Apa itu Circulus Vitiosus?

Circulus Vitiosus dipahami dalam istilah umum sebagai "lingkaran setan" (lat: circulus - circle, vitiosus - berbahaya). Ini adalah alasan yang salah atau bulat di mana premis yang salah dan kesimpulan yang salah saling bergantung. Dalam perubatan, sirkulus vitiosus difahami sebagai proses patofisiologi di mana dua (atau lebih) fungsi tubuh yang terganggu saling mempengaruhi satu sama lain dan dengan itu mengekalkan atau terus memperkuat penyakit ini. Oleh itu, keseluruhannya adalah proses penyakit yang berterusan.

Contoh

Pencahar atau julap adalah ubat yang berguna untuk sembelit. Tetapi: julap tidak boleh digunakan secara berkala tanpa arahan doktor.

Kenapa.

Penggunaan sebahagian besar secara berkala julap selalunya menghasilkan lingkaran yang baik yang menuju julap pergantungan. air dan kehilangan elektrolit bertanggungjawab untuk ini. Dalam konteks ini, kehilangan kalium khususnya memainkan peranan penting: defisit kalium menyebabkan aktiviti usus berkurang, yang seterusnya meningkatkan kelambatan usus dan dengan itu menyebabkan sembelit macam-macam lagi.

Untuk mengelakkan masalah yang tidak diingini kalium kerugian, termasuk kemungkinan akibat negatif, seseorang boleh menggunakan agen penambah herba, laktosa, laktulosa, atau aktif secara osmotik julap makrogol (polietilena glikol) untuk merawat sembelit.