Tempoh penyakit | Abses pantat

Tempoh penyakit

Berapa lama penyakit itu berlanjutan atau adakah pesakit harus tinggal cuti sakit lebih lama bergantung kepada jenis, lokasi dan tahap keparahan penyakit tersebut abses pada punggung. Sekiranya operasi dilakukan, rawatan pesakit dalam di hospital mungkin diperlukan. Tempoh rawatan pesakit dalam adalah sekitar 6 hingga 8 hari dan boleh berbeza-beza bergantung pada proses penyembuhan.

Dalam beberapa kes, misalnya, jika ada abses dengan fistula pembentukan, yang juga duduk lebih dalam di punggung, beberapa operasi mungkin diperlukan untuk menghilangkan fistula sepenuhnya. Sudah tentu, ini juga memperpanjang masa tinggal di hospital. Bergantung kepada keadaan, profesion dan proses penyembuhan, mungkin mengambil cuti sakit setelah rawatan pesakit dalam. Perkara ini boleh dibincangkan dengan doktor yang hadir.

Penjagaan selepas abses pada punggung

Selepas pembedahan pembelahan abses pada punggung, mungkin berguna untuk mandi sitz dua kali sehari sebagai rawatan susulan untuk mengelakkan kambuh. Penyelesaian camomile boleh digunakan untuk tujuan ini. Selanjutnya, luka pembedahan harus dirawat dengan pengairan H2O2 dan NaCl dan perubahan pembalut secara berkala untuk memastikan luka ditutup sekerap mungkin.

Di samping itu, luka dapat dirawat dengan etakridin (Rivanol) atau pembersihan luka dapat dilakukan dengan ubat-ubatan yang mempromosikan granulasi, misalnya dengan gel varidase. Juga penting agar najis tetap lembut dan luka luka sekunder kerana najis yang terlalu keras dapat dielakkan. Ini dipanggil sekunder penyembuhan luka selalunya memakan masa beberapa minggu atau bulan.