Kesedihan: Fungsi, Tugas, Peranan & Penyakit

Semua orang mengetahuinya dan tidak ada yang dapat melindungi diri daripadanya - cepat atau lambat setiap orang harus menghadapi kesedihan pada suatu ketika. Nasib baik, kerana perasaan yang sering tidak disukai memenuhi fungsi yang bermakna bagi kita manusia. Walaupun begitu, kesedihan juga dapat membuat orang sakit dan mempunyai akibat yang serius.

Apa itu kesedihan?

Kesedihan secara umum disebut sebagai keadaan emosi yang disertai dengan kesedihan, kesedihan dan kedalaman yang besar kesakitan. Keinginan seseorang untuk hidup berkurang, dan jika perlu, dia menarik diri dan mengasingkan diri dari persekitarannya untuk bersedih. Penyebab kesedihan yang paling biasa adalah kehilangan orang yang disayangi. Baik melalui perpisahan dari pasangan atau kematian ahli keluarga, ditinggalkan oleh orang yang dekat, dalam bentuk apa pun, pada awalnya membuat kita manusia jatuh ke dalam keputusasaan yang mendalam. Tetapi mengapa demikian? Dan pada akhirnya, adakah mungkin bersedih yang sihat?

Fungsi dan tugas

Kesedihan mungkin digambarkan sebagai proses yang membantu jiwa kita memproses apa yang telah kita alami. Proses ini dibahagikan oleh banyak ahli psikologi kepada empat fasa, tetapi mereka bergabung antara satu sama lain dan tidak dapat dipisahkan dengan ketat. Pada mulanya, kita manusia cenderung menyangkal apa yang telah kita alami, tidak ingin mengakuinya dan mengabaikan kenyataan dan menjauhkannya dari kita. Semasa fasa ini, mereka yang terjejas sering melaporkan keadaan kejutan yang disertai dengan kebas dan kebas. Tidak sampai fasa kedua emosi akhirnya meletus dan nampaknya membanjiri griever. Kemarahan, keputusasaan, kesedihan dan ketakutan bergantian dan tidak jarang membawa kepada tuntutan yang berlebihan. Hasilnya, fasa ini dapat membawa untuk mencari seseorang untuk disalahkan dan akhirnya timbul rasa bersalah yang kuat terhadap diri sendiri. Di sini, bagaimanapun, ada bahaya kehilangan diri dalam rasa bersalah dan kemarahan daripada membiarkan dan menerima kesedihan. Yang terakhir sangat diperlukan untuk memproses apa yang telah dialami; hanya dengan cara ini fasa berkabung dapat dikuasai. Pada fasa ketiga proses tersebut, orang yang terjejas perlahan-lahan mencapai keadaan di mana dia menerima apa yang dialaminya dan realiti mengejarnya. Kehidupan seharian secara beransur-ansur disambung semula, tetapi mungkin ada kemunduran yang kerap ketika kenyataan bertembung dengan kesedihan. Proses berkabung berakhir dengan fasa reorientasi. Walaupun mengalami kerugian, penderita melihat kembali matlamat dan perspektif baru, yang membawa kepada keberanian baru untuk menghadapi kehidupan. Kerugian itu akhirnya disatukan dalam kesedaran dan dapat disimpan sebagai pengalaman. Emosi yang berkaitan masih dirasakan membebankan, tetapi pada masa yang sama kesedaran diperoleh bahawa kerugian dapat ditanggung dan bertahan. Oleh itu, proses berkabung adalah fenomena jiwa kita yang sangat berguna agar dapat mengatasi kerugian yang lebih teruk. Namun sayangnya, proses berduka tidak berjalan dengan sendirinya dan memerlukan kerjasama aktif orang yang terkena dampak untuk benar-benar menyelesaikan proses tersebut. Sekiranya ini tidak berlaku dan orang yang berduka tetap berada di salah satu tahap kesedihan tanpa bergerak maju, dalam banyak kes, akibat yang serius berlaku yang akhirnya hanya dapat diselesaikan dalam pekerjaan kesedihan patologi.

Penyakit dan keluhan

Di satu pihak, orang suka menekan kesedihan agar tidak perlu menghadapi perasaan yang menyakitkan dan tidak menyenangkan. Di sisi lain, kita juga hidup dalam meritokrasi yang secara teratur menjelaskan kepada kita bahawa hanya orang yang bermotivasi, seimbang dari segi mental dan sihat yang sanggup melakukan. Jarang ada ruang, apalagi masa, untuk kesedihan. Tekanan dari luar untuk berduka sedikit lebih cepat dan "melepaskannya" menyebabkan banyak orang yang terjejas bahkan tidak terlibat dalam perasaan yang tidak menyenangkan dan mengalihkan perhatian mereka dengan pekerjaan atau perkara lain. Pada mulanya, ini nampaknya berfungsi, tetapi kesakitan dan kesedihan tidak dapat ditekan sepenuhnya dan akhirnya menuju ke permukaan. Selalunya, emosi kemudian menampakkan diri dalam bentuk kemurungan, yang akhirnya memaksa orang yang terjejas untuk berurusan dengan dunia emosinya sendiri dan meminta bantuan profesional untuk menjalankan proses berkabung dengan sokongan. Namun, di sini, proses berkabung yang normal tidak boleh dikelirukan dengan keadaan penuh kemurungan; kesedihan dan kehilangan sementara keberanian untuk menghadapi kehidupan, bagaimanapun, adalah sebahagian daripada kesedihan. Kesedihan yang tidak dapat diselesaikan juga boleh mengakibatkan keadaan lain, seperti kegelisahan dan serangan panik, yang akhirnya menentukan kehidupan seharian. Perasaan yang ditindas bahkan dapat menampakkan diri secara psikosomatik, misalnya dalam bentuk berterusan loya, sakit perut yang kerap atau sakit kepala, dan berterusan keletihan dan keletihan. Penderita juga sering melaporkan gangguan tidur dan mimpi buruk. Kesedihan dapat menampakkan diri dalam berbagai gejala, tetapi dalam hal ini tidak boleh diabaikan tetapi ditangani, tidak kira berapa lama proses berduka itu berlangsung. Secara umum, dapat dinyatakan bahawa proses berkabung harus bersifat individual dan tidak dapat diramalkan berapa lama orang yang terkena "mungkin" menderita atau kapan dia harus berfungsi kembali. Bergantung pada keperibadian dan keparahan kehilangan, proses berduka dapat sangat berbeza dan tidak dapat ditentukan secara menyeluruh.