Jijik: Fungsi, Tugas, Peranan & Penyakit

Jijik dikaitkan dengan sensasi dan emosi yang sangat tidak menyenangkan yang ingin ditolak dengan tegas. Walau bagaimanapun, pandangan ilmiah yang lebih dekat bahkan dari aspek emosi negatif seperti itu dapat memberikan pandangan yang menarik tentang sifat kita, dan juga budaya kita. Oleh itu, adalah wajar untuk menentukan emosi jijik, untuk meneroka fungsi dan faedahnya bagi manusia, dan untuk menjelaskan sebarang gangguan jijik pada manusia.

Apa itu jijik?

Jijik secara umum dapat digambarkan sebagai semua perasaan negatif, yang sering dikaitkan dengan loya dan tolakan. Jijik secara amnya dapat digambarkan sebagai semua perasaan negatif yang sering dikaitkan dengan loya dan tolakan. Penting di sini adalah reaksi fizikal yang dirasakan berkaitan dengan emosi tidak suka. Contohnya, tidak menyukai ahli politik kerana dia mewakili agenda yang salah dari sudut pandang seseorang tidak dianggap jijik, kerana biasanya tidak ada reaksi fizikal kerana itu. Hanya apabila fenomena seperti tersedak, berpeluh, jantung berdebar-debar, pening atau muntah berlaku adakah tindak balas dikira sebagai jijik. Kerana gabungan penolakan mental dan tolakan fizikal, rasa jijik adalah sensasi yang sangat kuat yang mendorong dirinya secara kuat ke latar belakang kesedaran orang yang terkena. Sebilangan besar orang merasa jijik dengan beberapa perkara sendiri: najis, jeroan, acuan, dan sampah. Haiwan tertentu juga menimbulkan rasa jijik pada banyak orang, biasanya haiwan kecil seperti cacing, belatung, labah-labah dan ular. Bercakap tentang haiwan, bahkan haiwan dengan otak yang maju sepertinya muak dengan perkara-perkara tertentu, atau setidaknya memberi mereka tempat tidur yang luas. Sebagai contoh, kera besar seperti simpanse takut untuk menyeberangi sungai, sebab itulah mereka tidak dapat berenang. Jijik bukan semata-mata manusia.

Fungsi dan tugas

Fungsi jijik bagi manusia nampaknya sangat jelas: seperti ketakutan, rasa jijik adalah fungsi pelindung, walaupun tidak seperti rasa takut, itu bukan masalah apa yang harus dilarikan, tetapi perkara apa yang harus dielakkan, misalnya, apa yang tidak untuk makan. Sekiranya tidak ada reaksi jijik, orang akan makan makanan yang manja, tidak membersihkan sampah mereka dengan bersih, dan hidup lebih kurang bersih. Syarat di mana kuman dan penyakit yang berkembang akan mengurangkan jangka hayat dan kualiti hidup kita secara drastik. Betapa kuat dan pada masa yang sama rasa jijik pelindung dapat dibuktikan dalam eksperimen dengan kera: kotoran kera itu sendiri disiapkan oleh setiap muslihat dalam buku ini sehingga primata akan menganggapnya adalah makanan dan memakannya. Ia dicat, disembur dengan aroma dan disajikan bersama makanan konvensional. Secara percuma. Monyet selalu enggan memakan najis. Walaupun fungsi pelindung jijik tidak dapat dipertikaikan, asal usulnya dapat diperdebatkan: Adakah jijik lebih genetik atau budaya? Sudah tentu, haiwan juga merasa jijik, tetapi haiwan juga mempunyai sejenis evolusi budaya, di mana norma tingkah laku tidak diteruskan melalui susunan genetik, tetapi melalui menonton dan pembelajaran. Dengan cara yang sama, terdapat juga perbezaan yang nyata antara budaya manusia. Salah satu contohnya adalah rasa jijik yang dirasakan oleh banyak orang Eropah terhadap serangga seperti belalang, yang dimakan sebagai makanan ringan atau makanan ringan di Asia. Apa yang orang anggap menjijikkan dan yang tidak sering bergantung pada nilai-nilai yang melekat pada sesuatu. Sebagai contoh, walaupun tidak ada argumen rasional mengapa daging anjing harus kurang enak daripada daging babi atau daging lembu, di negara ini kita secara automatik merasa jijik dan menolak daging dari anjing. Hanya kerana daging anjing tidak dibenarkan untuk dimakan di Barat kerana dianggap tidak bermoral.

Penyakit dan penyakit

Gangguan jijik boleh melampau. Pertama, terdapat fobia, iaitu perasaan jijik dan penolakan yang berlebihan terhadap perkara-perkara yang sangat biasa bagi sebilangan besar orang. Beberapa fobia cukup difahami, seperti arachnophobia (takut kepada labah-labah) atau achluophobia (takut kegelapan). Tetapi banyak yang lain kelihatan membingungkan, termasuk akuaphobia (takut akan air atau berada di dalam air) atau coniophobia (takut debu) dan banyak lagi. Kadang-kadang fobia kelihatan tidak dapat dijelaskan, tetapi selalu trauma zaman kanak-kanak pengalaman telah dikenal pasti sebagai penyebab rasa jijik yang tidak rasional. Sebagai contoh, seseorang yang hampir lemas di tasik ketika kecil mungkin takut bahkan masuk ke tab mandi pada masa akan datang. Yang paling teruk adalah orang-orang yang tidak merasa jijik walaupun pada perkara yang paling tidak bersih. Selalunya ini disertai dengan kecenderungan seksual, yang boleh dianggap sebagai fetisisme patologi (paraphilia). Contohnya termasuk mayat (nekrophilia), tinja (coprophilia), keinginan makan najis (coprophagia), dan air kencing (urofilia). Masih menjadi subjek penyelidikan psikologi intensif apa yang menyebabkan paraphilias ini dan mengapa rasa jijik tidak hanya dihilangkan di dalamnya, tetapi secara formal berubah menjadi pengangkatan. Selalunya, gangguan keperibadian yang teruk disyaki pada orang yang terjejas. Hal ini juga mengejutkan bahawa orang-orang ini tidak pernah menderita terutama dari penyelewengan mereka, tetapi dihadapkan dengan gangguan mereka hanya melalui lingkungan sosial, sama ada dengan bertentangan dengan undang-undang atau teguran dari orang lain.