang sangat sensitif terhadap kesakitan meninges.

Sakit kepala yang berkaitan dengan mata berkembang

  • Dalam penyakit radang pada kelopak mata, kelenjar lakrimal, kantung lakrimal dan orbit,
  • Dalam keradangan pada bahagian anterior bola mata, terutama sklera, kornea dan iris, serta peningkatan tekanan intraokular secara tiba-tiba (serangan glaukoma akut),
  • Dalam asthenopia. Asthenopia yang biasa berlaku ialah mereka yang terjejas benar-benar bebas gejala pada waktu pagi ketika mereka bangun. Hanya setelah peningkatan ketegangan pada mata berlaku pada waktu sakit yang membosankan di belakang mata dan di dahi dan kawasan kuil. Kadang kala sama pening, loya dan muntah ditambah.