Pengelasan | Gejala angina pectoris

klasifikasi

Perbezaan dibuat antara pelbagai jenis angina pektoris. Terdapat stabil angina pectoris dan tidak stabil angina pectoris. Stabil angina pektoris ditakrifkan sebagai keadaan di mana simptomnya serupa setiap kali timbul dan berlanjutan kira-kira jangka masa yang sama.

Contoh stabil angina pectoris adalah Prinzmetal angina, di mana kekejangan kapal berlaku. Stabil angina pectoris biasanya berlaku tanpa perubahan dalam ECG. Bentuk angina pectoris ini dapat dirawat dengan baik dengan nitrogylcerin.

Dalam angina pectoris yang tidak stabil, terdapat perubahan gejala atau timbulnya angina pectoris yang baru. Bentuk ini biasanya disebabkan oleh a jantung serangan atau koronari arteri penyakit di dasar arteriosclerosis. Kejadian angina pectoris yang tidak stabil mewakili keadaan darurat.

Berbeza dengan angina pectoris yang stabil, asas angina pectoris yang tidak stabil biasanya dapat dilihat di ECG. Gejala stabil angina pectoris dicirikan terutamanya oleh fakta bahawa ia tidak berubah dalam jangka masa yang panjang. Secara amnya, penyakit ini disebabkan terutamanya sakit dada.

Ini sering terletak tepat di belakang sternum dan berlaku dalam serangan. Mereka biasanya berlangsung selama satu hingga lima minit dan dapat dibebaskan dengan pemberian nitrogliserin (semburan nitro). Walau bagaimanapun kesakitan juga boleh memancar ke bahagian badan yang lain.

Kembali, leher or kesakitan rahang boleh berlaku. Kesakitan di lengan kiri juga boleh menjadi indikasi angina pectoris. Wanita khususnya, dan lebih jarang lelaki, juga menderita perut dan atas sakit perut.

Ini boleh disertai oleh loya dan muntah. Berbeza dengan angina pectoris yang tidak stabil, gejala angina stabil tetap berterusan. Dalam jangka masa yang panjang, gejala yang disebutkan di atas berlaku dalam serangan, tetapi kesakitan tidak memburukkan.

Gejala-gejala ini menunjukkan bahawa stenosis (penyempitan) saluran koronari yang terjejas ada, tetapi tidak berkembang lebih jauh. Angina pectoris yang tidak stabil adalah keluhan pektangin yang biasa. Ini termasuk sakit di bahagian dada kawasan, terutamanya di belakang sternum (tulang dada).

Kesakitan juga boleh memancar ke bahagian atas perut dan perut. Perkara ini sering disertai oleh loya dan muntah. Kesakitan juga boleh dipindahkan ke lengan kiri, belakang atau rahang / gigi /leher.

Penyebab asas kesakitan adalah koronari jantung penyakit. Ini bermaksud sekurang-kurangnya satu arteri koronari disekat atau disekat oleh plak. Memburukkan lagi gejala adalah ciri angina pectoris yang tidak stabil.

Selama jangka waktu tertentu, beberapa serangan angina berlaku, yang secara beransur-ansur menjadi lebih kuat. Dari ini dapat disimpulkan bahawa stenosis (penyempitan) koronari yang terkena kapal terus maju. Oleh itu, angina pectoris yang tidak stabil dikaitkan dengan risiko tinggi jantung serang.

Setiap kali berlakunya angina pectoris juga berada di bawah definisi angina tidak stabil, kerana dalam hal ini gejala memburuk dari "tidak ada gejala" menjadi "gejala angina pectoris". Prinzmetal angina juga menggambarkan seperti kejang sakit dada. Ini dipicu oleh kekejangan (penguncupan secara tiba-tiba) pada arteri koronari.

Sama dengan koronari arteri penyakit, ini menyebabkan pengurangan darah bekalan ke kapal, supaya otot jantung di belakang bahagian saluran kekejangan tidak lagi dibekalkan dengan darah yang mencukupi. Ini mengakibatkan kekurangan bekalan oksigen dan nutrien lain, yang seterusnya menyebabkan sakit dada. Kekejangan vaskular ini berlaku pada serangan dan dengan itu juga menyebabkan serangan seperti sakit di bahagian dada kawasan.