Ketagihan Permainan Komputer: Punca, Gejala & Rawatan

Ketagihan permainan komputer adalah sakit mental. Ini didasarkan pada persepsi yang menyimpang dari realiti dan memanifestasikan dirinya dalam melarikan diri ke dunia mimpi maya. Kerana hanya di sini penderita dapat merealisasikan impiannya, kebal dan menggabungkan sifat-sifat yang tidak dimilikinya dalam kehidupan normal. Ketagihan permainan komputer dapat diatasi.

Apakah ketagihan permainan komputer?

Ketagihan permainan komputer kini diakui sebagai psikologi keadaan. Dengan itu, penderita merasa terdorong untuk menghabiskan masa mereka bermain permainan PC atau konsol. Walaupun ini mungkin masih merupakan hiburan yang popular dan sah, ketagihan permainan komputer menampakkan diri dalam tingkah laku kompulsif. Dalam banyak kes, ini tidak dapat dilihat dari segi masa, sehingga orang yang menderita ketagihan permainan komputer biasanya menghabiskan beberapa jam atau bahkan berhari-hari di dunia maya. Topik ketagihan permainan komputer yang popular di media adalah apa yang disebut sebagai penembak orang pertama, yang seharusnya memberi kesan kepada orang yang terkena sedemikian rupa sehingga mereka memukulnya dan membuatnya lebih agresif. Walau bagaimanapun, teori ini belum terbukti. Namun, yang pasti ialah ketagihan permainan komputer mesti diletakkan di tangan terapi. Ketagihan permainan komputer mesti dibezakan ketagihan internet dan dari ketagihan judi.

Punca

Dalam kebanyakan kes, ketagihan permainan komputer berpunca daripada bermain di komputer dan seterusnya meningkat menjadi keinginan yang kuat. Orang yang menderita ketagihan permainan komputer biasanya tidak stabil secara psikologi dan terdedah kepada pengaruh yang mengganggu. Ia sering disertai dengan penafian realiti yang terpendam. Kedua-dua keadaan tersebut menggemari ketagihan permainan komputer. Sebagai tambahan kepada asas-asas watak ini, tidak jarang berlaku situasi utama tertentu: Orang yang terkena ketagihan permainan komputer mengasingkan dirinya dari kalangan rakannya, mengalami penolakan daripada orang yang disayangi, atau menarik diri dan mencari dunia yang ideal. Kesunyian, perasaan tidak difahami serta peribadi dan profesional tekanan oleh itu sering menjadi pencetus ketagihan permainan komputer. Tambahan pula, permainan main peranan dalam talian, yang disebut MMORPG - Permainan Bermain Peranan Dalam Talian Banyak Pemain, seperti Guildwars atau World of Warcraft, menimbulkan risiko ketagihan kepada pemain mereka. Dalam permainan ini, pemain selalu mempunyai ketagihan kerana harus naik level lebih tinggi untuk menjadi lebih baik daripada pemain lain. MMORPG ini biasanya tidak mempunyai akhir permainan yang biasa, tetapi menawarkan petualangan dan pilihan yang hampir tidak terbatas untuk beraksi untuk meningkatkan lagi watak permainannya. Di samping itu, kebergantungan boleh timbul di sini, kerana selalunya rakan-rakan orang yang bersangkutan bermain bersama dan mereka tidak mahu memutuskan ikatan sosial tertentu.

Gejala, keluhan dan tanda

Kerana kekurangan gambaran klinikal yang ditentukan, ketagihan permainan komputer tidak mempunyai gejala yang tipikal atau wajib untuk kehadiran ini keadaan. Walau bagaimanapun, beberapa tanda dan simptom berdasarkan pemerhatian terhadap kes kecanduan permainan komputer yang ada dan dirawat menyebabkan perbezaan daripada tingkah laku pengguna biasa. Penagih permainan komputer dicirikan dengan melaburkan sebahagian besar masa mereka dalam permainan. Segala sesuatu yang lain disisihkan untuk permainan, sehingga orang yang terkena dampak, misalnya, makan dengan buruk atau tidak lagi memenuhi kewajibannya. Sekiranya individu yang terkena dicegah bermain, mereka bertindak balas secara emosional dan menunjukkan gejala penarikan diri. Tidak dapat bermain nampaknya tidak dapat ditanggung oleh mereka. Dalam situasi di mana orang yang terkena bencana tidak dapat bermain, pemikirannya berkisar pada permainannya. Tingkah laku perjudian sukar dikawal dan, seperti hampir semua ketagihan, terdapat penolakan dan penyembunyian masalah. Pada kursus kemudian, bidang kehidupan lain (hampir) ditinggalkan sepenuhnya. Kenalan sosial, kewajipan profesional dan seumpamanya tidak dapat dilihat lagi dan orang yang terlibat mengasingkan dirinya dengan komputernya. Akibat fizikal boleh berlaku kerana lupa makan. Mati kehausan atau kelaparan kadang-kadang berlaku. Tanda-tanda ketagihan permainan komputer adalah peningkatan secara beransur-ansur dalam waktu permainan harian dan permulaan mengabaikan perkara lain yang memihak kepada permainan.

Diagnosis dan perkembangan

Selalunya, ketagihan permainan komputer menunjukkan perkembangan secara beransur-ansur: Hiburan awal menjadi paksaan untuk menikmati dunia permainan. Penghidap ketagihan permainan komputer secara harfiah berlindung di persekitaran yang mereka inginkan, di mana mereka dapat melakukan apa sahaja yang mereka mahukan. Penolakan keadaan sebenar dan penciptaan dunia impian sendiri adalah aspek inti ketagihan permainan komputer. Dalam banyak kes, orang yang terjejas kemudiannya tidak lagi dapat mengenali batasan antara situasi sebenar dan yang dibayangkan:

Dia bertindak lagi seperti yang dilihatnya sesuai. Ia dipertikaikan sama ada ketagihan permainan komputer sebenarnya boleh membawa kepada pembunuhan atau jenayah ganas. Namun, apa yang menentukan ialah ketagihan permainan komputer menghasilkan akibat yang tidak dapat disangka yang boleh membahayakan orang yang terkena dampak dan juga sesama manusia.

Komplikasi

Ketagihan permainan komputer adalah ketagihan tingkah laku dan oleh itu sering menyebabkan pengasingan sosial: pemain ketagihan semakin menarik diri untuk menghabiskan lebih banyak masa permainan. Selain itu, minat dan hobi lain mungkin mengambil tempat duduk belakang, yang juga menjadikan hubungan dengan orang lain menjadi lebih sukar. Hutang adalah satu lagi kemungkinan komplikasi ketagihan permainan komputer. Di satu pihak, pemain yang ketagihan mungkin kehilangan kawalan perbelanjaan mereka: Komputer, permainan, aksesori, dan pembelian dalam permainan menyebabkan banyak hutang menjadi berkembang dalam kes ini. Sebaliknya, penagih permainan komputer mungkin mengabaikan pekerjaan dan kewajipan kewangan mereka ketika mereka kehilangan diri dalam permainan. Banyak pemain ketagihan juga mengabaikan tugas-tugas lain - misalnya, keluarga, anak-anak, atau mereka sendiri. Kebersihan diri, pemakanan, dan kebersihan di rumah seseorang kadang-kadang ditangguhkan sebagai sebahagian daripada komplikasi ini atau kelihatan terlalu rumit bagi penagih permainan komputer. Usaha yang diperlukan untuk perkara-perkara sehari-hari kadang-kadang kelihatan terlalu berat bagi orang yang terkena. Selain itu, ketagihan permainan komputer dapat disertai dengan masalah psikologi lain, seperti kemurungan atau ketagihan lain. Beberapa pemain ketagihan semakin kehilangan hubungan dengan kenyataan kerana permainan yang berlebihan. Ini keadaan dapat mempromosikan gejala psikotik dan penceraian. Dalam beberapa kes, keterasingan itu juga menyebabkan penagih permainan komputer merasa seperti orang asing dalam kenyataan - kenyataan kelihatan tidak nyata bagi mereka.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Batasan dari permainan komputer yang bersemangat sebagai hiburan dan komputer ketagihan permainan berjalan lancar dan tidak selalu mudah dikenali. Seorang doktor harus berunding ketika permainan komputer mengambil tempat yang menonjol dalam kehidupan orang yang bersangkutan dan semua bidang lain diabaikan untuknya. Dorongan kompulsif untuk bermain, kehilangan kawalan yang dimulakan dengan permulaan permainan dan ketidakupayaan untuk berehat lebih lama adalah tanda-tanda penggera yang sangat menunjukkan ketagihan permainan komputer yang memerlukan rawatan. Sekiranya orang yang bersangkutan menarik diri lebih jauh dan jauh dari persekitaran sosialnya dan juga menerima bahawa tingkah lakunya akan menimbulkan masalah di sekolah atau di tempat kerja, lawatan ke doktor sangat disyorkan. Mengabaikan kebersihan diri dan pengambilan makanan yang tidak mencukupi sudah menunjukkan ketagihan perjudian yang kuat. Pemeriksaan dalam bahaya jika minum juga dilupakan: Digabungkan dengan keletihan kerana kurang tidur, ini boleh membawa kepada kelemahan badan yang mengancam nyawa. Nasihat perubatan harus segera dicari secepat mungkin apabila tanda-tanda ini muncul. Titik hubungan pertama adalah doktor keluarga, dengan siapa hubungan yang saling mempercayai: Bagaimanapun, rawatan psikologi atau psikoterapi biasanya diperlukan. Dalam kes yang teruk, pesakit dalam terapi mungkin juga ditunjukkan.

Rawatan dan terapi

Rawatan ketagihan permainan komputer dilakukan oleh ahli terapi psikologi. Untuk ini, penting untuk mengenali penyakit itu terlebih dahulu dan dapat membezakan hobi normal dari ketagihan. Tugas ini biasanya menjadi tanggungjawab keluarga atau rakan-rakan. Setelah langkah pertama untuk mewujudkan ini, orang yang menderita ketagihan permainan komputer harus mencari pasangan yang kompeten dengannya bercakap mengenai paksaannya. Biasanya, ketakutan atau keinginan tersembunyi yang telah ditanggung pesakit secara tidak sedar selama bertahun-tahun atau dekad juga dinyatakan dalam hal ini bercakap terapi. Dalam kes yang jarang berlaku, ketagihan permainan komputer dirawat dengan ubat-ubatan. Walau bagaimanapun, tepat di mana kenyataan ditolak dengan sekuat tenaga bahawa penggunaan ubat dapat membantu. Atas permintaan orang yang menderita ketagihan permainan komputer, tindakan pesakit dalam juga mungkin dilakukan. Di sini dia ditunjukkan cara untuk berehat. Dia juga diberi peluang untuk merealisasikan egonya sendiri dan bukannya berlindung di alam maya. Ketagihan permainan komputer dapat disembuhkan.

Prospek dan prognosis

Ketagihan permainan komputer adalah keadaan yang serius seperti ketagihan lain. Prospek dan prognosisnya serupa - jika ketagihan permainan komputer tidak dirawat atau diabaikan terlalu lama, ia boleh membawa akibat. Oleh kerana ketagihan khusus ini menampakkan diri pada kenyataan bahawa orang yang terkena meluangkan masa lapangnya hanya terpencil di depan komputer atau, dalam keadaan terburuk, tidak menjalankan profesionnya dan tanggungjawab lain, kesan negatif pertama adalah sosial dan psikologi. Selanjutnya, diet dan senaman boleh mengalami ketagihan permainan komputer dan membawa kepada masalah fizikal. Boleh difahami adalah kemerosotan kulit keadaan, jika tidak ada lagi masa untuk pemakanan yang sihat, Atau obesiti, jika masa lapang dibiarkan tanpa bersenam. Akibat dari ketagihan permainan komputer boleh berbeza-beza dalam tahap keparahan. Bentuk ringan kebanyakannya diperhatikan oleh saudara-mara. Selalunya, dalam kes kecanduan permainan komputer, orang yang terjejas tidak menderita untuk waktu yang lama, sehingga banyak penagih tidak meminta pertolongan sehingga terlambat atau tidak sama sekali.

pencegahan

Pada dasarnya, ketagihan permainan komputer hanya dapat dicegah dengan peningkatan kawalan: sama ada oleh sesama manusia atau oleh disiplin seseorang. Begitu juga, cubaan harus dilakukan untuk mengisi masa dengan budaya, sukan, pendidikan, atau program serupa, daripada membuangnya pada permainan yang kebanyakannya tidak berperasaan dan dendam. Yang penting dalam semua ini, adalah untuk mengetahui sejauh mana ketagihan permainan komputer dan bertindak sewajarnya.

Penjagaan selepas itu

Selepas rawatan yang berjaya untuk ketagihan permainan komputer, penting untuk mengelakkan kambuh. Banyak bekas penagih perlu menetapkan batasan yang jelas yang tidak boleh diluruskan dalam kehidupan seharian. Pengecualian seperti itu mudah pecah dan menjadi kebiasaan yang membuka pintu untuk ketagihan lagi. Komponen utama penjagaan selepas bersalin adalah terus berusaha untuk mengatasi ketagihan permainan komputer. Ramai penagih permainan komputer mesti membina semula persekitaran sosial terlebih dahulu. Selalunya adalah idea yang baik untuk menjalin semula hubungan dengan rakan lama dan kenalan dari orang yang menarik diri semasa ketagihan. Kadang-kadang, bagaimanapun, persekitaran terdahulu terdiri daripada penagih komputer lain yang mungkin belum bersedia untuk melawan ketagihan mereka. Dalam kes ini, masuk akal untuk membuat rakan baru dan membatasi hubungan dengan rakan lama sekurang-kurangnya ke tahap di mana tidak ada risiko kehilangan diri. Seberapa kerap kambuh terhadap ketagihan permainan komputer belum dapat diteliti dengan secukupnya - tetapi ini sangat biasa dengan ketagihan lain. Sebaik sahaja kambuh dikenal pasti, bekas ahli terapi harus dihubungi untuk meneruskannya terapi jika perlu atau mengadakan perbualan yang stabil. Sumber lain seperti rakan, keluarga, atau kaunseling telefon yang boleh dipercayai juga dapat menyokong penderita.

Inilah yang boleh anda buat sendiri

Untuk mengatasi kehidupan sehari-hari tanpa kecanduan permainan komputer, penting bagi penderita untuk mempelajari strategi pengendalian diri agar situasi godaan bermain dapat dielakkan. Oleh itu, pertolongan diri orang yang ketagihan komputer hasil daripada analisis tingkah laku dan pengenalpastian masalah latar belakang yang menyebabkan tingkah laku permainan patologi. Dari pendekatan terapeutik ini, orang yang terjejas mempelajari strategi mengatasi, di mana topik tanggungjawab peribadi selalu mempunyai kepentingan yang sangat tinggi dan penting. Sekiranya terdapat kekambuhan yang tidak disengajakan ke dalam PC ketagihan permainan, orang yang terjejas harus tahu di mana untuk mendapatkan bantuan profesional secara langsung. Ini kerana pengakuan peribadi tentang perlunya pertolongan juga merupakan momen psikologi yang penting untuk mendapatkan kawalan diri secepat mungkin, bahkan sekiranya berlaku kambuh. Kesedaran diri mengenai corak tingkah laku patologi seseorang sangat membantu dalam kehidupan seharian untuk melihat melalui mekanisme psikologi ketagihan permainan komputer. Oleh itu, analisis diri ini dapat membantu mempertanyakan dan memperbetulkan tingkah laku seseorang secara kritis. Sekiranya melarikan diri dari tanggungjawab, melebih-lebihkan diri atau tidak jujur ​​terhadap diri sendiri dan orang lain menentukan dunia pemikiran, jalan menuju ketagihan permainan komputer tidak jauh. Tetapi ini dapat diubah dengan cara yang berorientasikan matlamat. Orang yang terjejas tidak boleh pergi sendiri dalam kehidupan seharian, tetapi melalui sokongan dengan bantuan kumpulan pertolongan diri untuk kemurungan, sokongan untuk keyakinan diri dan keyakinan diri atau untuk belajar kelonggaran teknik.