Meridian Akupunktur

Sinonim

Meridian: Geografi: Hubungan antara Kutub Utara dan Selatan, sebagai garis rujukan untuk penyetempatan tempat di akupunktur: Bahasa Cina. Menurut teori perubatan Cina tradisional (TCM), bahagian organisma yang berlainan dihubungkan oleh rangkaian saluran, kapilari dan garis panduan yang disebut meridian. Istilah bahasa Inggeris "saluran dan jaminan" lebih baik kerana ia adalah terjemahan harfiah.

Menurut pandangan orang Cina, apa yang disebut "Qi", yang bermaksud tenaga hidup atau kekuatan hidup, mengalir di meridian. Dalam TCM meridian tidak dilihat sebagai entiti terpencil, tetapi sebagai bagian dari sistem yang merupakan bagian dari apa yang disebut pengajaran 5-Elemen. Salah satu andaian asas TCM adalah bahawa sejumlah 365 akupunktur titik disusun pada laluan tenaga khusus ini, meridian.

Titik dihubungkan ke satu atau lebih organ atau bahagian badan dan oleh itu boleh mempengaruhi mereka. Sekiranya gangguan berlaku pada akupunktur titik, ini juga mempengaruhi organ atau bahagian badan yang bersambung dengan titik ini. Ketahanan kulit terbukti berkurang di zon unjuran gangguan organ dalaman (iaitu di titik akupunktur).

Ini disebabkan oleh keadaan pembengkakan kulit yang berbeza. Perbezaan dibuat antara dua belas meridian utama, yang merupakan gambar cermin antara satu sama lain di kedua sisi badan. Lebih jauh titik akupunktur ditambahkan kerana lapan meridian tambahan dan mata tambahan.

Meridian dan titik akupunktur berkait rapat dengan sistem Yin dan Yang: Oleh itu bahagian dalam badan mempunyai kualiti Yin, seperti halnya organ di mana zat disimpan (yang disebut "zang organ"). Bahagian luar badan dan juga yang disebut organ berongga ("fu-organ") mempunyai kualiti yin. Kedua-dua kualiti mesti mengimbangi satu sama lain: Oleh itu, jika organ Yin sakit, fungsi Yang-lawannya mesti dihancurkan sedikit, sehingga keseimbangan dapat memerintah kembali.

Ini berfungsi melalui akupunktur, kerana setiap organ ditugaskan untuk meridian dan titik akupunktur tertentu, yang dapat ditangani oleh akupunktur. Idea hubungan dari permukaan ke organ dalaman pada mulanya kelihatan sangat keliru, kerana tidak ada struktur yang setanding dalam tubuh manusia dalam anatomi semasa (seperti darah mengalir di kapal, sebagai contoh). Walau bagaimanapun, penyiasatan telah memberikan penemuan menarik: Sekiranya, misalnya, yodium 125 disuntik ke dalam pelbagai titik akupunktur pada meridian, setelah beberapa waktu penyimpanan yang jauh lebih tinggi dijumpai di organ yang masing-masing diberikan - apabila disuntik ke Ma 36 (perut meridian, titik 36), penyimpanan dalam perut ditunjukkan. Sebaliknya, siasatan pada telinga arnab di peritonitis, yang disebabkan oleh terpentin, juga menunjukkan perubahan daya tahan kulit di zon telinga yang sesuai. Oleh kerana setiap meridian juga ditugaskan ke laman nadi tertentu di pergelangan tangan, diagnosis nadi sudah dapat memberikan maklumat mengenai meridian mana dan organ mana yang tidak berfungsi.